Hoofdmenu

Juveniele Fitis?

Gestart door Apophis25, september 13, 2008, 11:02:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

Apophis25

Vorig weekend heb ik doorgebracht op een camping tussen Leiden en Wassenaar. Ik heb daar een vogeltje gezien
die, nog steeds niet, kan plaatsen.

We zagen hem vanuit de caravan in een rij struiken op zo'n 50 cm afstand. De caravan stond er tegen aan. Wat gelijk
opviel was dat het om een heel klein vogeltje ging. De groote van ongeveer een winterkoninkje, net iets groter. Verder was
de kleur groen, egaal van boven en lichter tot bijna wit/grijs van onder. En had hij een kort staartje.

Tot nu toe denk ik tjiftjaf/fitis achtig. Maar dan komen de verschillen. Dit vogeltje was dus kleiner, maar had ook
geen enkele koptekening. Geen wenkbrauw streep of oogstreep. De kleur van de poten was donkerder dan
die van de fitis maar niet zwart als die van een tjiftjaf.
Wat ook opviel was het gedrag: hij hopte door de struiken. Niet vliegen maar springend. De tjif/fitis die ik zie
vertonen ander gedrag, die vladderen meer.

Kan het zo zijn dat dit een juveniel exemplaar is? Nu nog?

p.s. uiteraard net de camera niet bij de hand helaas :(  

Wouter

Misschien een goudhaantje? Die hebben geen wenkbrauwstreep, en de oranje/gele kopstreep valt vanaf de zijkant vaak helemaal niet op.  En waarom denk je dat het een juveniel is? Juveniele tjiftjaffen en fitissen zijn heel moeilijk op leeftijd te determineren.

Wouter

Apophis25

Wouter,

Als ik mij niet vergis hebben goudhaantjes altijd een tekening op de vleugels. De dekveren of hand/slagpennen
hebben een andere kleur als de rest.

Waarom ik denk dat het een juveniele is is omdat ik het een heel klein vogeltje vond. En omdat ik het geen
goudhaan of misschien een phyllo-geval (behalve dan tjif of fitis) was. Weet ik het niet. Bij navraag, bij betere
vogelaars dan ik, kwam er helaas geen passend antwoord uit.

Daarom dat ik het toch maar even hier vraag, misschien dat er hier iemand een oplossing heeft.

Een klein groen vogeltje: ik baal er van dat ik geen camera bij de hand had.

Gegroet Jan-Jaap