Noordse glazenmaker?

Gestart door andree, september 18, 2008, 16:31:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

andree

Is dit nu een man Noordse glazenmaker of toch een Venglazenmaker?
André van Hengstum
Appelscha

Anne Hueber †

Het is een Venglazenmaker.....oa zijn op S3 en S4 de onderste vlekken groter dan de middelste (bij de Noordse zijn deze vlekken ongeveer even hoog) en heeft ook een fellere kleur.

andree

Ik vind de kleuren juist wat flets (egaal) in vergelijking met een Ven, vandaar dat ik wat twijfelde.
André van Hengstum
Appelscha

Anne Hueber †

CiteerIk vind de kleuren juist wat flets (egaal) in vergelijking met een Ven, vandaar dat ik wat twijfelde.
Is natuurlijk lastig van een foto of als je maar 1 soort ziet vliegen. Als je Ven en Noordse door elkaar ziet vliegen, dan zie je duidelijk het verschil. En het gaat om de kenmerken en die zie je duidelijk op deze foto.

Goyatlah

Moi Andre,

jij wel (ben zelf net terug van het F-veen, en maar 2 of 3 gezien, op grote afstand)  <_<

Maar goed, is inderdaad Ven, vanwege de achterlijfsvlekken. Kleur is een halfzacht kenmerk, en dan alleen de kleur van de zijkant van de borst (die is bij Noordse vaak blauwig) en de kleur van de voorrandsaders. Belangrijker hier lijkt me dat je de derde (tussenliggende) borststreep hier had moeten kunnen zien (hebben meer dan 90% van de Noordse maar 0% van de Ven).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

andree

Citeerjij wel (ben zelf net terug van het F-veen, en maar 2 of 3 gezien, op grote afstand

Ik vond die vrouw Noordse nog leuker vandaag  :)  
André van Hengstum
Appelscha