Strengere regels voor vissers

Gestart door wimtegels, september 16, 2008, 23:25:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

wimtegels

Vanaf 2010 komen er strengere regels voor de binnenvisserij.

Minister Verburg heeft besloten dat sportvissers en beroepsvissers die op staatswateren vissen vanaf 1 januari 2010 - naast de al bestaande verplichting om deel te nemen aan een visstandbeheercommissie - verplicht zijn om gezamenlijk een visplan op te stellen en te vissen volgens dit plan.

Meer informatie:

http://www.minlnv.nl/portal/page?_pageid=1...s_item_id=23630

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

frankw

Citeernaast de al bestaande verplichting om deel te nemen aan een visstandbeheercommissie - verplicht zijn om gezamenlijk een visplan op te stellen en te vissen volgens dit plan.

Ben ik toch benieuwd hoe ze dit in gedachte heeft..

Ongeveer het enige wat ze met elkaar overeen komen is dat beide partijen zoveel en groot mogelijke vis willen vangen.(ff kort door de bocht) Wat al door de visstandbeheercommissie wordt geregeld.. Waterkwaliteit, oeverbeheer, visbestand, ongeveer alles wat van invloed is op een gezond visbestand ed.

Hoe wil ze die 2 samen een plan laten opstellen en te laten vissen volgens dit plan? Ik begrijp het niet, het gaat er, lijkt mij, toch om dat de vangst gereguleerd wordt ed. Wat heeft de sportvisserij daar mee te maken, die hebben over het algemeen nou niet echt een (grote) invloed op het visbestand.
Lijkt mij toch echt dat dat meer een taak is voor de beroepsvisserij.

g.j. keizer

#2
CiteerVanaf 2010 komen er strengere regels voor de binnenvisserij. Minister Verburg heeft besloten dat sportvissers en beroepsvissers die op staatswateren vissen vanaf 1 januari 2010 - naast de al bestaande verplichting om deel te nemen aan een visstandbeheercommissie - verplicht zijn om gezamenlijk een visplan op te stellen en te vissen volgens dit plan.
Is dit een uitvloeisel danwel een uitwerking van de paragraaf in het recent door de regering ondertekende Verdrag van Lissabon, waarin is vastgelegd, dat vissen pijn kunnen ervaren en dat de recreatieve sportvisserij om die reden moeten worden teruggedrongen ? Zie ook : http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=49201
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Citeer
CiteerVanaf 2010 komen er strengere regels voor de binnenvisserij. Minister Verburg heeft besloten dat sportvissers en beroepsvissers die op staatswateren vissen vanaf 1 januari 2010 - naast de al bestaande verplichting om deel te nemen aan een visstandbeheercommissie - verplicht zijn om gezamenlijk een visplan op te stellen en te vissen volgens dit plan.
Is dit een uitvloeisel danwel een uitwerking van de paragraaf in het recent door de regering ondertekende Verdrag van Lissabon, waarin is vastgelegd, dat vissen pijn kunnen ervaren en dat de recreatieve sportvisserij om die reden moeten worden teruggedrongen ? Zie ook : http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=49201
Waar leidt e uit af dat het een uitwerking van het verdrag van Lissabon is? In de publicatie wordt daar met geen woord over gerept. Net zo min als in de brief aan de tweede kamer over dit onderwerp die via volgende link kan worden geraadpleegd:

http://www.minlnv.nl/portal/page?_pageid=1...p_file_id=30664

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#4
CiteerWaar leidt je uit af dat het een uitwerking van het verdrag van Lissabon is? In de publicatie wordt daar met geen woord over gerept. Net zo min als in de brief aan de tweede kamer over dit onderwerp
Wim,
Dat had ik ook al vastgesteld en wordt in de brief aan de Tweede Kamer nogmaals bevestigd. Vreemd om nu deze maatregel in te voeren, terwijl als uitvloeisel van het Verdrag van Lissabon voor sportvissers veel verdergaande restricties zullen moeten worden doorgevoerd.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Ik heb mezelf tot nu toe nauwelijks in het verdrag van Lissabon verdiept. Voor zover ik weet gaat het in dit verband over dierwelzijn (correct me if I am wrong).

In de door mij aangehaalde stukken komt het woord dierwelzijn niet voort.

Bovendien gaat het vooralsnog uitsluitend om strengere voorwaarden voor het huren van de visrechten in staatswater.

Het zit dus meer in de publiekrechtelijke voorwaarden voor een huurovereenkomst dan in de wetgevende sfeer.

Als een maatregel van het ministerie een uitwerking is van een of ander verdrag, wordt dat als het goed is, in de officiele stukken vermeld.

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels