Hoofdmenu

Hij lijkt op....

Gestart door MarjoSmeets, september 15, 2008, 08:26:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Volgens mij lijkt hij het meeste op Archips podana, maar dan mis ik de donkere vlekken aan de zijkant. Het zou ook een Pandemis soort kunnen zijn, alleen mis ik dan het verschil in lichte en donkere "balken". Zou dat kunnen? Dit lijkt me al een oudere micro, kan het dan zijn dat je bepaalde kenmerken niet meer ziet? De foto's zijn gisteren genomen.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

cora

Ik denk dat dit een versleten pandemis heparana is.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

MarjoSmeets

#2
Versleten is ie zeker, maar zou je dan niet op zijn minst nog íets van die donkere banden moeten kunnen zien? Op alle foto's die op wrn. staan, zie je toch duidelijk die banden. Op het duo dat ik nu toegevoegd heb, zie je waarom ik aan een Archips podana denk. Links is een andere, eigen foto. Wel van dezelfde vlinder natuurlijk. Hier zit hij wat verstopt, maar je kunt wel iets beter de tekening zien, vind ik. En rechts is een foto van wikipedia van een vrouwtje A. podana. Ik zie daar heel duidelijk zo'n zelfde lijn terugkomen en ook de vlek onder die lijn lijkt er te zitten, maar dat kan ook een slijtplek zijn. Zou je me kunnen uitleggen waarom het P. heparana is en niet A. podana?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

Ik zie nu net, nu ik nog eens zit te vergelijken met andere foto's, dat me nóg een overeenkomst opvalt, nl. in het midden van de rug zie ik op beide bovenstaande foto's een iets donkerdere vlek (verticaal) langs de rand van de vleugel lopen, die boven, waar de vleugels van elkaar wijken, een soort V vormen. Ook dít vind ik op wrn. op de foto's van P. heperana niet terug, wel bij A. podana van wrn.. In elk geval die donkere V.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Bas.v

Archips podana is juist hoor. :duim:  
Mvg,

Bas Verhoeven

MarjoSmeets

Bedankt Bas en toch ook Cora! Door jou ben ik nóg beter gaan kijken!  :grin:  
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Elachista

Marjo, ben je nu gezichtjes op die vlinders aan het tekenen?!

A. podana zou kunnen, maar 't is wel erg laat. Ik denk eigenlijk wel aan Cacoecimorpha pronubana (anjermotje, al zit deze bijna op elke plant die je kunt bedenken, behalve naaldbomen....).

mvg
Tymo
Groet,
Tymo

zakdrager

Voor podana is de eerste helft van september zeker niet te laat. Hij vliegt - in lage aantallen - nog door tot in oktober.

De vlinder op de foto's van Marjo heeft zo'n sterk klokvormige vleugelvorm dat het volgens mij alleen een Archips kan zijn en wel podana of betulana. C. pronubana is het volgens mij niet want die heeft maar een zwak klokvormige vleugelvorm.

Henk  

Elachista

Het is toch wel C. pronubana, wijfje. Verkijk je er niet op.

Tymo
Groet,
Tymo

MarjoSmeets

Tja Tymo, een mens moet toch wat. Zeker als hij nog niet genoeg ervaring heeft om te verwoorden wat hij bedoeld. Vandaar mijn tekening.  :gap: Maar... om mijn steentje bij te dragen aan de discussie. Als ik op Microlepidoptera naar C. pronubana kijk dan valt mij op dat de franjerand onder langs de rechter vleugel tot vrij hoog op de rug doorloopt. Nu ontbreekt bij die van mij op die plaats wel een stuk, maar zou er dan niet tóch een stukje nog van te zien moeten zijn op de rug? Ik ben natuurlijk maar een beginneling, dus misschien is het wel helemaal niks, wat ik daar suggereerde, maar ik probeer met jullie mee te kijken en te leren, ook van mijn foute ideeën  :gap: Ow en nog iets dat me net opvalt op Microlepidoptera. In Limburg is nog geen enkele melding van C. pronuba geregistreerd. En op Waarneming.nl is de dichtstbijzijnde waarneming ook verderweg dan die van A. podana. Ik woon dan wel in Duitsland, maar heel dicht bij de grens, daar ongeveer waar Limburg het smalste is en onze gemeente wordt aan drie kanten door de grens omsloten, dus qua ligging zou je het wel bij Limburg kunnen tellen. Misschien dat dit ook nog meehelpt bij de benaming?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Elachista

Voor mij is het niet echt te verwoorden waarom het pronubana is. Ik heb vrouwtjes van die soort te vaak gezien om hier een Archips van te maken. Zonder opschepperij verder, maar je ziet de verschillen dan wel en echt details spelen er niet in mee.
C. pronubana is een vrezelijk gewone soort. Ik zal niet zeggen dat ze overal zitten, maar in elke kruidenrijke berm is het me vaak gelukt om de rupsen te vinden op een groot scala aan planten. Telkens weer hoop ik dat het iets leukers is, telkens weer pronubana.
Ook gewoon bij mij in de tuin. Het vreemde is alleen dat ik de vlinders nog nooit op licht gevangen heb.
In Limburg zitten ze sowieso wel, maar er zijn enkele provincies waar het aantal waarnemers soms lager is. Er zijn zo nog weinig gegevens uit Utrecht en vooral Drenthe.

Er komt bij dat C. pronubana nu goed vliegt. Het is een soort die al vrij vroeg in het jaar kan worden gevonden en na de laatste rupsengeneratie in augustus veel adulten levert dat je de soort tot in november zou kunnen zien. Archips soorten vliegen nog wel eens door tot in augustus, maar in september heb je ze maar meer zelden (en vaak zijn ze total loss).
Groet,
Tymo

MarjoSmeets

Oké Tymo, Cacoecimorpha pronubana it shall be! Nu moet ik het nog leren uitspreken!  :grin: Bedankt voor je hulp!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Elachista

Kakoe-sie-morfa pronubana.
Groet,
Tymo

zakdrager

CiteerVoor mij is het niet echt te verwoorden waarom het pronubana is. Ik heb vrouwtjes van die soort te vaak gezien om hier een Archips van te maken. Zonder opschepperij verder, maar je ziet de verschillen dan wel en echt details spelen er niet in mee.
Ik snap wat je bedoelt. Je herkent de 'Gestalt', ook wel habitus, zonder dat je nu precies kan aangeven in welke details dat zit. Ik kan me daar iets bij voorstellen. De habitus doet inderdaad erg aan pronubana denken. Behalve dan - voorzover mijn kennis reikt - de klokvormige vleugelvorm. Ik zie die niet in de boeken en ook niet in mijn collectie-exemplaren. Hebben jouw beesten die wel?

Henk


MarjoSmeets

Bedankt Tymo! Das niet eens zo moeilijk!  :grin:  
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo