Kleine parelmoer?

Gestart door kroonp, april 25, 2006, 15:46:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

kroonp

Even een vraagje. Ik zag gisteren een klein oranje-zwart vlindertje in de duinen. Kan dat alleen maar een kleine parelmoervlinder zijn of zijn er ook andere mogelijkheden in deze tijd van het jaar?
Groet

Peter Kroon

Jeroen Nagtegaal

Landkaartje? gehakkelde aurelia? dagpauwoog? atalanta? is allemaal mogelijk. kleine parelmoer heeft niet echt zwart hoor, maar vooral oranje.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

han.endt

#2
Kleine Vuurvlinder lijkt mij een goede optie.

kroonp

#3
Was ik nog vergeten erbij te zetten: Grootte ongeveer als van een klein koolwitje.

Ik kwam bij kleine parelmoervlinder door naar de vliegtijden te kijken. In de veldgids van de KNNV was dit de enige soort die wat grootte, uiterlijk en vliegtijd overeenkomt.

Ik ben er net achter gekomen dat de vliegtijden in de gids niet echt overeen komen met vliegtijden op deze site. Bijvoorbeeld bij de kleine vuurvlinder.
Volgens gids: half mei tot half jun en eind jun tot begin okt.
Volgens waarneming.nl: http://www.waarneming.nl/soort.php?id=712&...m_tm=&tab=stats
Volgens de gids begint het dus pas half mei en volgens het grafiekje op de site is het dan al op het hoogtepunt.

Zijn de vliegtijden door klimaatverandering al zodanig veranderd dat de vliegtijden in de gids verouderd zijn?
Groet

Peter Kroon

Imperator

kleine vuurvlinder heb ik vandaag al gezien!
vriendelijke groet,

Trees

han.endt

CiteerVolgens gids: half mei tot half jun en eind jun tot begin okt.
Volgens waarneming.nl: http://www.waarneming.nl/soort.php?id=712&...m_tm=&tab=stats
Volgens de gids begint het dus pas half mei en volgens het grafiekje op de site is het dan al op het hoogtepunt.

Zijn de vliegtijden door klimaatverandering al zodanig veranderd dat de vliegtijden in de gids verouderd zijn?
Het grafiekje laat de waarnemingen zien, zoals die bij de Vlinderstichting zijn binnengekomen. De gegevens van Waarneming.nl wijken hier niet veel van af.
Als ik naar oude waarnemingen kijk dan lijkt mij de vliegtijd ook niet veel veranderd.

Corryabbink

Hallo Han,

Mijn indruk is dat het vliegseizoen naar voren geschoven is verder wordt er in sommige jaren ook langer doorgevlogen of zijn er meerdere generaties. Maar dat is ook maar over zo'n 25 jaar bekeken. De laatste vlinderboeken geven toch iets andere vliegtijden dan die van 15 jaar geleden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Vincent

#7
CiteerEven een vraagje. Ik zag gisteren een klein oranje-zwart vlindertje in de duinen. Kan dat alleen maar een kleine parelmoervlinder zijn of zijn er ook andere mogelijkheden in deze tijd van het jaar?
Oranje vorm Bont Zandoogje (zou wel heel uitzonderlijk zijn in Nederland)?

http://ip30.eti.uva.nl/bis/vlinders.php?me...hrijving&id=280
Vincent

Goyatlah

Goed bedacht...

Persoonlijk lijkt me zandoogje of aurelia het waarschijnlijkst.
Maar valt waarschijnlijk niet meer achter te komen  :(  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Vincent

Misschien kan Peter iets vinden via Vlindernet:
http://www.vlindernet.nl
Vincent

kroonp

#10
Ik dacht gemakkelijk een leuk soortje te scoren ^_^
Veel soorten die hier genoemd worden horen nog niet te vliegen volgens de vlindergids. Mag pas over twee/drie weken :P

Ik gebruik de Veldgids dagvlinders van de KNNV. Deze is uit 1999, niet echt oud toch?

Maar nog ff over dat vlindertje. Daarvan heb ik te weinig gezien om hem op naam te kunnen brengen als dat vliegtijd verhaal niet klopt. Ik heb alleen een oranje met zwart vlindertje ter grootte van een koolwitje voorbij zien vliegen. Zeker geen kleine vos, dagpauwoog, o.i.d.

Volgende keer toch maar er achter aan rennen :D
Groet

Peter Kroon

marcel123

#11
CiteerDe koolmees moet om goed te pieken zijn eieren op zo'n moment leggen, dat de jonge meesjes uit het ei kruipen als er de meeste dikke rupsen te vangen zijn. De korte rupsenpiek in het bos is door het steeds warmere klimaat in Nederland een stuk naar voren opgeschoven, waardoor de koolmezen niet meer goed in de pas lopen. "In 2005, misschien wel het warmste jaar ooit gemeten, blijkt de Nederlandse koolmees voor het eerst gemiddeld eerder zijn eieren te leggen. Maar nog steeds komen de rupsen te vroeg voor veel jonge mezen," stelt Visser.
De boom-rupsen komen dus wel eerder. Of dat ook voor de vlinders en dus ook voor de vliegtijden geldt durf ik neit te zeggen.

Goyatlah

Sommige van de genoemde vlinders zijn overwinteraars, leggen eitjes, gaan dood, zie je ze niet meer. Maar door de lange winter zullen er wellicht nog steeds vlinders zijn die vorig jaar om deze tijd allang weg waren. (bv Gehakkelde Aurelia).

Kijk anders onder de soortenlijsten wanneer de laatse waarnemingen waren...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vlindersdigitaal

Voorjaars landkaartje of gehakkelde aurelia denk ik zelf. Vooral het voorjaars landkaartje kan zeker vliegend op een parelmoer lijken.

Foto Gallery Mariƫlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

Goyatlah

Mooie foto, zou ik zelf ook even moeilijkheden mee hebben...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vlindersdigitaal

CiteerMooie foto, zou ik zelf ook even moeilijkheden mee hebben...
Foto is niet van mij, even een goeie op google gevonden om een voorbeeld te geven van het voorjaarslandkaartje  :lol:  
Foto Gallery Mariƫlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur