Zweefvliegen

Gestart door Robert Heemskerk, april 24, 2006, 21:13:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

hoi Insektenforum,

Vanmiddag net voor zonsondergang zag op een zonnig paadje in het Beatrixpark(Amsterdam) opvallend veel verschillende soorten zweefvliegen zitten.


Ik heb geprobeerd een aantal in kaart te brengen, deze vindt ikzelf nogal lastig.
Daar kom ik nog niet uit..

Misschien dat iemand me kan helpen ermee..


groetjes Robert Heemskerk


NR 1: (Platycheirus ? / man)

Robert Heemskerk

op het achterlichaam dat vrij zwart overkwam, waren wel enkele lichte (geel-oranje) bandjes te zien.
Maar op de foto is het slecht te zien..

Robert Heemskerk

#2
NR 2:

Dit is een ander soort, maar wel ongeveer dezelfde grootte

Robert Heemskerk

niet zo'n breed achterlichaam en vrij kort

Robert Heemskerk

#4
NR 3:

Een stukje groter was deze:

han.endt

#5
De eerste zweefvlieg is waarschijnlijk het Schaduwplatvoetje, Platycheirus scutatus. Dit is de meest gewone. Er zijn echter recent twee sterk lijkende soorten afgesplitst en ik kan vanaf deze foto's niet zien of die in aanmerking komen.
De tweede is denk ik een Stomp Elfje, Meliscaeva cinctella, toch lastig vanaf een foto.
En de laatste is of een vrouwtje Bosbandzwever (Syrphus torvus) of een Kleine Bandzwever (S. vitripennis). Die zijn van een foto af zelden op naam te brengen. Ik weet namelijk niet of ik nou een paar haren op de ogen zie, als dat zo is dan is het de Bosbandzwever. Zou me ook niet verbazen, want dat is de soort die ik in het voorjaar altijd veel zie.

Robert Heemskerk

Dank je wel Han!  :)

Ik ga er deze week bij mooi weer nog eens kijken, misschien zie ik een van bovenstaande soorten nog eens.
Bij die laatste, zie ik wel wat haren onderaan de ogen zitten. Dat zal een Bosbandzwever zijn dan.

Mooi zweefvliegje het Schaduwplatvoetje!


groetjes Robert,