Gal in de biesbosch 3

Gestart door corrieke, september 13, 2008, 23:14:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

corrieke

Gal nummer 3 met meerdere foto's van gallen op dezelfde boom/struik maar met andere vorm, hoewel ik denk dat ze dezelfde naam hebben.
natuurlijk de groeten van corry

corrieke

natuurlijk de groeten van corry

corrieke

natuurlijk de groeten van corry

corrieke

natuurlijk de groeten van corry

Floppy

#4
Ook hier (foto 1 en 4) diverse varianten van bladgallen op Iep veroorzaakt door de galluis Tetraneura ulmi (Linnaeus, 1758).
Foto 2 en 3 doen mij denken aan een ander soort gal, nl. een gal veroorzaakt door de galluis Kaltenbachiella pallida (Haliday, 1838). Op de foto kan ik niet zo goed zien waar ze precies op het bald zitten en hoe groot ze ongeveer zijn.
Heb je van 2 en 3 meer foto's ? Of betreffen alle foto's toch dezelfde gal? (dan word ik nl. ernstig misleid door het perspectief :lol: Dan is het allemaal T. ulmi).
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

corrieke

#5
CiteerOok hier (foto 1 en 4) diverse varianten van bladgallen op Iep veroorzaakt door de galluis Tetraneura ulmi (Linnaeus, 1758).
Foto 2 en 3 doen mij denken aan een ander soort gal, nl. een gal veroorzaakt door de galluis Kaltenbachiella pallida (Haliday, 1838). Op de foto kan ik niet zo goed zien waar ze precies op het bald zitten en hoe groot ze ongeveer zijn.
Heb je van 2 en 3 meer foto's ? Of betreffen alle foto's toch dezelfde gal? (dan word ik nl. ernstig misleid door het perspectief :lol: Dan is het allemaal T. ulmi).
Hoi Floris,
Je wordt niet misleid hoor.
Foto 2 en 3 zijn andere gallen, ze zaten wel allemaal vlakbij elkaar.
Van foto  2 heb ik er nogeen die van bovenaf gemaakt is. Niet uitvergroot!
Er zaten er nog meer maar die heb ik niet op de foto.
Ik hou je wel lekker bezig met mijn gallen :D
Moet je maar niet zo interresante site maken. :P
P.S Als het: Kaltenbachiella pallida is kan ik hem nog niet invoeren.
Staat wel in het nederlands soortenregister.
natuurlijk de groeten van corry

Floppy

Als je de Kaltenbachia wilt invoeren, moet je 'm even laten aanmaken. Dat gaat via de basis van het Forum. Dan bovenin (onder Informatie) kiezen voor de hoofdgroep Waarneming.nl (2e van boven) en dan daarin voor Soorten.
Dan daar vragen (via Add Reply) of ze 'm willen aanmaken.
Meteen de rechtstreekse link naar de soort in het Soortenregister opgeven, anders moet de Admin dat allemaal zelf uitzoeken. De link kun je clickable aanleveren door gebruik te maken van de knop http:// boven het berichtenschermpje, dan de link in te vullen en vervolgens een woord (bv. link) dat dan clickable wordt. Ik voeg zelf dan toe waarheen de link leidt, i.c. naar NL-soortenregister.
Zelf geef ik bij het verzoek altijd de volledige wetenschappelijke naam op (evt. met de NL-naam erbij, als die bestaat). Dus in dit geval:
de bladluis Kaltenbachiella pallida (Haliday, 1838).
De extra foto sterkt mij in mijn vermoeden dat het hier inderdaad gaat om deze bladluis. Vooral de oorspronkelijke foto 2 en de extra (kennelijk van hetzelfde exemplaar) waardoor ik de plaats op het blad goed kan zien, vind ik tamelijk overtuigend.
Ik kamp overigens wel met het manco dat ik de Kaltenbachiella zelf nog nooit life heb gezien. Zet 'm dus toch nog enige tijd op onzeker.
Hopelijk kan ik (of wellicht iemand anders) je binnenkort meer melden.
Vooralsnog ben ik best een beetje jaloers. :rolleyes:



met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

corrieke

CiteerAls je de Kaltenbachia wilt invoeren, moet je 'm even laten aanmaken. Dat gaat via de basis van het Forum. Dan bovenin (onder Informatie) kiezen voor de hoofdgroep Waarneming.nl (2e van boven) en dan daarin voor Soorten.
Dan daar vragen (via Add Reply) of ze 'm willen aanmaken.
Meteen de rechtstreekse link naar de soort in het Soortenregister opgeven, anders moet de Admin dat allemaal zelf uitzoeken. De link kun je clickable aanleveren door gebruik te maken van de knop http:// boven het berichtenschermpje, dan de link in te vullen en vervolgens een woord (bv. link) dat dan clickable wordt. Ik voeg zelf dan toe waarheen de link leidt, i.c. naar NL-soortenregister.
Zelf geef ik bij het verzoek altijd de volledige wetenschappelijke naam op (evt. met de NL-naam erbij, als die bestaat). Dus in dit geval:
de bladluis Kaltenbachiella pallida (Haliday, 1838).
De extra foto sterkt mij in mijn vermoeden dat het hier inderdaad gaat om deze bladluis. Vooral de oorspronkelijke foto 2 en de extra (kennelijk van hetzelfde exemplaar) waardoor ik de plaats op het blad goed kan zien, vind ik tamelijk overtuigend.
Ik kamp overigens wel met het manco dat ik de Kaltenbachiella zelf nog nooit life heb gezien. Zet 'm dus toch nog enige tijd op onzeker.
Hopelijk kan ik (of wellicht iemand anders) je binnenkort meer melden.
Vooralsnog ben ik best een beetje jaloers. :rolleyes:
Dag Floris,

Ik heb hem gelijk even aangevraagd met link naar het Nederlands Soortenregister.
Heb dat al meerdere keren gedaan met insecten, dus weet ondertussen hoe het werkt. (Die uitleg moet je bewaren dan kun je hem misschien nogeens gebruiken).
Kom eens kijken naar: Kaltenbachiella pallida  B)
Brabant is vlakbij.
Ik bedank je weer voor alle hulp!! :duim:  
natuurlijk de groeten van corry

Floppy

#8
CiteerIk kamp overigens wel met het manco dat ik de Kaltenbachiella zelf nog nooit life heb gezien. Zet 'm dus toch nog enige tijd op onzeker.
Hopelijk kan ik (of wellicht iemand anders) je binnenkort meer melden.
Vooralsnog ben ik best een beetje jaloers. :rolleyes:
Hoi Corry,

Bij het weer eens doorbladeren van m'n redelijk omvangrijke fotoarchief bleek me, dat ik de gal van Kaltenbachiella pallida verleden jaar op 19 augustus heb waargenomen op de wallen van Retranchement (Zeeuwsch-Vlaanderen). Blijkbaar heb ik toen om enigerlei reden verzuimd ze aan te melden.  :wub:
Inmiddels heb ik dat wel gedaan en daarna ook jouw fotos vergeleken met de mijne. Op basis daarvan denk ik, dat je je waarneming wel op zeker kunt zetten.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

corrieke

Citeer
CiteerIk kamp overigens wel met het manco dat ik de Kaltenbachiella zelf nog nooit life heb gezien. Zet 'm dus toch nog enige tijd op onzeker.
Hopelijk kan ik (of wellicht iemand anders) je binnenkort meer melden.
Vooralsnog ben ik best een beetje jaloers. :rolleyes:
Hoi Corry,

Bij het weer eens doorbladeren van m'n redelijk omvangrijke fotoarchief bleek me, dat ik de gal van Kaltenbachiella pallida verleden jaar op 19 augustus heb waargenomen op de wallen van Retranchement (Zeeuwsch-Vlaanderen). Blijkbaar heb ik toen om enigerlei reden verzuimd ze aan te melden.  :wub:
Inmiddels heb ik dat wel gedaan en daarna ook jouw fotos vergeleken met de mijne. Op basis daarvan denk ik, dat je je waarneming wel op zeker kunt zetten.
Hoi Floris,

Mijn waarneming van Kaltenbachiella pallida op zeker gezet!
En jij hoeft niet meer jaloers te zijn. ;)
Bedankt voor het vermelden! :duim:  
natuurlijk de groeten van corry