Pijl bij Bloemendaal vandaag

Gestart door HJDT, september 13, 2008, 20:07:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

HJDT

Hallo allemaal,

Ik heb zo het idee dat er wel behoorlijk wat aanloop geweest moet zijngeweest voor de als Vale Pijl gemelde vogel vandaag bij Bloemendaal. Daarom vind ik het des te opvallender dat er helemaal geen discussie over deze vogel loopt. Is er niemand die er wat over durft te zeggen ??
Heb hem zelf helaas niet gezien maar ben wel benieuwd naar wat de waarnemers ervan vinden.

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Henk van Rijswijk

Hoi Michel,

Zelf heb ik de vogel ook niet gezien. Maar als ik de foto van Arnoud op de db-site zie lijkt me er niets mis voor Noordse. De lichte onderstaart sluit beide Vale Pijlen en natuurlijk ook Grauwe Pijl uit. Maar van achter de computer is het natuurlijk veel eenvoudiger dan in het veld.
groetjes Henk

Henk van Rijswijk

Hoi Michel,
Ik ben zojuist op mijn vingers getikt door een familie-lid van me(;-)
Yelkouan schijnt toch licht osdv te hebben, zie Kenmerkengids....
Al met al lijkt me het toch een noordse.
groetjes Henk

Ben Wielstra

Dat is een duidelijke Noordse. Ook leuk, ik had 'm graag gezien. De vogel ziet eruit alsof ie niet altijd even braaf z'n bordje heeft leeg gegeten.

HJDT

Waarom zou het een overduidelijk Noordse zijn ?? Ik neem aan dat jullie ook op de foto's afgaan net zoals ik en dan vind ik het bij lange na niet zo duidelijk eigenlijk. . .  
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Ben Wielstra

Maar wat vind je dan niet kloppen voor Noordse Pijl? En waar denk je dan wel aan?

HJDT

Euh nou, ik probeer gewoon iets te leren dus als ik iemand hoor zeggen dat het "gewoon" een Noordse Pijl is dan ben ik heel benieuwd waar die persoon dat op baseert. In het veld was het kennelijk een stuk lastiger want daar is de vogel toch een flinke tijd voor een Vale aangezien. Dus Ben, stop met die tegenvragen en geen gewoon antwoord :-)

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Ben Wielstra

Ik kan me niet voorstellen dat je zelf niet zou weten waarom dit geen Vale Pijl is eigenlijk.

jvdlaan

In Petrels Night and Day - imho het mooiste vogelboek touwens dit millennium - is te lezen dat de onderstaartdekveren bij Yelkouan geheel donker zijn en bij Noordse is alleen de buitenvlag donker en de binnenvlag wit. Zie je wit op de onderstaartdekveren, dan is het gewoon een Noordse. En die vogel van Bloemendaal/Zandvoort lijkt me ook een Noordse. En helemaal geen Vale.

Jan

Ben Wielstra

Puur op basis van de gemaakte foto's is er geen twijfel mogelijk lijkt me. Ook die relatief best lastige Yelkouan is toch goed uit te sluiten. Denk aan de uitstekende pootjes, wil ik nog aan het verhaal van Jan toevoegen.

Overigens wil ik niet de waarnemers afzeiken hoor, ik hoop niet dat het zo over komt. Een ver weg zwemmende pijl daar zie je niet zo veel aan natuurlijk en in Nederland vlak uit de kust zou wat mij betreft terecht eerder aan een Vale denken.

Edwin Russer

#10
En om de conclusies van Jan en Ben nog meer te ondersteunen plaats ik hierbij met toestemming van Killian Mullarney de reactie/conclusie van Killian aan Arnoud van den Berg ten tijde van de waarneming.

Wat Killian bedoelt met die gesleten staartveren, in vergelijking met die Audubon's, kun je volgens mij op onderstaand linkje/plaatje ook wel terug zien.

http://www.dutchbirding.nl/pics/pictures.php?page=3&id=5684

Hi Arnoud,

Thanks for your email and the accompanying photographs. It certainly is a somewhat odd-looking bird but I concur with your conclusion that it must be a Manx, and that its unusual appearance may be linked to it not being in the best of health. Around this time of the year I often see single Manx that look 'different' from the pack, especially in the way they fly; generally they seem to be slower and weaker than usual, often with a somewhat stiff wing-action (reminiscent of the flight action of those sick/dying gulls that were a regular occurrence in summer, before our rubbish tips became so sanitised). I do not believe that the odd-looking Manx are necessarily 'sick', but they do often look weak and uncertain of what they are doing. When I have seen such birds at very close range they have always looked very fresh and I have suspected they may be juveniles, perhaps birds that just haven't had the strength to withstand stormy conditions for a prolonged period?

I wouldn't like to speculate on the age of your bird, though the prominent dark axillary bar might be indicative of a juvenile? I notice in one shot that the rectrices appear to be worn to the shaft, and this reminds me of an odd Audubon's Shearwater off the east coast of the US around this time last year that was discussed on ID frontiers. It too had an extremely worn/(eaten away? tail, yet the rest of its plumage suggested it was a juvenile. I think it was suggested that this might be the work of some kind of feather-parasite in the bird's burrow, but I'm not sure if the cause was ever really determined. (I attach a shot I took off the web at the time)

As for the apparent lack of the white flank spur that is (I would say) always present on Manx, I notice that in two of your shots there does appear to be a white indentation of some kind in roughly the right position. I wonder if its prominence might be affected by how the bird is holding its wings, and that this is why it does not show up as obviously as usual?

These are my immediate thoughts. If I have any further ones that I consider worth putting down I'll let you know!

All the best,

Killian
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2