Hoofdmenu

Voorzetlens

Gestart door michel.wissink, september 17, 2008, 22:20:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

michel.wissink

Hallo,

Ik heb een Fuji Finepix S5600 en heb daarbij een 2x tele-voorzetlens van Hama.
In combinatie met de 10x opt. zoom heb ik dan een leuk telebereik (760 mm digitaal), maar de kwaliteit van de foto's daarmee (m.n. scherpte) valt erg tegen.
Wanneer genomen met de voorzetlens verliezen foto's zóveel aan scherpte, dat fotograferen zónder die lens, om daarna digitaal in te zoomen / croppen, zelfs scherpere foto's oplevert.
Ik zou wel graag een spiegelreflex met losse telelens willen hebben, maar mijn budget is daarvoor niet toereikend.
Ik dacht dat de geringe scherpte te wijten was aan de relatief korte lenscombinatie (objectiefdiameter is groter dan de lengte), maar volgens een expert voldoet geen enkele voorzetlens, omdat digitale camera's er gewoon niet op gebouwd zijn.
Klopt dit, of zijn er tele-voorzetlenzen die wèl bevallen?
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

frankw

In principe geeft een voorzetlens altijd een slechter beeld.
Dat heeft meerdere redenen. Je zet er een extra stuk glas voor, dit veroorzaakt vaak vertekening en hoe meer glas hoe minder licht er binnen komt. Dit laatste gaat oa. weer ten koste van je sluitertijd en die bepaald voor een deel de scherpte.
Ook geef je aan dat je dan 760mm hebt, dit is veel te veel om uit de hand te kunnen fotograferen. Van vroeger uit is de regel: vanaf 300mm statief gebruiken! Tegenwoordig is dit iets meer door de verschillende stabilisatie systemen, handmatieg iso instel mogelijkheid ed. Maar voor de échte scherpte moet je boven 300mm toch een (een-been) statief gebruiken.
Je moet zowieso altijd je sluitertijd in de gaten houden! Je sluitertijd moet namelijk ongeveer 1:1 lopen met het aantal mm waarop je fotografeerd. Dus op 300mm minimaal 250ste sec. etc

Er zijn ongetwijfeld voorzetlenzen die beter zijn dan degene die jij hebt, meer lichtdoorlatend, minder vertekening, maar dan heb je nog steeds grotendeels te maken met hetgeen ik hierboven beschreef. Plus dat deze net zoveel (kunnen) kosten als je camera heeft gedaan..

Je kan m.i. idd beter croppen dan een voorzetlens gebruiken, alleen heeft jouw camera daar maar net genoeg pixels voor.

michel.wissink

Bedankt voor je commentaar, Frank.
Enerzijds probeer ik bij vogels vaak wel zo kort mogelijk te belichten om de bewegingsonscherpte te minimaliseren, maar dan gaat het diafragma juist weer open, wat de scherptediepte weer verkleint. Het liefst knijp ik het diafragma óók dicht (omdat ik Photoshop heb is een onderbelichte foto niet zo'n probleem; overbelichting richt veel meer 'schade' aan).

Verder ben ik idd al op zoek naar een (eenbeen)statiefje. Een driepoot heb ik wel, maar die is vrij robuust; niet echt compact en lichtgewicht.
Het ezelsbruggetje van de relatie aantal mm's <--> max belichting kende ik nog niet. Dank daarvoor.
Misschien moet ik me aanwennen, vaker een statief te gebruiken, om zo betere foto's te maken met de middelen die ik heb, de camera waar ik verder heel tevreden over ben.

Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

AndreVrijens

CiteerEen driepoot heb ik wel, maar die is vrij robuust; niet echt compact en lichtgewicht.
Michel,

ik heb eventueel een lichtgewicht aluminium Vanguard statief voor je.
mvg.  André

Dragonfly

Oei leuk statief!

Als Michel geen interesse mocht hebben...  :rolleyes:  
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

michel.wissink

#5
Bedankt voor je moeite, André.
Maar ik denk dat ik voor in het veld toch voor een eenbeen ga kijken.
Als Godelieve dus belang heeft bij dit statief...
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

michel.wissink

O ja, even ter illustratie dat mijn camera met eigen zoom zonder hulpstukken wèl scherpe plaatjes kan maken; ik was vandaag bij de Hellendoorn-rally (tja, m'n broer reed mee, dan moet je wat):

Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

nlzorg01

ongeveer een jaar geleden heb ik een lumix DMC FZ-18 van panasonic gekocht. De maximale vergroting is 18x, equivalent met ongeveer 500 mm. In september heb ik er een voorzetlens van olympus bijgekocht. Deze vergroot 1,7 keer waardoor het maximale bereik ca 850 mm is. Ik ben behoorlijk tevreden over de resultaten. Dankzij de IS-functie kan ik zelfs uit de hand nog redelijk scherpe foto's nemen. Voorbeelden zijn op de volgende link te vinden (en de foto's zijn verkleind om te kunnen worden ge-uploaded naar waarneming.nl)
http://waarneming.nl/user/photos/6886?from...0&g=0&q=&page=6
De kwaliteit is wel minder dan met een spiegelreflexcamera maar voor mijn doeleinden goed geschikt.
Totale kosten voor camera, tussenring en voorzetlens is ongeveer 600 euro.

Groeten,

Jan Zorgdrager

Rene de Ruijter

Ook ik ben in bezit van de Olympus TCON-17 teleconverter i.c.m. de Panasonic Fz-18.
Deze combinatie is na wat googlen momenteel nieuw te verkrijgen voor een bedrag onder de 450 euro.
De lens zelf met zijn 55 mm aansluiting schijnt ook op de Fuji Finepix S5600 te passen.
Heb zelf voor de lens 109 euro betaald en vind hem wel waar voor zijn geld.
Wel blijft het belangrijk dat je fotografeert als het zonnetje schijnt,bij schemer of bewolkt weer lopen de resultaten hard achteruit.
Dit wordt mede veroorzaakt omdat de Panasonic bij hogere iso veel ruis gaat krijgen.
Weet niet of de Fuji Finepix S5600 daar ook veel last van heeft.
Mvrgr.
Rene de Ruijter

PS Vind de foto van Jan Zorgdrager van de boomkruiper een plaatje ! ;)
http://waarneming.nl/foto/view/585580
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

michel.wissink

Ik heb bij mijn S5600, die zelf een 55 mm filterdraad heeft, wel een 55 -> 52 mm ring. Ook mijn voorzetlens heeft 52 mm draad. Maar de voorzetlens is wel erg goedkoop geweest (15 Euro, veilingsite). Misschien loont het, eens te kijken naar voorzetlenzen van betere merken zoals de Olympus die hier genoemd is.
Anderszijds ben ik ook aan het kijken naar een instapmodel spiegelreflex (bijv. Nikon D60), maar het zoombereik van de nieuwe compactcamera's gaat ook - langzaam maar zeker - omhoog.
Ik maakte vorige week overigens deze foto van een appelvink, met een geleende spiegelreflex met een eigen 400 mm objectief, uit de hand genomen (bel. 1/200 sec.). Gezien de matige hoeveelheid licht en (ook al weer extreem goedkope) lens viel het resultaat me toch niet tegen:
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60