Hoofdmenu

Vogelen...

Gestart door Norman, september 18, 2008, 09:29:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

Christian

CiteerVerandert de hedendaagse (nieuwe genratie) vogelaar in een soort "postzegelverzamelaar".
Kortweg; Ja
Christian Brinkman

BramtK

Das dan toch jammer.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

falco

Citeer
CiteerVerandert de hedendaagse (nieuwe genratie) vogelaar in een soort "postzegelverzamelaar".
Kortweg; Ja
Waarschijnlijk heft dit probleem dan op den duur zichzelf op omdat er dan niets zeldzaams meer ontdekt wordt en de postzegelverzamelaars genoodzaakt worden om kennis te vergaren.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

RutgerW

Wat mij tegenwoordig vooral heel erg opvalt is dat er zeer jonge vogelaars (11-14 jaar) ook al bezig zijn met twitchen en zich puur focussen op zeldzaamheden. Dit vind ik af en toe wat jammer om te zien. Ik denk dat het twitchen tegenwoordig ook wat 'toegankelijker' is geworden, waarmee ik vooral bedoel dat je op steeds meer plekken over twitchen en zeldzame vogels leest.

Zelf wist ik de eerste 3-4 jaar dat ik vogelde niets van twitchen af, waardoor ik vooral veel met mijn basis bezig ben geweest.
Uiteraard zorgt de enorme internet-uitbreiding van de afgelopen jaren er voor dat men veel sneller in de twitching-scene terecht komt, en daarbij moet ik dan ook zeggen dat ik op mijn 14e, toen ik wist van de aanwezigheid van bastaardarend in de OVP, die vogel actief heb opgezocht  :rolleyes:

Zeldzame vogels staan tegenwoordig gewoon nóg meer in het middelpunt van de aandacht dan vroeger.  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut

Mijn Birding blog

Christian

CiteerWaarschijnlijk heft dit probleem dan op den duur zichzelf op omdat er dan niets zeldzaams meer ontdekt wordt en de postzegelverzamelaars genoodzaakt worden om kennis te vergaren.
Klopt.
Wellicht krijg je dan weer een kleine groep actieve/goede vogelaars net zoals in 'den ouden dagen' (niet dat ik daar bij was maar je hoort wel eens wat).
Christian Brinkman

Jos Welbedacht

CiteerWellicht krijg je dan weer een kleine groep actieve/goede vogelaars net zoals in 'den ouden dagen' (niet dat ik daar bij was maar je hoort wel eens wat).

Inderdaad, maar die vogelaars van "den ouden dagen" en de mensen met dezelfde passie en kennis zijn er nu ook nog wel, maar vallen misschien minder op. Eerlijk gezegd vind ik dat "ouden dagen" een beetje elitair en pronkend klinken, wat willen mensen daar mee zeggen? Dat ze ontzettend veel vogelkennis hebben of dat ze vinden dat teveel mensen keihard twitchen zonder voldoende kennis? Het is een beetje jezelf afzetten van de (dommere?) massa.

Ik twitch zo nu en dan even in Friesland of de kop van Noord-Holland. Heel af en toe ga ik wat verder. Vroeger stond ik helemaal te trillen op mijn benen (ja, letterlijk) toen ik mijn eerste Zeearend na al die jaren mocht zien in het Lauwersmeer. Ook bij (nog) zeldzamere vogels had ik dat. Tegenwoordig is die spanning of euforie om een vogel wat gaan liggen. Ik kan nog steeds erg tevreden of blij zijn om een vogelwaarneming. Soms is het genieten.
Ik krijg pas een kick als ik een mooie Ruigpootbuizerd weet te ontdekken en te fotograferen bij het Sneekermeer, mijn eigen gebied. Hetzelfde geldt voor een Zwarte Rotgans, die langs de IJsselmeerkust echt schaars is, of Roodhalsganzen; Echt moeilijk zijn ze hier 's winters niet, maar het is vaak een beste klus en een leuk spelletje om ze tussen de Brandjes te ontdekken. Daar krijg ik ook vaak een kick van die ik bij een mooie twitch ook ervaar. Echter, sommige dwaalgasten sla ik over. Die lange wandeling naar de Grote Tafeleend lijkt mij niet per sé nodig. Andere dwaalgasten, daarentegen, vind ik super.

Ik zit al een tijdje te wachten op de eerste Kleine Rietganzen uit Spitsbergen. Het is heerlijk om die vogels in september al te zien overvliegen wanneer ik naar school fiets.

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Papavertje

Ik houd het in ieder geval voorlopig gewoon op de Nederlandse postzegels... ;)  
Groetjes,

Nan

P1234

CiteerEerlijk gezegd vind ik dat "ouden dagen" een beetje elitair en pronkend klinken, wat willen mensen daar mee zeggen? Dat ze ontzettend veel vogelkennis hebben of dat ze vinden dat teveel mensen keihard twitchen zonder voldoende kennis?
Ik zou niet eens durven te pronken met mijn vogelkennis :wub: . Ik kan zo een aantal 20 jaar jongere vogelaars noemen, die mij nog heel wat kunnen leren en mij heel veel hebben geleerd. Wat ik wel heb willen aangeven is dat ik het persoonlijk belangrijk vind dat je aan de goede kant begint, zoals Frank het eigenlijk heel goed heeft verwoord. Met twitchen is totaal niets mis wat mij betreft, maar wat ik heb willen betogen is dat vogels kijken in mijn ogen zou moeten beginnen met het (her)kennen van de "gewone" soorten. En natuurlijk is iedereen vrij om daar anders over te denken. Zou de lol er niet snel afgaan als je alleen maar twitcht en de 400 bent gepasseerd? Op een gegeven moment valt er niet zoveel nieuws meer te twitchen...
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

August

Een combinatie van alles werkt voor mij het beste ben zelf weer pas begonnen (deed vogelen vroeger altijd met mijn opa ) Ga zelf nu vaak bij mij in de buurt (regio Den Haag) op pad om de algemene vogels goed te leren kennen (vooral geluid) maar ga ook regelmatig met twitchers mee omdat je eenmaal niet de vaak de kans krijgt om zo,n vogel te zien. En misschien moeten deze ervaren mensen het mij aanwijzen bv laatst bij de Kleine Geelpoot in Zeeland er liepen wat jonge Bosruiters en dat vond ik moeilijk. Of de Citroenkwik in nijmegen.Maar je leert zo wel te vergelijken en je kan er van leren.
Wat ik nu ook regelmatig doe is bij de trektellers gaan staan op de vulkaan (Den Haag) dat is weer een heel ander tak van vogelen (het allermoeilijkste in mijn ogen) maar de laatste tijd kom ik toch ook wel redelijk vanaf.
Maar ik besef zelf wel als ik een goede vogelaar wil worden moet ik echt de algemene vogels goed kunnen herkennen en dat is ook niet altijd even makkelijk.
Had bv pas op de maasvlakte een hele bleke fitis die had ik zelf nooit met 100% kunnen detimenteren gelukkig op waarneming.nl wel (door de foto die gemaakt is)
Maar ik vind dat iedereen het op zijn eigen manier moet doen bv op de maasvlakte met een Jeep rondrijden en daar van uit foto,s maken en zelf de auto niet uit komen en dan balen dat de vogel niet vlak bij de auto komt is ook een manier (zou alleen nooit mijn manier zijn) vind het alleen vervelend dat ze steeds komen vragen of er wat zit.
Maar als zij daar lol uit halen vind ik het best.
Dus mijn punt is doe wat je leuk vind. ps doe het alleen wel eerlijk geen valse claims   :huh:  
August van Rijn

Iolaire

Ik ben geen vogelaar, laat staan twitcher, maar wil toch graag een kleine bijdrage leveren aan dit leuke topic.

Er is al heel veel zinnigs gezegd en ik ben het met veel eens. De bodemlijn is m.i. dat er geen standaard is (misschien was ie er volgens sommigen wel, maar dan is die "oude" standaard geen "wet" gebleken). Is het niet gewoon zo dat je zowel goede vogelaars als goede twitchers hebt? Beiden houden zich met vogels bezig, maar op verschillende manieren. Ik denk dan ook niet dat één van de twee beter of slechter is, of dat de een de andere verdringt, voorbijstreeft of opheft. Er zullen altijd vogelaars en altijd twitchers zijn. Het lijkt mij vanzelfsprekend dat tegenwoordig (met alle voorzieningen en mogelijkheden op dat gebied) steeds meer mensen gaan twitchen. So what? Wie zegt dat r dan niet juist dáárdoor meer puristen aan het firmament zullen verschijnen?

Mij zul je overigens niet tegenkomen bij een twitch. Ik zou het zelf willen ontdekken (waarmee ik direct heel veel soorten nooit zal zien, weet ik). En ik moet nog steeds 3 keer kijken of het nu een fitis of een tjiftjaf is... :rolleyes: en ik maakte van een visarend een buizerd (nee, niet andersom). Gelukkig zijn r genoeg mensen die mij een helpende hand bieden of mij wijzen op een (in sommige ogen onwaarschijnlijk) foute determinatie. En die mensen kunnen wat mij betreft vogelaar en/of twitcher zijn. Dat maakt mij niet uit.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Breedbek

CiteerWat ik wel heb willen aangeven is dat ik het persoonlijk belangrijk vind dat je aan de goede kant begint, zoals Frank het eigenlijk heel goed heeft verwoord. Met twitchen is totaal niets mis wat mij betreft, maar wat ik heb willen betogen is dat vogels kijken in mijn ogen zou moeten beginnen met het (her)kennen van de "gewone" soorten

Peter dit is nu precies wat mij een beetje tegen de borst stuit in deze discussie. Ik denk dat ik 97% van mijn netto vogeltijd aan het struinen, tellen, inventariseren besteed en in enkele gevallen als er een nieuwe soort zit, ga ik twitchen. Dit geldt in alle waarschijnlijkheid ook voor de jonge onervaren vogelaars. Zij struinen, vogelen, tellen, gaan naar NJN kampen en twitchen af en toe eens een soort. Ook van het twitchen leer je. Als je jong bent, leer je snel. Het zal wel niet lang duren voordat ze ook Kleine Kar en Rietzanger uit elkaar kunnen halen. En zeg nu zelf als jij je tweede Kleine Geelpoot (bijvoorbeeld achter in de Keeg zoals tijdens TOH bird race ziet) nu vergelijkt met de Kleine Geelpoot van Spijkerboor, dan sta ook jij niet meer te springen van plezier en wordt ook jij zelfs wel een beetje blase ;)  

groet Bart-Jan



vriendelijke groet,

Bart-Jan

Sjoerd v Wierst

Het hoeft natuurlijk niet altijd njn te zijn.
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

Guus Peterse

Voor de zuiverheid van de discussie hecht ik er toch aan dat rare onderscheid tussen vogelaars en twitchers te bestrijden. Sommige vogelaars zijn ook twitchers, vrijwel geen enkele twitcher is niet ook op allerlei andere manieren vogelaar (struiner, teller, inventariseerder of gewoon iemand die waar dan ook vogels kijkt), en in elk geval is geen enkele twitcher niet vogelaar, want een twitcher is ook een vogelaar. Het idee dat het voetballers en handballers zouden zijn, twee geheel verschillende menstypen, bevordert alleen maar allerlei rare vooroordelen over twitchers die leiden tot allerlei rare discussies waar de meesten hier hun buik inmiddels wel van vol hebben.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

#43
Citeer
CiteerEerlijk gezegd vind ik dat "ouden dagen" een beetje elitair en pronkend klinken, wat willen mensen daar mee zeggen? Dat ze ontzettend veel vogelkennis hebben of dat ze vinden dat teveel mensen keihard twitchen zonder voldoende kennis?
Ik zou niet eens durven te pronken met mijn vogelkennis :wub: . Ik kan zo een aantal 20 jaar jongere vogelaars noemen, die mij nog heel wat kunnen leren en mij heel veel hebben geleerd. Wat ik wel heb willen aangeven is dat ik het persoonlijk belangrijk vind dat je aan de goede kant begint, zoals Frank het eigenlijk heel goed heeft verwoord. Met twitchen is totaal niets mis wat mij betreft, maar wat ik heb willen betogen is dat vogels kijken in mijn ogen zou moeten beginnen met het (her)kennen van de "gewone" soorten. En natuurlijk is iedereen vrij om daar anders over te denken. Zou de lol er niet snel afgaan als je alleen maar twitcht en de 400 bent gepasseerd? Op een gegeven moment valt er niet zoveel nieuws meer te twitchen...
Ben bang dat ik toch nog niet helemaal goed overkom (en dat ligt dan ongetwijfeld ook aan mezelf..):
Ik wil niet beweren dat veel (jonge) twitchers "verkeerd beginnen" maar wel, voor mijn gevoel dan, "omgekeerd" en dat is niet hetzelfde. Het is volkomen begrijpelijk dat, ook al kun je nog niet fatsoenlijk een Fitis van een Tjif onderscheiden, je de kans om een Kroonboszanger te zien niet laat glippen en probeert een Blauwstaart, Slangenarend etc. te twitchen. In deze tijd zijn èn de (snelheid van) benodigde informatie èn de mogelijkheden om daar (snel) wat mee te doen (twitchen) oneindig veel groter dan vroeger (zeg 10 of 20 jaar geleden). Je zou dan als fanatieke (beginnende) vogelaar wel gek zijn als je allerlei zeldzame soorten 'laat lopen' alleen maar omdat ze, qua tijd, niet in je 'opleidingsschema' passen....! Tenzij je natuurlijk helemaal niet geinteresseerd bent in zeldzaamheden maar alleen in de ruistrategie van Kolganzen, het fourageergedrag van jonge Pimpelmezen o.i.d. (ik chargeer een beetje maar hopelijk is duidelijk wat ik  bedoel...).
Maar een lange, min of meer bijeen getwitchte, lifelist zegt uiteraard weinig over je kwaliteit als vogelaar, waarmee ik hier en nu hem/haar bedoel die (ook) in determinatie is geinteresseerd. Daarvoor moet je (m.i.) werken aan je/de basiskennis. Voor mij is het de vraag of die bereidheid er ook is of dat de noodzakelijkheid voldoende erkend wordt. Zoals ik al eerder zei: de ervaringen hier en in het veld wijzen daar niet altijd op.......
(Maar zoals bij veel zaken geldt: je hebt altijd mensen die meer geinteresseerd zijn in kwantiteit dan in kwaliteit.)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

P1234

Citeer

Peter dit is nu precies wat mij een beetje tegen de borst stuit in deze discussie. Ik denk dat ik 97% van mijn netto vogeltijd aan het struinen, tellen, inventariseren besteed en in enkele gevallen als er een nieuwe soort zit, ga ik twitchen. Dit geldt in alle waarschijnlijkheid ook voor de jonge onervaren vogelaars. Zij struinen, vogelen, tellen, gaan naar NJN kampen en twitchen af en toe eens een soort. Ook van het twitchen leer je. Als je jong bent, leer je snel. Het zal wel niet lang duren voordat ze ook Kleine Kar en Rietzanger uit elkaar kunnen halen. En zeg nu zelf als jij je tweede Kleine Geelpoot (bijvoorbeeld achter in de Keeg zoals tijdens TOH bird race ziet) nu vergelijkt met de Kleine Geelpoot van Spijkerboor, dan sta ook jij niet meer te springen van plezier en wordt ook jij zelfs wel een beetje blase ;)  

groet Bart-Jan
Om te beginnen; ik vond die Kleine Geelpoot bij Spijkerboor inderdaad leuker:-). Die slag is voor jou. :lol:  Het is uiteraard absoluut niet mijn bedoeling om mensen tegen het hoofd te stoten, ik geloof niet dat er een tegenstelling bestaat tussen twitchers en vogelaars, dus in die zin vind ik dat Guus gelijk heeft, maar wat ik wel hoop is dat vogelaars aandacht besteden aan basiskennis, en dus meer doen dan alleen twitchen. Wat niet wegneemt dat ik er morgen bij ben als er ergens een leuke soort wordt ontdekt. En als dat niet zo is...lekker struinen in Drenthe!
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

snwja3

Citeerlekker struinen in Drenthe!
Ik zou zeggen kom gelijk naar de Maasvlakte:
- kan je gelijk aanschuiven
- bespaart je een stressvolle rit vanuit het noorden
- je kan er de hele dag struinen, tellen, vogelen etc.
- en mocht je na een uurtje vertrekken om 100 km verderop nog een Klein Geelpootje te scoren dan wordtie je van harte gegund!
:rolleyes:  
Wietze Janse

snwja3

#46
Ik wil het zwaartepunt van Franks verhaal iets verleggen.
Ik denk namelijk niet dat er meer of minder  (jeugdige) vogelaars met een valse start beginnen als vroeger (procentueel gezien).
Er zijn nu veel meer vogelaars, waardoor het meer opvalt, maar ook vroeger (spreek ik over 20-30 jaar terug) had je heel veel valse starters (om die term maar even te blijven gebruiken).
Maar zo'n valse start is geen probleem!
Een heel aantal 'goede/ervaren' vogelaars (ik noem geen namen) van nu die ik ken zijn m.i. ook met zo'n valse start begonnen!
Maar ook een groot aantal zijn begonnen bij de basis en later pas de twitcher geworden, ook daar een heel aantal goede vogelaars.

Wat ik wil zeggen is dat niet zo zeer de start, maar wat je ermee doet er toe doet en uiteindelijk bepaald wat voor vogelaar je uiteindelijk wordt.
- Ben je bereid er wat voor te doen, de boeken in te duiken, etc. etc. of niet!?

Als ik het huidige forum bekijk dan zie ik ook nu een heel aantal 'vogelaars' die beslist zelf geen moeite willen doen om zelf de vogels op naam (leren) te brengen en/maar ook gelukkig nog een heel aantal enthousiaste vogelaars (ook twitchende jeugd) die heel goed bezig zijn.
Maar het is meer en meer een huidige tendens dat alles gemakkelijk aan moet komen waaien, een gedegen zelfstudie is er vaak niet meer bij!
Dat laatste is waar ik mij meer zorgen om maak!
Waar zijn die (jonge) vogelaars die de boeken induiken, zelfstudie doen, met elkaar discussieren, met elkaar het veld in gaan? Twitchend of vanaf de basis, dat maakt niet uit!
Gelukkig nog genoeg maar het lijkt wel of dat dat aantal percentueel snel zakt en dat de meesten alleen de gemakkelijke weg willen nemen om via fora en kennis van anderen de naam op een vogeltje (of vage foto) willen plakken.
Wietze Janse

Gert Veurink

#47
Het is een leuk topic om te lezen, geen pleidooi om m op slot te doen.

Maar

er wordt steeds een probleem gesuggereerd dat ik niet zie.

Ik vind t leuk om iemand die geen of een beginnende vogelaar is te helpen met het id-en van ene foto. Ook al staan daar kieviten of geen nachtegalen op, geen probleem. Je begint allemaal ergens en sommige mensen vinden bijv. libellen leuker, maar willen ook graag weten hoe die ene vogel op de foto heet zonder dat de ANWB-gids voor aan te hoeven schaffen.
Ik vind t leuk om de hele dag te struinen, desnoods in Drenthe, geen probleem, ik vind t leuk om soms een soort te twitchen, ook geen probleem.
Dat sommigen 'andersom' (en dat is inderdaad iets anders dan verkeerd of valse start) beginnen, who cares? Zij zullen inderdaad niet zelf een grauwe fitis ontdekken, nu ja het is niet anders, dat is sowieso maar weinigen gegeven en ik heb niet de indruk dat dit minder vaak gebeurt dan vroeger omdat er alleen nog maar verwende jongetjes in het veld staan..

Waarom overigens de heersende gedachte lijkt te zijn dat het de jonge vogelaars zijn die andersom beginnen is mij ook niet duidelijk. Volgens mij zijn het vaak juist de ouderen met een auto. (Ik kwam ze vorige week nog tegen de zestigers voor meer dan € 4000 behangen met swarovski-speelgoed en met een redelijk gelukte gedigiscoopte foto van een gekraagde roodstaart aan mij vragen of het een graszanger is...  vond ik overigens ook geen probleem, ze kunnen het zich veroorloven en genoten van een mooie dag buiten)
groet!
Gert Veurink



snwja3

#48
Gert,
niemand noemt het hier een probleem, zie het meer als een zorg.

- Als je als maker van bijvoorbeeld een vogelblad steeds meer moeite moet doen om goede artikelen en schrijvers te vinden en vaak altijd in het zelfde kringetje beland ...
- Als je voor Vogeldagen/fairs sprekers/leuke onderwerpen zoekt en steeds meer moeite moet doen om goede lezingen/sprekers te vinden en vaak altijd in het zelfde kringetje beland ...
- Als je voor een leuke excursie leiders zoekt en steeds meer moeite moet doen om deze  te vinden en vaak altijd in het zelfde kringetje beland ...
- Als je als website stad en land moet afspeuren naar admins die werk 'willen' en 'kunnen' doen ......
- Als je op het fora mensen helpt maar bij het gros geen enkele vooruitgang in kennis bespeurt, maar alleen een herhaling van zetten .....

Inderdaad, ieder vrij een invulling te geven aan zijn hobby, dus geen probleem, maar wel jammer en een zorg/vraag hoe zich dat verder in de toekomst gaat ontwikkelen, zeker gezien de tendens van de consumptiemaatschappij, waarbij men alleen wil consumeren maar niet investeren.
Ik zie een verbreding in de aantallen vogelaars/natuurgenieters, maar een vervlakking van de kennis (met zoals eerder gezegd gelukkig nog ook een heel aantal goede uitzonderingen).
Wietze Janse

Gert Veurink

#49
CiteerGert,
niemand noemt het hier een probleem, zie het meer als een zorg.

- Als je als maker van bijvoorbeeld een vogelblad steeds meer moeite moet doen om goede artikelen en schrijvers te vinden en vaak altijd in het zelfde kringetje beland ...
- Als je voor Vogeldagen/fairs sprekers/leuke onderwerpen zoekt en steeds meer moeite moet doen om goede lezingen/sprekers te vinden en vaak altijd in het zelfde kringetje beland ...
- Als je voor een leuke excursie leiders zoekt en steeds meer moeite moet doen om deze  te vinden en vaak altijd in het zelfde kringetje beland ...
- Als je als website stad en land moet afspeuren naar admins die werk 'willen' en 'kunnen' doen ......
- Als je op het fora mensen helpt maar bij het gros geen enkele vooruitgang in kennis bespeurt, maar alleen een herhaling van zetten .....

Inderdaad, ieder vrij een invulling te geven aan zijn hobby, dus geen probleem, maar wel jammer en een zorg/vraag hoe zich dat verder in de toekomst gaat ontwikkelen, zeker gezien de tendens van de consumptiemaatschappij, waarbij men alleen wil consumeren maar niet investeren.
Ik zie een verbreding in de aantallen vogelaars/natuurgenieters, maar een vervlakking van de kennis (met zoals eerder gezegd gelukkig nog ook een heel aantal goede uitzonderingen).
Wietze Janse, daar zeg je wat mij betreft een heel aantal nuttige dingen, maar - en dat bedoel ik niet verkeerd - het is volgens mij wel net een ander probleem, al zijn er duidelijke raakvlakken.

Het ging mij inderdaad om dat iedereen z'n hobby lekker naar eigen inzicht moet invullen wat mij betreft.

De zorgen die je noemt kan ik me heel goed voorstellen en zijn ook wat mij betreft zorgelijk. Wat ik me echter afvraag is of het niet ook met 'het netwerk' te maken heeft. Wat mij namelijk ook al jaren opvalt is dat ik inderdaad altijd over hetzelfde kringetje lees en hoor. Ik denk echter dat de kring met natuurliefhebbers met een degelijke kennis veel groter is, maar die mensen vaak niet eens benaderd worden. En dat komt dan weer vooral omdat in dezelfde kring gezocht wordt.  Maar dat is ook maar één kant, ik denk dat de tendens die je noemt van de consumptiemaatschappij, waarbij men alleen wil consumeren maar niet wil investeren wel degelijk ook bestaat.

edit: ik kom er op toen ik aangaf wel te willen inventariseren (libellen) en toen hoorde dat ze al tijden iemand zoeken. Op de een of andere manier is het soms kennelijk moeilijk vraag en aanbod bij elkaar te krijgen...
groet!
Gert Veurink



bobofoto

om een kleine bijdrage te leveren in deze hele topic denk ik ook dat de huidige jongeren op een andere manier informatie verzamelen en met leerstof om gaan dan vroeger. Tegen wordig is het niet zo belangrijk om de kennis te hebben hoe iets heet of hoe je dat weet, maar meer hoe je iets kan opzoeken en hoe je er achter kan komen.
Ik ben nog steeds een beginnende vogelaar met als grote hobby het kijken en fotograferen(al lukt dat nog niet zo goed) van en naar vogels.
Of het nou een soort is die ik al 110 keer heb gezien of een nieuwe op mijn lijst dat maakt niet uit.
Ik denk dat er meer mensen zo zijn en idd het is soms niet makelijk om het verschil tussen de een of de ander te zien en dan ben ik heel blij met de hulp van het forum. Waarvoor mijn dank.

Maar een vogelaar vergelijken met een postzegelverzamelaar is wat lastig.
En veel mensen melden alleen nog maar hun "byzondere "soorten omdat ze het leuk vinden en een "gewone" koolmees zullen ze minder vaak melden.
Het gaat vaak om de krenten in de pap.
Jammer want wat voor veel mensen een gewoon soort is kan voor mij wel een soort zijn die ik nog nooit gezien heb.

mvg Boudewijn
met vriendelijke groet,
Boudewijn

dagverslagen op mijn  vogelblog via www.vogels.boboair.nl

Vincent Hart

@Wietze: Misschien bieden de nieuwe media juist wel een mooie mogelijkheid om nieuw talent te vinden buiten het gekende cirkeltje, en wordt daar nog niet voldoende gebruik van gemaakt. Het blijft m.i. sterk de vraag of het aantal vogelaars die het 'op de goede manier' leren echt áfneemt (zowel relatief als absoluut), of dat er simpelweg veel meer vogelaars zijn dan vroeger. Het aantal vogelaars dat je 'tegenkomt' - zowel in het veld als op websites - is natuurlijk ook enorm gestegen sinds de opkomst van het internet. En uiteraard neemt daarmee ook de 'exposure' van (nu nog) mindere goden toe. Mijn indruk (i.t.t. tot de jouwe) is dat bij veel newbies op ons forum de kennis juist snel toeneemt. Een erg leuk proces om te volgen! Ik denk daarnaast dat hoe snel mensen het oppakken ook gewoon afhankelijk is en blijft van aanleg, het in bezit hebben van goeie optiek, etc.

Sites als waarneming.nl bieden wat mij betreft juist enorme kansen voor nieuwe vogelaars (van alle leeftijden) om hun kunde te vergroten.  Je kunt nu 'droogoefenen' op bijvoorbeeld fitis/tjiftjaf of de boomkruipers. Je kunt nu je twitch uitzoeken, en die niet alleen gebruiken om een nieuwe postzegel aan je verzameling toe te voegen, maar ook (als je bijdehand genoeg bent) aan de beste vogelaars van het land vragen waaróm het een ... is. Twintig jaar geleden moest je het doen met naar nu blijkt nogal gemankeerde veldgidsen (sommige zilvermeeuwen schenen gele poten te hebben...), af en toe een excursie of het geluk dat je ergens aan het vogelen was en in gesprek raakte met een crack. Je belde de vogellijn zo vaak als kon zonder ruzie met je ouders te krijgen over de exploderende telefoonrekening. De kansen om uit je 'eigen cirkeltje' te breken, en de kansen op meer goeie vogelaars, zijn dus eigenlijk alleen maar groter geworden.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Edwin Russer

Allen,

Ik zit nu op Kos en de tijd tikt erg snel weg in zo'n Internetcafe. Ik heb de discussie nog niet echt gevolgd, maar vindt de opmerking van Frank over basiskennis wel erg nuttig en zeer raadzaam. De laatste dagen zijn er honderden zwaluwen over ons appartement heen gevlogen. Daarbij waren de tientallen Vale Gierzwaluwen en de enkele adulte en juveniele Gierzwaluwen erg leerzaam om naar te kijken en waren uiteraard de verschillen goed te zien. Tevens honderden Boertjes, Huis,- Oever,- en enkele adulte en juveniele Roodstuitzwaluwen. Tevens groepen Alpengierzwaluwen die soms zeer laag over kwamen. En als klap op de vuurpijl een fraaie juveniele Steppekiekendief die op redelijke hoogte zeer langzaam en enkele rondjes draaiend over het appartement heen flapte. Als mijn basiskennis niet voldoende zou zijn, dan was de kwantiteit i.p.v. de kwaliteit hoger geweest ;) Oh ja, ik had al jaren al geen Kuifleeuwerik meer gezien en/of laat staan gehoord. Hier zitten ze met  bosjes en erg leuk en leerzaam om weer eens zo'n beestje te horen zingen en sommige leuk kunnen observeren. Vanmiddag nog een zeer grote Buizerd spec. die er zeer verdacht uitzag. Die heb ik maar in het midden gelaten B)  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

frankneijts

CiteerIk denk daarnaast dat hoe snel mensen het oppakken ook gewoon afhankelijk is en blijft van aanleg, het in bezit hebben van goeie optiek, etc.

Ik pik deze opmerking er even uit Vincent en dan niet omdat ik de rest niet interessant vind, integendeel.
Aanleg (talent) speelt zeker een rol (denk ik ook). Maar zoals bij meer bezigheden kan hard werken, zowel in het veld als thuis achter PC, DVD-speler of boeken/tijdschriften, een gemis aan talent grotendeels compenseren. Als je met goeie optiek doelt op de kwaliteit (en dus helaas de prijs) ben ik het niet met je eens: de belangrijkste voorwaarden om een 'goede' vogelaar te worden zitten àchter je ogen, niet ervóór.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Edwin Russer

Nog een kleine toevoeging, net een bord achter de kiezen. Van de week voor het eerst in mijn lange vogelleven een zeer bleke Fluiter gezien. Een beestje met bijna geen groen of geel te bespeuren. Ik trapte er bijna in en dacht even aan een Balkanbergfluiter, maar de lange handpenprojectie en de opvallende en ietwat gelige wenkbrauw deden mij mij snel terug fluiten ;) Ook een zeer lichte variant van een Tjif gezien, ook zowat zonder gelige en groene tinten. Waarschijnlijke een oostelijke variant. Riep gewoon als een Tjif. Erg leerzaam allemaal.  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

teunvankessel

Om even terug te komen op de vraag van Norman: Verandert de hedendaagse (nieuwe genratie) vogelaar in een soort "postzegelverzamelaar" of is deze nog steeds geintresseert in hetgeen ze horen en zien.

Ik denk dat er wel meer (jeugdige) twitchers zijn bijgekomen en dat is (in mijn ogen) geen slechte zaak. Het is niet dat twitchers helemaal niet kunnen vogelen. De meeste twitchers die ik persoonlijk ken kijken ook gewoon in hun regio vogels, of gaan een stuk inventariseren voor Sovon. De jeugdige vogelaars zijn vaak heel erg fanatiek en gedreven (ik spreek uit eigen ervaring) maar ik denk dat ze uiteindelijk toch twitcher worden. Als ze in hun vogelboek kijken en ze zien een Merel en vergelijken die met een Bijeneter dan is de keuze denk ik vrij snel gemaakt. Wat me ook opvalt is dat de jeugdige vogelaars zowieso via internet veel vlugger aan 'de twitch ziekte' (als ik het zo mag noemen) komen want als ik waarneming.nl open zie ik meteen een grote pagina vol zeldzame vogels, het zelfde geld bij dutchbirding.nl en nog een paar sites.

Mijn mening is laat iedereen lekker zelf bepalen hoe zij van vogels genieten, ringend, inventariserend, tellend, twitchend, of rustig met je rug in het gras liggend naar zingende vogels luisterend!
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

jankees

Laat mensen toch vogelen op hun eigen manier. De een wil zoveel mogelijk soorten scoren, de ander een mooie foto en een derde kijkt liever rustig vanaf een stoeltje. Allemaal niets mis mee.

Ik fotografeer graag. En ik geef toe....ook ik heb af en toe moeite om het geluid van soorten uit elkaar te houden. Maar gelukkig leer ik iedere keer weer wat van andere mensen......

Adri Clements

#57
Even over een andere balk: ga eens trektellen. Je gaat niet zelf naar een soort toe, maar je laat de soort naar je toe komen.
's morgens niet weten wat je 's middags gaat zien. Dat is wat me boeit. En op een vrije middag met je verrekijker een koolmeesje van dichtbij bekijken. In al z'n eenvoud, maar het blijft me intrigreren.
En als er in de buurt eens wat leuks is, als het kan op je fiets erheen en tegelijk onderweg goed opletten. Zo'n gezellige staartmeesfamilie blijft natuurlijk leuk....

Respect voor iedereen, mits diegene respectvol met de natuur omgaat.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Vincent Hart

@Frank: Zekers zit de belangrijkste voorwaarde achter de ogen maar toen ik voor het eerst door m'n vaders Swift Audubon (nu van mij) en later door zijn Swift dakkant keek, ging er vrij letterlijk een wereld voor me open. Zo'n kijker had een hoop ongedetermineerde lbj's in de regen gescheeld en het kunnen determineren van die vogeltjes had mijn kennis weer (sneller) groter gemaakt. Dat gezegd hebbend loopt er in vogelaarsmekka Lake Baringo in Kenia een jongetje rond dat rondom datzelfde meer evenveel vogelsoorten heeft gezien als de absolute top in Nederland. Maar dan zonder verrekijker. En pas sinds een paar jaar met een enigzins fatsoenlijk vogelboek. En daarmee heb je dus en natuurlijk volkomen gelijk over wat het belangrijkst is.

@Teun: Ik zou zeggen, vraag het de beginnende vogelaars nog eens als ze 'es een uurtje goed naar een zingende merel geluisterd hebben.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

teunvankessel

Citeer@Teun: Ik zou zeggen, vraag het de beginnende vogelaars nog eens als ze 'es een uurtje goed naar een zingende merel geluisterd hebben.
Dan hebben ze de Merel al op hun lijst, willen ze natuurlijk meteen door voor de Bijeneter, die twitchers ook altijd.  :lol:  
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders