Roofmieren

Gestart door Arno van Stipdonk, april 24, 2006, 22:55:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Hallo insectenforum,

Vandaag een aantal rode mieren gevonden welke voorkwamen op een heel afgelegen zandweggetje waar geen verkeer is. Hier komen ook veel Grijze zandbijen en wespbijen voor.
Een mier was in een gevecht geraakt met een wespbij maar deze kwam weer los.

roofmieren

Ik vind ze nogal op Bloedrode roofmier lijken maar weet hier veel te weinig vanaf om hier zeker van te zijn. Kan iemand deze soort controleren?

Mark van Veen

Zie Bloedrode Roofmier voor determinatiekenmerken. De inbochting van de clypeus is kenmerkend. Heb je ex. meegenomen of in het veld met een loupe bekeken (omgekeerde verrekijker voldoet ook voor dit kenmerk)? Zo niet, dan zou ik de waarneming onzeker houden. Er zijn een 5-6tal op uiterlijk sterk gelijkende soorten!
groet,

Mark van Veen

Arno van Stipdonk

Ik ga nog eens terug, dank je Mark.

Mark van Veen

CiteerIk ga nog eens terug, dank je Mark.
Laat weten wat het geworden is!
groet,

Mark van Veen

Arno van Stipdonk

#4
CiteerLaat weten wat het geworden is!
Bij deze Mark.

Het vraagteken heb ik weggehaald, voldoet volledig aan alle kenmerken.
Ik ben niet gewend dat er bij het tabblad INFORMATIE zoveel uitgebreide en duidelijke informatie staat. Toch eens vaker op gaan letten.

Mark van Veen

Eerlijk gezegd volgt de soortinfo een beetje mijn speurtocht, vaak getriggerd door vragen hier. Dan kijk ik eens rond met fototoestel en neem ik wat insekten mee. Ik laat het dan landen in de soortinfo. Zie ook sprinkhanen en zweefvliegen.
groet,

Mark van Veen