Is dit een wants of iets anders?

Gestart door wilde, september 04, 2008, 10:32:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

wilde

Ik kreeg de vraag welk insect dit is. Het is roodachtig, 6 poten en zit binnenshuis in een oude woning met lemen wanden. Men beweert er door gestoken te zijn, maar weet niet zeker of dit de boosdoener is. Ik dacht aan een nimf van een wants of een imago van de zwaluwwants, die er wat op lijkt. Misschien zelfs een bedwants, maar die schijnen nogal zeldzaam te zijn. Helaas geen betere foto dan deze. Wie weet wat het is?

Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

jan cuppen

Hoi Albert,

Dit dier ziet er toch keverig uit en lijkt me vrij bijzonder. Ik weet niet wat het is maar waarschijnlijk een of andere Ptinidae. Het dier zou best wel eens in/achter die leemwanden kunnen huizen.

Ik houd me ten zeerste aanbevolen voor materiaal voor determinatie. Zo gaat het mij niet lukken.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Th.Heijerman

Volgens mij is dit Gibbium psyloides. Zaten er veel :-)

Theodoor

harry60

#3
Als thijs het goed heeft en dat denk ik wel dan is er ook nog een Nederlandse naam voor dit schepsel namelijk Ronde diefkever.

Ronde diefkever Gibbium psylloides de Czenpinski
Uiterlijk
· imago:smal en 2 ? 3 mm lang; ronde of bultige vorm; kop en borststuk onbehaard; dekschilden glanzend roodachtig
· onderzijde abdomen is erg smal, terwijl de bovenzijde breed en opgezwollen is
· larve:lengte tot 3,5 mm; witachtig gekleurd, donkere kop; dicht behaard; c?vormig gekromd.

Ontwikkeling
· volledige gedaanteverwisseling
· ei tot imago: bij 23°C: 96 dagen
LeefwijzeSchade· max. leeftijd imago: bij 25°C: 40 ? 50 weken, soms ca. 1,5 jaar
· vrouwtje kan 280 eitjes produceren
· eitjes worden aan voedsel gekleefd
· pop in dun spinsel bij voedsel.

Schade
· gaten in textiel (wol en kunstvezels)
· zeer hinderlijk door grote aantallen

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

jan cuppen

Ik heb inmiddels een aantal exemplaren gehad van Albert en kan de determinatie van Theodoor en Harry bevestigen. Het is Gibbium psylloides, een diefkever. Ondanks het feit dat ze soms in grote aantallen kunnen voorkomen, lijken ze weinig schadelijk te zijn. In de Nederlandse literatuur is weinig tot niets te vinden over verspreiding en biologie.

Zou een van de admins deze draad kunnen verplaatsen naar de kevers ipv wantsen?

Albert, zou jij de waarnemingen kunnen invoeren met vindplaats-coordinaten, ook al betreft het een Belgische waarneming. Dat gaat voor jouw waarneming het beste op www.waarnemingen.be.

Albert verder bedankt voor het opsturen van de exemplaren. Ik heb zelden zulke merkwaardige en opvallende kevertjes gezien. Ik denk dat ze behoorlijk zeldzaam zijn, ik heb ze in elk geval nooit eerder gezien.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

wilde

#5
Allemaal bedankt. En uh ....... Theodoor: er zaten er veel. Ik heb er 6 naar Jan opgestuurd en heb nog 2 op reserve en die zal ik naar jou sturen.





Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Th.Heijerman