Japanse oesters

Gestart door wimtegels, september 18, 2008, 12:45:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

wimtegels

Minister Gerda Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) laat een proef uitvoeren met het op commerciƫle basis handmatig rapen van Japanse oesters in de Waddenzee.

Het hele persbericht via volgende link:

http://www.minlnv.nl/portal/page?_pageid=1...s_item_id=23635

Ik zou voorstellen: Rapen tot er geen enkele meer zit :gap:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

HansJWG

CiteerMinister Verburg start experiment met het rapen van Japanse oesters

Zou hier mijn vingers niet aan willen snijden


Deze oesters zorgen o.a. in de Grevelingen ook voor een stevige bodem en schuilplaats voor ander onderwaterleven.
Groet, Hans

frankw

Afvoeren die hap.

CiteerDeze oesters zorgen o.a. in de Grevelingen ook voor een stevige bodem en schuilplaats voor ander onderwaterleven.

Alleen vervelend dat ze daarbij de 'originele' Oesters verdrijven. En dat ze geen natuurlijke vijanden hebben (nog).
Ik geloof dat de eerste Scholeksters net door hebben hoe deze beesten te openen en te eten..

Weer zo'n fijne blunder uit onwetendheid/desinteresse van de mensheid.. Beetje jammer.
Wel goed dat ze na al die jaren er eindelijk iets aan willen gaan doen.. :angel:  

wimtegels

#3
Citeer


Wel goed dat ze na al die jaren er eindelijk iets aan willen gaan doen.. :angel:
Enkele mensen die met de hand mogen rapen. Zal dat een significante invloed op de populatie hebben?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

tekenaar

Ik heb de indruk dat het juist de bedoeling is om geen invloed op de (oogstbare/eetbare) populatie te hebben ... Waarom anders zo voorzichtig beginnen met een paar mensen?  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

wimtegels

Het handmatig rapen van de Japanse oesters iz zeker niet bedoeld als exotenbestrijding.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

frankw

#6
CiteerHet handmatig rapen van de Japanse oesters iz zeker niet bedoeld als exotenbestrijding.
Ohja ik zie het.. Klinkt eigenlijk een beetje als een onzinnig plan als je het mij vraagt..

CiteerDe bedoeling van het experiment is om te onderzoeken in hoeverre deze activiteit een bijdrage kan leveren aan het kleinschalig historisch medegebruik van de visserij in de Waddenzee. Daarnaast wil Verburg onderzoeken welk effect het wegrapen van de oesters heeft op de natuur.

Nou ik denk dat de originele inheemse soorten ze er erg dankbaar voor zijn.. ;)


Misschien een plan om een boel langdurig werklozen aan het werk te zetten? Exoten uitroeien, anders geen uitkering!  :grin:


(met alle respect overigens voor mensen die langdurig werkloos zijn en die hier geen invloed op (kunnen) hebben!) :angel:

wimtegels

Wat mij verbaast in zaken als deze is het volgende:

Oogsten in de waddenzee wordt nauwelijks als een probleem ervaren, tenminste als het om inheemse soorten gaat. Bij deze exoten moeten we eerst een voorzichtig expiriment uitvoeren.

Wanneer gaat het fout? Als de rapers van oesters rijk worden, of als de Japanse oester uitsterft? Beiden toch geen probleem denk ik...................

Dus rapen die hap!!
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

Ik wil die Japanse beesten wel hebben. Daar weet ik wel raad mee. Aan tafel! :P  :lol:  :grin:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wimtegels

CiteerIk wil die Japanse beesten wel hebben. Daar weet ik wel raad mee. Aan tafel! :P  :lol:  :grin:
Raapvergunning aanvragen!
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

ecotex

Zojuist een emmer vol Japanse Oesters geplukt en gegeten met z.n allen. Niet rauw maar even in kokend water! , makkelijk open te krijgen en heerlijk en veel lekkerder dan de mossel.

vr gr Kees