zeldzame gors of een ontsnapte?

Gestart door Johnny de Zeeuw, september 17, 2008, 14:49:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johnny de Zeeuw

gister was ik bij de banken in s'gravenzande de struikje aan het afkijken met een vriend toen er opeens pats-boem een kleine gors bovenin een struikje zat. hij zat bovenin een struikje en was net wat groter dan een aanwezige tjiftjaf de grors maakte een kleine korte dikke indruk op me had een zeer duidelijke wenkbrauwstreep een minder duidelijke kruinstreep en een een lichte vrijwel ongetekende borst volgens mij zaten er wel wat onduidelijke streping op onder de kop door het oog liep een duidelijke donkere oogstreep en de wangstreek was erg licht. Nick de vriend die er bij was heeft de 2 foto's kunnen maken ik heb hem helaas alleen van voren kunnen bekijken. Hij vloog al vrij snel laag noord weg. net voordat hij wegvloog riep het vogeltje een paar keer dat ik direct heb opgeschreven als een hard kort tjik! even voor de duidelijkheid heb al een hoop soorten gorzen in m'n leven gezien maar deze was toch echt afwijkend. heb gister het hele internet afgezocht en kwam eigelijk uit op de musgors =>    http://www.birds.cornell.edu/AllAboutBirds..._Sparrow.html#f
maar had denk een goede foto moeten maken want 100 % zekerheid is denk niet meer te geven. en mischien is het wel een een of andere ecxoot. maar ik zet hem er toch op om te vragen wat jullie ervan denken.
gr johnny    

Johnny de Zeeuw


Richard Houtman

#2
Interessant. Er zijn een aantal dingen wat moeilijk in te schatten aan de hand van de foto's. Kan je iets meer vertellen over de kleuren (m.n. de oog-, wenkbrauw- en kruinstrepen) die jullie zagen? En is er vanuit jullie positie nog wat opgevallen aan de flanken?
Met vriendelijke groet,
Richard Houtman

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


steenl



Johnny de Zeeuw

#6
huismus en rietgors waren het zeker niet. De gors was kleiner maar was vooral dikker en korter had een kruinstreep en had een tikkend geluid. de kruinstreep was minder duidelijk dan de wenkbrauwstreep(die overigens wel heel duidelijk was) maar de kruinstreep was wel best goed zichtbaar. het viel in ieder geval op in het veld.  de snavel was kort, dik en donker
gr johnny

marijn

Dit lijkt me geen gors, maar een vrouwtje van een der indigobirds/widowfinches/whydahs Vidua, een Afrikaanse familie. De eerste foto (+ de beschrijving) laat duidelijk zien dat het echt een kort, dik beestje is met amper een staart, wat mij, icm met de enorme wenkbrauwstreep, meteen aan die familie deed denken, of althans de vrouwtjes daarvan (de mannetjes zien er totaal anders uit!). Geluid klopt ook.

Zoek maar eens naar plaatjes van bijv. V. purpurascens en V. macroura, maar er zijn nog een stuk of 15 opties.

Pootkleur en snavelkleur kunnen helpen om tot de juiste soort te komen. Je schrijft dat de snavel donker was, maar op de 1e foto lijkt ie toch behoorlijk licht.
Marijn Prins

Johnny de Zeeuw

idd daar lijkt ie idd wel verdacht veel op vooral het vrouwtje bij deze=>
http://farm1.static.flickr.com/151/3635370...c5f605f.jpg?v=0
volgens mij had het dier wel een donkere snavel of een donkere bovensnavel maar geheel rood of geel ofz was ie in ieder geval niet.
gr johnny  

Johnny de Zeeuw

ben er idd uit  dacht ik wat zeldzaams te hebben .... :P
heel erg bedankt
gr johnny  

maartenwielstra

Eerste indruk (beinvloed door opmerking over tikkend geluid) was Bosgors. Daar doet het beest op de foto me wat aan denken. Maarja, op basis van zo'n kwaliteit foto en zo overbelicht kan men er niets met zekerheid van maken.

Richard Houtman

Jep, vandaar mijn vragen over de kleuren en flanken...maar daar zullen we wel nooit achterkomen :P  ;)  
Met vriendelijke groet,
Richard Houtman

Gert Veurink

#12
ook mijn eerste gedachte bij het zien van de foto's... valt er nog iets te photoshoppen aan die foto's? Iets hogere resolutie op z'n minst?
groet!
Gert Veurink



frankneijts

Een Bosgors heeft dermate veel streping op borst en flanken dat daar zelfs bij deze mate van overbelichting iets van te zien zou moeten zijn. Bovendien is de wenkbrauwstreep, ook weer met de restrictie dat de belichting erg verneukeratief kan zijn, wel heel erg opvallend voor een Bosgors in niet-broed- of onvolwassen kleed. Wel zou je ogenschouw moeten nemen dat de staart misschien helemaal niet zo kort is en aan het ruien/groeien is. Met een wat langere staart komt-ie er toch wat anders uit te zien. Ik vraag me af of het wel een Vidua is overigens.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Veurink

CiteerEen Bosgors heeft dermate veel streping op borst en flanken dat daar zelfs bij deze mate van overbelichting iets van te zien zou moeten zijn.
oh ja, nu opeens wel!

(Sorry, kon het niet laten ;))
groet!
Gert Veurink



Richard Houtman

#15
CiteerEen Bosgors heeft dermate veel streping op borst en flanken dat daar zelfs bij deze mate van overbelichting iets van te zien zou moeten zijn. Bovendien is de wenkbrauwstreep, ook weer met de restrictie dat de belichting erg verneukeratief kan zijn, wel heel erg opvallend voor een Bosgors in niet-broed- of onvolwassen kleed. (...)
Daar ben ik mij van bewust.
Ik denk overigens wel enkele donkere tinten op de flank te zien tussen rechter vleugelrand en rechterpoot op de 2e foto en het viel mij op dat de waarnemer het had over 'een lichte vrijwel ongetekende borst volgens mij zaten er wel wat onduidelijke streping op onder de kop', maar dat is misschien wat vergezocht. Ik vond de wenkbrauw (en niet de streping) van deze Bosgors er wat van weg hebben (niet op kleed gelet overigens): http://www.vulkaner.no/n/birds/spurver/pic...za_rustica2.jpg  Zodoende mijn 1e indrukken.


Een duidelijk tegenargument voor een Bosgors: de wang is veel te licht. Die zou je net zo donker als de oogstreep en zijkruin verwachten.


Staart lijkt ook mij niet kort; denk dat ie naar het eind toe weg valt in de achtergrond.. Op de 2e foto zie ik 'm van onderen mooi wit met zwarte binnenste staartpennen (zoals bij een Bosgors  :P )
Met vriendelijke groet,
Richard Houtman

frankneijts

Citeer
CiteerEen Bosgors heeft dermate veel streping op borst en flanken dat daar zelfs bij deze mate van overbelichting iets van te zien zou moeten zijn.
oh ja, nu opeens wel!

(Sorry, kon het niet laten ;))
Nou dacht ik toch echt dat ik met mijn formulering al voldoende had geanticipeerd op wat er van jouw kant eventueel zou kunnen komen Gert..........
Maar er is natuurlijk een groot verschil tussen de naalddunne streepjes op het keeltje van een Grauwe Vliegenvanger enerzijds en de zelfs bijna een soort borstband vormende streping op de borst + de nogal brede flankstreping van een Bosgors anderzijds.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Veurink

Citeer
Citeer
CiteerEen Bosgors heeft dermate veel streping op borst en flanken dat daar zelfs bij deze mate van overbelichting iets van te zien zou moeten zijn.
oh ja, nu opeens wel!

(Sorry, kon het niet laten ;))
Nou dacht ik toch echt dat ik met mijn formulering al voldoende had geanticipeerd op wat er van jouw kant eventueel zou kunnen komen Gert..........
Maar er is natuurlijk een groot verschil tussen de naalddunne streepjes op het keeltje van een Grauwe Vliegenvanger enerzijds en de zelfs bijna een soort borstband vormende streping op de borst + de nogal brede flankstreping van een Bosgors anderzijds.
zeker, het was ook een geintje, vandaar de ;)
;)  
groet!
Gert Veurink



Jaofik

Prins!

Goed bezig -kom nu ook maar wat vaker tellen!

H

TjeerdBurger

CiteerPrins!

Goed bezig -kom nu ook maar wat vaker tellen!

H
zolang je maar geen escapes van onze bosgorzen maakt Marijn  ;)