Eindelijk....geboorte van een vlieg!

Gestart door javanerkelens, september 18, 2008, 22:13:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

javanerkelens

Eindelijk na veel geduld, is het mij gelukt om de geboorte van een vlieg te fotograferen!

Ik ben dan ook blij verheugd, dat ik de foto's kan laten zien!
Ik vond het een bijzondere ervaring om het te zien en best een interessante waarneming..... ;)

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

#1
Wij zien dus duidelijk de verdikking van het voorhoofd (ptinale sutuur), maar wat mij ten zeerste verbaasde, was dat de vlieg het steeds "opblies en weer liet verdwijnen", .......dit is dus op de komende foto's goed te zien.
Het voorhoofd werd opgeblazen en kromp dan weer ineen, waardoor een soort golfbeweging ontstond, wat waarschijnlijk hielp hij het uit de pop komen!
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

#2
Hier zien wij de ptinale sutuur duidelijk verdwijnen !!
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

#3
En hier zien wij het weer langzaam groter worden!
En de vlieg is tevens een stukje verden uit de pop gekropen....
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

#4
Hier is de vlieg dan eindelijk uit de pop en dit duurde ongeveer in totaal een half uurtje (is volgens mij een zware bevalling geweest..... :P )
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

#5
Hier ligt de vlieg dan uitgeput en zou nu eigenlijk snel groter moeten worden en de vleugels moeten oppompen, maar waarschijnlijk is er toch iets niet helemaal goed gegaan, want hij is inmiddels wel redelijk op kleur gekomen ,maar de vleugels zijn nog steeds verschrompeld..............jammer, dus ik weet nog steeds niet wat voor vlieg het precies is.
Maar misschien zit hij morgenvroeg fris en fruitig in het bakje......en hoop dan de laatste foto te kunnen maken (en weet wat het is geworden) en dan mag hij, de vrijheid van mijn tuin in........ :duim:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

Ik ga me zo ook nog voor de gewone vliegjes interesseren  :lol:
Mooie opnames Joke.

Groeten, Thijs

LakeSide

Mooie foto's Joke.

Dit lijkt mij ook een topic om te Pinnen in het vliegenforum!

Iolaire

Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

gerardpennards

Ja Joke, mooi!!
De ptinale sutuur is niet de blaas die je ziet, maar dat is een restant die zichtbaar is als de vlieg is uitgehard.
Je moet het zo zien: net als bij een baby hebben de vliegen uit deze groep als het ware fontanellen (dus losse delen) als ze net geboren zijn (de jonge vlieg in de pop). Doordat dit nog niet hard is kunnen ze de zachte delen tussen deze fontanellen opblazen met lichaamsvocht (dus de kopblaas bij jouw vlieg) om zich uit de pop te worstelen.
Eenmaal klaar verdwijnt de blaas en harden de kopdelen uit, en het restant is dan zichtbaar als een hoefijzervormige groef in het gezicht die ptinale sutuur genoemd wordt!
Groeten, Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

javanerkelens

CiteerDe ptinale sutuur is niet de blaas die je ziet, maar dat is een restant die zichtbaar is als de vlieg is uitgehard.
Je moet het zo zien: net als bij een baby hebben de vliegen uit deze groep als het ware fontanellen (dus losse delen) als ze net geboren zijn (de jonge vlieg in de pop). Doordat dit nog niet hard is kunnen ze de zachte delen tussen deze fontanellen opblazen met lichaamsvocht (dus de kopblaas bij jouw vlieg) om zich uit de pop te worstelen.
Eenmaal klaar verdwijnt de blaas en harden de kopdelen uit, en het restant is dan zichtbaar als een hoefijzervormige groef in het gezicht die ptinale sutuur genoemd wordt!

Aha ! Bedankt voor deze info.
Heb je eventueel dan ook een verklaring voor het steeds oppompen van de fontanellen en wat voor funtie dat heeft....?

En de vlieg heeft zich inmiddels nog steeds niet verder ontwikkeld en blijft dus "hangen" in de ontwikkeling.........heb je daar misschien ook een verklaring voor....(te droge omgeving misschien)

En een ieder bedankt alvast voor de leuke reactie!

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

AlieH

Wat heb ik zitten genieten van deze foto's ........top zeg!!!

groetjes, Alie

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



Arp

Hoi Joke,

Gefeliciteerd met je kindje  ^_^  Jammer dat het een beetje een kneusje is - wordt veel werk om hem/haar goed door het leven te helpen  -_-

Maar prachtige fotoserie hoor!  :P  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

AndreVrijens

CiteerDit lijkt mij ook een topic om te Pinnen in het vliegenforum!
Helemaal eens met Jaco!

mooie minidocumentaire Joke  :duim:  
mvg.  André

Tinok

groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

J&L

#16
Hoi Joke,

Top!! :duim:  :duim:

Esther

Jeetje wat mooi Joke!
Eindelijk kan ik me een voorstelling maken hoe een vlieg wordt geboren.
Heel erg leuk.

groeten Esther

Louis.Boumans

Ook mijn complimenten Joke!


Ik zie dat je meerdere popen verzameld hebt. Waar komen ze vandaan? (welk substraat?)

Levende poppen worden ook verkocht als voer voor hagedissen en vissen; da's missch een tip voor inde winter.

Het niet uitvouwen van één of beide vleugels heb ik ook wel eens met zelf uitgekweekte vliegen. In de natuur kom je ook wel eens zulke niet goed uitontwikkelde vliegen tegen, als je met een net door het gras sleept bijv.
Waar ligt dit aan? geen idee, en ik het het eens op diptera.info gevraagd, maar toen geen bevredigend antwoord gevonden. Maar vliegen worden al 100 jaar in laboratoria gekweekt dus ik denk toch wel dat het antwoord ergens bekend is.

groet, louis

MarjoSmeets

#19
Ik val in herhaling, maar er is dan ook niks anders over te zeggen dan dat het een geweldige serie foto's is. En ik ben het er ook mee eens, zo'n prachtige fotoserie moet bewaard blijven!  :duim:
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Jan Zwaaneveld

Geweldig, wat een prachtige serie en wat mooi om eens te zien.
Hoe is het afgelopen met het vliegje?
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Louis.Boumans

.. zoals het met ons allemaal afloopt, denk ik?  :(  

javanerkelens

Ten eerste bedankt voor alle leuke en positieve reacties !!!!
Ik heb dan ook weken moeten turen naar de poppen, maar veel geleerd over de verpopping (je kunt onder de microscoop ook door de pop heen kijken en dat maakt het heel spannend)

CiteerHoe is het afgelopen met het vliegje?

Helaas, de vleugels zijn toch niet goed tot ontwikkeling gekomen en ik heb hem maar vrij gelaten, kan die hopelijk toch nog wat rondhobbelen...........maar ben bang, dat hij niet meer voor nageslacht kan zorgen...... :(
Maar een beetje beroemd is hij wel geworden..... :lol:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

CiteerIk zie dat je meerdere popen verzameld hebt. Waar komen ze vandaan? (welk substraat?)

Oja bijna vergeten.........ik heb de poppen verzameld op oude plakken lever en een stuk varkensvlees, welke ik heb neergelegd op een vogelvoederplankje en waar de maden al gauw in rondkropen en deze heb ik verzameld en in een plastic bakje met wat zand gelegd en de maden zijn toen de grond in gekropen en na enkele dagen heb ik de poppen verzameld en in een petrie-bakje gelegd, met wat zand op de bodem en elke avond bevochtigd.

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arno van Stipdonk

Erg mooi Joke en zeker interessant, is geheel nieuw voor mij dus erg leuk.

Piet Schuttelaar

Citeer
CiteerIk zie dat je meerdere popen verzameld hebt. Waar komen ze vandaan? (welk substraat?)

Oja bijna vergeten.........ik heb de poppen verzameld op oude plakken lever en een stuk varkensvlees, welke ik heb neergelegd op een vogelvoederplankje en waar de maden al gauw in rondkropen en deze heb ik verzameld en in een plastic bakje met wat zand gelegd en de maden zijn toen de grond in gekropen en na enkele dagen heb ik de poppen verzameld en in een petrie-bakje gelegd, met wat zand op de bodem en elke avond bevochtigd.

Groet Joke
Ik heb met verbazing en bewondering gekeken naar je fantastische documentair verantwoorde fotoserie. Je verdient een welgemeend groot compliment. Ook de kwaliteit van de foto's, de scherpte en de kleurstelling heb je geheel onder controle. Chapeau! Bedankt dat je dit met ons wilt delen!
groet, Piet

wimtegels

Had dit topic nog niet eerder gezien. En het is al vaak gezegd, maar ik wil je ook feliciteren met deze prachtige opname en bedanken voor het feit dat je ze met ons wilt delen! :duim:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

blaauw7

Erg mooi en interessant Joke! Ook mijn complimenten.
Groeten,
Dick Belgers

Dorine

#28
De titel van dit draadje lokte me om even te kijken hier.
Net zoals Wim Tegels nog nooit hier gekeken en eerlijk,
ik zat met open mond en grote ogen te kijken naar deze schitterende fotoreportage.
Petje af voor de maker en hartelijk dank dat ik mee mocht genieten.
Ik geloof dat het voor mij de eerste keer is dat ik zoiets zie.

groetjes Dorine
Dorine van Asten
peregrines.nl

Louis.Boumans

Hoi Joke,

kon je deze vlieg determineren? O f heb je broertjes en zusjes die wel goed uitgevouwen zijn?

groet, Louis