Hoofdmenu

zwervende heide

Gestart door JohanvantBosch, september 13, 2008, 23:14:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

vandaag kwamen we een erg verse zwervende heidelibel tegen op de noordpunt van Texel. Vond ik toch wel erg leuk, zeker in dit niet zo vette jaar. Ze moet bijna wel lokaal uitgeslopen zijn (gezien versheid) en het nabije plasje zag er daarvoor ook geschikt uit...

JohnvR

Leuke waarneming Johan! Wij hadden hier in het Noordhollands duinreservaat ook een vers uitsluipende Zwervende heidelibel (waarneming Harm Niesen). Als ik het goed begrijp is de Zwervende heidelibel, net als de Geelvlekheidelibel niet echt honkvast en zoekt steeds nieuwe voortplantingswateren. Je zult denk ik niet snel van permanente vestiging op een bepaalde locatie kunnen spreken. Wel kun je kijken naar verspreidingsareaal lijkt mij.

JohanvantBosch

CiteerLeuke waarneming Johan! Wij hadden hier in het Noordhollands duinreservaat ook een vers uitsluipende Zwervende heidelibel (waarneming Harm Niesen). Als ik het goed begrijp is de Zwervende heidelibel, net als de Geelvlekheidelibel niet echt honkvast en zoekt steeds nieuwe voortplantingswateren. Je zult denk ik niet snel van permanente vestiging op een bepaalde locatie kunnen spreken. Wel kun je kijken naar verspreidingsareaal lijkt mij.
Ik was verbaasd dat in dit jaar uberhaupt zwervende heidelibellen texel hadden bereikt....

In Meijendel laatst ook een verse...