bolletjes Allacma fusca ????

Gestart door thijsdegraaf, september 17, 2008, 21:20:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Onder de plank van het "schorpioentje" liepen ook kleine"bolletjes"rond. Aan de pissebed is wel te zien dat ze niet groot zijn.  :)

Groet, Thijs

David Tempelman

met vriendelijke groet,
David

thijsdegraaf

Bedankt David. De meeliftende mijten herken ik wel. Hier twijfelde ik.

Groet, Thijs

javanerkelens

Gut.....wat grappig!
Loop mij al een poosje te verbazen, wat dat toch zijn, die kleine bolletjes.

Hè hè.....nu weet ik wat dat zijn!

Weer een ergenisje kwijt..... :P

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

Ik voelde me al een beetje dom, dat ik het niet wist.
Maar dat valt dus wel mee.  :D
Groeten, Thijs

tekenaar

tjee, da's een leuke! Een jaar of 15 geleden zaten deze beestjes in een sleepnetvangst tijdens het eerste jaar van mijn studie biologie. Doel van die vangst was iets van simpele diversiteits berekeningen maken en alle gevangen beestjes waren/moesten dood  <_< . Zelfs onder de microscoop konden we van deze niet veel maken, we hebben ze iets als "mini-beestje x" genoemd. Voor de berekeningen was dat genoeg, maar piepleine beestjes die we zelfs niet in een grote groep konden plaatsen ... kennelijk blijft zoiets bij. (Op dezelfde dag zag ik voor het eerst bewust bladvlooien ... dat practicum heeft me dus wel wat geleerd.)
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

thijsdegraaf

#6
Dit is al ruim twee jaar geleden. Toen ik mijn waarnemingen van heel vroeger bekeek,  zag ik, dat Hisko hier een onzekere Allacma fusca als advies geeft. Ik heb mijn waarneming op dit advies veranderd.
Toevallig zag ik deze bolletjes dit weekend weer. Samen met verschillende springstaartjes, die ik nog wil proberen uit te zoeken.
Ik twijfel niet aan de kennis van Hisko, maar hier heb ik geen goed gevoel over. Hopelijk wil Matty er eens naar kijken. Of iemand anders natuurlijk, die me meer kan vertellen!!  ;)

Het gaat over deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/40434727

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

thijsdegraaf

#8
Zo had ik ze ingevoerd!!! Maar dat werd afgekeurd door Hisko.  :-\   :-\ >:D

David Tempelman

met vriendelijke groet,
David

mberg

Dame / Heren,

Inderdaad, een mosmijt of oribatide mijt (verzamelnaam). Soort valt niet vast te stellen. Mooi glanzend, geen duidelijk verschil tussen kop en rest van het lichaam. Er zijn meer dan 300 soorten in Nederland. Met iets meer detail kan ik proberen er een familie aan te plakken. Het is wel duidelijk dat de getoonde soort tot de groep van hogere oribatiden behoord.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

thijsdegraaf

#11
Hij staat weer op z'n oude plek met een berichtje voor Hisko erbij. Iedereen bedankt. Als het echt mooi weer is zal ik eens betere foto's proberen te maken Matty. Maar dat zal nog wel even duren.