Hoofdmenu

Spitsmuis spec?

Gestart door Dragonfly, april 24, 2006, 14:51:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dragonfly

Hallo, gisteren tijdens een wandeling bij Radio Kootwijk in de buurt een dode spitsmuis gevonden. Ik had geen camera bij mij, maar hierbij een beschrijving:

Klein exemplaar: lichaam 3 cm, staart 2 cm. Bovenop egaal grijs/bruin, onder geheel wit (scherpe aftekening). Oren klein en nauwelijks zichtbaar. Stomp uiteinde (korte) staart. Spitse neus.

Ik heb 'm ingevoerd als bosspitsmuis spec., heeft iemand op grond van bovenstaande informatie een beter idee?

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1154362
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Jeroen Nagtegaal

heb je hem niet meegenomen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Dragonfly

Nee.
Was niet handig: we liepen er met 8 man en de rest vond het al vreemd dat ik het beestje omkeerde om beter te bekijken...
Daarnaast was ik het hele weekend weg (ben net pas thuis).
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Dragonfly

Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Jeroen Nagtegaal

zat er een gele band tussen? een hele smalle.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

laatvlieger

Was het lichaam werkelijk 3 cm of is dat een schatting?

De afmetingen zijn wel erg klein, dus volwassen zou het beest wel niet geweest zijn. Dan wordt het wel wat lastiger.

Een Crocidura is het niet geweest (oren duidelijk uit de vacht stekend) het klinkt ook niet als een waterspitsmuis. Dan blijven de drie Sorex soorten over (gewone bosspitsmuis, tweekleurige bosspitsmuis en dwergspitsmuis)

De bruingrijze kleur, met lichte buik en daarbij een stompe staart (stomp lijkt ook te impliceren dat de staart mogelijk wat dikker was) doet mij naar dwergspitsmuis neigen. Jonge dwergspitsmuizen hebben ook een wat stompere dikker staartuiteinde (kwastje). Voer hem maar als zodanig in, maar dan wel voorzien van een vraagteken svp.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Dragonfly

#6
Bedankt! Ik zal 'm naar onzekere dwergspitsmuis veranderen.
Of de staart wat dikke was, durf ik niet te zeggen. Daarvoor heb ik te weinig vergelijkingsmateriaal gezien.
Waarschijnlijk was het een jonger exemplaar, het lichaam was echt maar 3 cm.

Oja, ik zie net dat ik er geen biotoopbeschrijving had bijgezet, in dit geval kan dat vrij belangrijk zijn: het was namelijk middenin een groot heideveld.
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!