Hoofdmenu

Vogelen...

Gestart door Norman, september 18, 2008, 09:29:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

redmar_woudstra

CiteerDat gezegd hebbend loopt er in vogelaarsmekka Lake Baringo in Kenia een jongetje rond dat rondom datzelfde meer evenveel vogelsoorten heeft gezien als de absolute top in Nederland. Maar dan zonder verrekijker. En pas sinds een paar jaar met een enigzins fatsoenlijk vogelboek. En daarmee heb je dus en natuurlijk volkomen gelijk over wat het belangrijkst is.
De beste jongen (als we het over William "Cliff" Korir hebben) heeft zelfs een opleiding ornithologie gevolgd in Nairobi, gesponsord door het dorp en leert nu de rest van de jongetjes daar ook vogels herkennen. Overigens, met een kijker inmiddels (en ik was er in 2003). De kijker laat erg te wensen over (klassieke oude, goedkope en slechte 7x50) maar het is in ieder geval iets. Niet dat ie em vaak nodig heeft, meestal heeft ie de vogels allang goed herkend. Daarnaast is hij in het bezit van het record (aldus hijzelf): ruim 850 soorten in Kenia.

Nog even om een beetje on topic te blijven: ik heb met hem een wandeling gemaakt en het leuke is: hij wijst je zo de soorten aan. Zo heb ik soorten gezien die ik anders nooit zelf had gevonden, maar aan de andere kant: zelf vinden vind ik toch de grootste kick geven. Aangewezen worden is soms leuk en handig, maar zelf een leuke soort vinden is het leukst. En dat mag ook een gewone soort zijn! Ik word ook blij van Regenwulpen, goudhaantjes en de eerste boerenzwaluw!
groet,
Redmar

Vincent Hart

Vreemd, ik wandelde met (inderdaad) diezelfde William in 2006 en hij had in mijn herinnering geen kijker, zelfs geen beroerde. Verder ging het precies hetzelfde als bij jou. En toch wel handig op een plek waar er gemiddeld 20 zangvogeltjes (van 18 verschillende soorten) in elk acacia'tje zitten om met een plaatselijk  natuurtalent mee te kunnen. En ik hou mezelf wel gewoon voor dat ik die Heuglin's coursers, helmet shrike en four-couloured bush shrike zelf ook wel gevonden had.... ;)

Terug on topic: Ik genoot de afgelopen week ook van een paar dagen achter elkaar wakker worden met een voorzichtig oefende tjiftjaf in de tuin, word elk jaar weer warm van het eerste giertje, etc, etc. En volgens mij geldt iets soortgelijks voor bijna alle vogelaars = vogelliefhebbers, misschien op een heel enkele flits-twitchende pure postzegel-verzamelaar na.  
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Leo Heemskerk

Groet,

Leo Heemskerk

wimtegels

Inderdaad, tijden veranderen. Maar zal het Remote birdwatching het "live ter plekke vogelen" kunnen vervangen?

En zou dat wenselijk zijn? Natuurbeleving vanuit de luie stoel achter de PC?

Veel minder mensen in het veld. Is dat altijd een voordeel?

Daarnaast: We zien dan alleen maar wat binnen het bereik van de camera komt. Wie bepaalt waar de camera's komen? Of gaat big brother zo ver dat we de hele wereld vlakdekken life op het internet zetten.

Dan ga ik mijn tuin vast overdekken :gap:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

#64
Er is op dit gebied i.d.d. steeds meer mogelijk. En als jij ervan moet eten zul je ongetwijfeld veel beter op de hoogte zijn van de mogelijkheden.
Ik ben een groot voorstander van het goed benutten van deze mogelijkheden.

Het is echter de vraag of je deze techniken in zijn algemeenheid moet benutten om mensen uit het veld te houden. Natuurlijk zijn de beelden van bijvoorbeeld de zeearend geweldig. En in een dergelijk geval waar je onmogelijk de vele belangstellenden "boven op het nieuws" kunt laten kruipen is het een mooie techniek.

Om de natuur echt te beleven moet je niet alleen beelden op een scherm zien. Je moet live horen, zien, ruiken voelen etc.

Natuurfilms en beelden van (web)cams kunnen een mooi voorgerecht zijn. Maar de beleving in de natuur zelf moet volgens mij de hoofdmaaltijd zijn.

Deze maaltijd moet je op een verantwoorde manier nuttigen. Of het nu met ben een klein gezelschap is of met honderd+ twitchers.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

frankneijts

Volgens mij dwalen we af en anders graag een ander topic openen.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

wimtegels

Het gaat anders nog steeds over manieren van waarnemen.

Waar ligt de grens van dit topic...................

Vind een nieuw aanverwant topic ook geen bezwaar hoor :duim:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

frankneijts

CiteerHet gaat anders nog steeds over manieren van waarnemen.

Waar ligt de grens van dit topic...................

Tsja Wim, daar gaat waarschijnlijk 90% van de discussies op dit forum over....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

wimtegels

Frank, ik wilde je bericht ff quoten maar dat lukte niet :o

In ieder geval ga ik hier maar niet in op de stelling dat 90% van de berichten over de manier van waarneming gaat.

Als iemand behoefte heeft verder te praten over het verschil in waarneming via cams en in het veld, begin dan maar een nieuw topic.

Blijf ik toch nog even zitten met de vraag waar de grens van dit topic ligt, maar dat is niet zo heel relevant.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels