Hoofdmenu

Peziza

Gestart door Ismael, september 15, 2008, 17:08:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ismael

Ik probeer maar eens een peziza. Komt zeker geen naam aan maar ik vond ze wel leuk. Met velen in een drooggevallen sloot (zeker 100) Opvallend was dat ze maar aan 1 kant van de sloot stonden, de kant waar een weiland was. Dat is dus naar alle waarschijnlijkheid de meer voedselrijke kant. De andere kant is zuur natuurgebied. De boom in de buurt is berk. Bij kneuzen wit melksap. Dus het zal een van de melkbekerzwammen zijn. Nu heb ik even niet getest of de melk geel werd op een tissue. Verder viel op dat de soort groenig aan de binnenkant is. De diameter van de grootste is ca 5cm. Oja ook opvallend ze groeien tussen/samen met mos wat dacht ik de grondbladeren zijn van cladonia en een haarmos
Groeten Ismaël Wind

Ismael

1a
Groeten Ismaël Wind

Ismael

1b
Groeten Ismaël Wind

ratje

Hoi Ismael ik vind ze wel mooi. Je hebt wel gelezen wat je allemaal moet doen met de  :mic , ppfff :grin:  

Nico Dam

Hoi Ismael,
Raar kleurtje hebben die Bekerzwammen. Wat is het voor soort?
Groet,
Nico

Corryabbink

#5
CiteerOja ook opvallend ze groeien tussen/samen met mos wat dacht ik de grondbladeren zijn van cladonia en een haarmos
Lijkt mij een Plakkaatmos, waarschijnlijk Gewoon plakkaatmos. Het Haarmos is Groot rimpelmos.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ismael

CiteerHoi Ismael,
Raar kleurtje hebben die Bekerzwammen. Wat is het voor soort?
Groet,
Nico
Wat is het voor soort, ja wist ik dat maar  ;) Ze zijn inderdaad allemaal een beetje groen van binnen. Ik zie wel wat het wordt, Wim heeft ze op dit moment thuis liggen.

Corry bedankt voor de toelichting, ik hoopte al dat je zou reageren  :duim:  
Groeten Ismaël Wind

lucknijnsberg

Ismael,
Zou het kunnen dat het teneergeslagen bekerzwammen zijn?
Vond ik laatst ook in een droge sloot onder pitruspollen.
en daar lijkt hij behoorlijk op.
Maar wacht maar op het  :mic onderzoek.
Groet Luc


Ismael

Gedetermineerd als bruine bekerzwam
Groeten Ismaël Wind