statief

Gestart door GijsB, september 15, 2008, 20:59:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

GijsB

Ik ben op zoek naar een statief.
Het moet een statief zijn waar ik een camera en later ook een scope op kan zetten.
Ik weet helemaal niks van statieven af, dus waar moet ik op letten bij statieven, en wat is het voordeel van een eenbeenstatief, en is een eenbeenstatief ook bruikbaar voor een scope?
Gijs

redmar_woudstra

Eenbeenstatief is absoluut niet bruikbaar voor een scope. Wees er niet te zuinig op. Zeker als je een wat grotere, zwaardere (duurdere) scoop hebt, is het erg belangrijk een goed statief te hebben. Ik heb mijn Swarovski AT80 eerst op een (voor een foto/videocamera overigens uitstekend!) Gitzo statief gehad, die was echt te instabiel en te licht. Nu heb ik een Cullman en daar ben ik erg tevreden over. Het enige wat ik achteraf liever had gehad, is een eenvoudigere 3 poot. Dwz: nu heb ik een 3 poot tot ongeveer 1 meter hoog, daarna moet ik een poot vanuit het midden omhoog moet draaien. Dat is met name bij zwaar weer redelijk instabiel en voor digiscopen ook wat té bewegelijk. Denk er goed over wat je met het statief wilt. Ik heb nu een heel klein statiefje (van 6,95 en 15/20 cm groot ofzo?) voor mijn Panasonic Lumix FZ7 en met rijstzakjes kom je gelukkig ook vaak nog wel 'n eind. Moet je alleen wel ergens op steunen (bijvoorbeeld een autodak/raam doet het al goed).
groet,
Redmar

frankw

Iig. zorgen voor een zwaar/stabiel statief met een goede kop. Dat wil zeggen een soepele vloeistofkop het liefst voor video, dus met 1 lange handel. Dat maakt het makkelijker om vogels ook in vlucht te blijven volgen.

Een goede kop zorgt er ook voor dat het beeld blijft waar jij 'm hebt 'neer gezet', goedkope statieven hebben vaak speling in de kop waardoor het beeld altijd omhoog schiet wanneer je 'm los laat..

Alleen goede statieven zijn redelijk kostbaar. Je praat al snel over minimaal € 200,- voor het onderstel en minimaal € 100,- voor een goede kop. Bijna altijd komt het hier nog wel boven zelfs.. Maar dan heb je ook wat voor de komende 20 jaar

GijsB

heb je zo'n speciale kop ook nodig voor een camera, want op dit moment heb ik nog geen scope en omdat ik net een hele simpele (en oude) van iemand heb over gekocht met een ander soort statief heb ik hem daar de komende tijd nog niet voor nodig.
Gijs

frankw

Citeerheb je zo'n speciale kop ook nodig voor een camera, want op dit moment heb ik nog geen scope en omdat ik net een hele simpele (en oude) van iemand heb over gekocht met een ander soort statief heb ik hem daar de komende tijd nog niet voor nodig.
ligt eraan... foto of videocamera? de 1e in eerste instantie niet. Daar heb je in principe ander koppen voor, die kun je exact op zoveel graden en waterpas etc zetten.
Voor video moet je altijd een goede kop hebben anders krijg je 'schokkend' beeld als je een onderwerp volgt..

Jacquesvanmeer

Hallo

Ik gebruik al een aantal jaren een Slik Master Classic. Statief heeft goede hoogte voor scoop, is degelijk, heeft een vaste kop ( stabieler ) en het mooiste: ze staan voor circa 40 - 50 euro tweedehands te koop op marktplaats. Je kunt dan ook nog kiezen uit apart verstelbare poten ( mijn voorkeur ) en poten die middels een beugel met elkaar verbonden zijn ( ik weet de technische benaming daarvan niet ).

Jacques

GijsB

ik heb besloten om voor de manfrotto 055XDB met de 128RC kop te gaan (in een winkel waar ik ben geweest zeiden ze dat het qua stabiliteit weinig uitmaakt maar qua gebruiksgemak de rc veel fijner is).
Mijn vraag is nu alleer waar ik hem het best kan kopen.
Bij de winkels in groningen die hem verkopen kost ie 249 euro(statief en kop), bij de webshop van FOKA in rotterdam kost ie maar 139 euro (statief en kop). Dit vind ik nogal een erg groot prijsverschil, hoe is dit mogelijk, of zit er nog een addertje onder het gras?
Gijs

frankw

Dat is wel een groot verschil ja. De internet winkel verkoopt m voor minder dan netto door lijkt mij. Ik zou het toch niet helemaal vertrouwen. Als ík m netto door moet leveren kost íe € 179,-.. Lijkt mij vreemd als zij daar € 40,- onder zitten.. Het kan, maar dan riekt het wel ergens naar..

GijsB

we hebben hem uiteindelijk toch daar besteld (gister) en vandaag heb ik hem al binnen gekregen:)
Gijs