Zaagsprinkhaan

Gestart door leendert59, september 12, 2008, 11:38:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

leendert59

Op 10 september j.l. heb ik gevonden en gefotografeerd op de Veluwe; de Zaagsprinkhaan. Deze zat op een jonge naaldboom. Bij nader onderzoek blijkt dat dit toch wel uniek is omdat volgens vele bronnen deze sprinkhaan niet of nauwelijks voorkomt in Nederland. Maar bij invoering van de soort staat vermeld dat deze algemeen is. Hoe kan dit?

bron: http://www.saltabel.org/Nederlands/Soorten...gsprinkhaan.htm

Verspreiding
Een zeldzame soort die in ons land beperkt is tot het zuiden. De meeste vindplaatsen zijn bekend uit de kalkbanden van Calestienne en Condroz terwijl ook enkele vindplaatsen in Lotharingen en de Ardennen liggen. Het zeer verbrokkelde verspreidingspatroon van deze weinig mobiele soort doet vermoeden dat ze vroeger algemener was of dat ze zeer slecht geïnventariseerd is.


bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zaagsprinkhaan

De zaagsprinkhaan komt niet in Nederland voor, in België alleen in het zuiden, en verder leeft de sprinkhaan voornamelijk in Midden-Europa. Vooral drogere gebieden zoals bosranden met loofbomen trekken de sprinkhaan aan. Deze soort is echter moeilijk in kaart te brengen vanwege de levenswijze en de zang, of beter gezegd het ontbreken van een hoorbaar geluid zoals bij veel andere soorten. De zaagsprinkhaan leeft voornamelijk in bomen en hoge struiken, niet dicht bij de bodem. Alleen de eitjes worden in de bodem afgezet, maar als deze uitkomen kruipen de nimfen direct in een boom.


bron;
http://home.hccnet.nl/mp.van.veen/sprinkha...sabel_blmp.html

Barbitistes serricauda - zaagsprinkhaan
Voorkomen: B, niet in NL.
Adult: dik en groot, groen met zwarte stippels.
Man: achterlijf dik; cerci s-vormig gekromd, wijnrood; poten bruinrood
[size=8]Met vriendelijke groet,  [span style=\'font-size:8pt;line-height:100%\']Leo[/size][/i][/span]

marcel123

De bijgevoegde foto is een foto door jou gemaakt op de veluwe?

leendert59

Ja deze foto heb ik gemaakt in de buurt van de Zijpenberg, Rheden
[size=8]Met vriendelijke groet,  [span style=\'font-size:8pt;line-height:100%\']Leo[/size][/i][/span]

Wim Bakker

Beste leendert59,

Op jouw foto staat een ZADELsprinkhaan en geen Zaagsprinhaan!

Groeten,

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

leendert59

Wim, je hebt volkomen gelijk!  :wub: MAAR,..................................

dan vind ik dus dit:

Zadelsprinkhaan -- Ephippiger ephippiger
Verspreiding
Zeer lokaal, enkel in de Limburgse Kempen, in een smalle strook van Genk tot Maasmechelen. Daarnaast is er nog een enigszins geïsoleerde vindplaats in Zolder. Het verspreidingsgebied in België sluit aan bij het areaal in Nederlands Limburg.  

Ik wil niet perse gelijk hebben hoor,.haha maar ben er van overtuigd dat ik iets bijzonders heb.

[size=8]Met vriendelijke groet,  [span style=\'font-size:8pt;line-height:100%\']Leo[/size][/i][/span]

leendert59

Kom ik ook maar meteen met de volgende :  ^_^
Ik denk dat dit de sikkelsprinkhaan is.
[size=8]Met vriendelijke groet,  [span style=\'font-size:8pt;line-height:100%\']Leo[/size][/i][/span]

marcel123

#6
De zadelsprinkhaan is zeldzaam en komt locaal voor. Er is ook niet gezegd dat het geen leuke vondst is..  ;)  Begreep alleen niet waarom je een foto van de Zadelsprinkhaan toegevoegd had bij een stukje over de zaagsprinkhaan.  ;)

De sikkelsprinkhaan (vrouw) breidt zich uit naar het noorden.

http://www.naturalis.nl/sites/naturalis.nl...nkhaankaart.pdf

leendert59

#7
Dus,... :grin: toch iets leuks  :D

P.S. dank voor de link,..daar heb ik wat aan! :duim:  
[size=8]Met vriendelijke groet,  [span style=\'font-size:8pt;line-height:100%\']Leo[/size][/i][/span]

Wim Bakker

Bijzonder, dat wel, maar als jij beweert een Zaagsprinkhaan te hebben gezien in Nederland dan verslikt Roy Kleukers zich weer in zijn koffie. Dat willen we natuurlijk niet, he! :P

En inderdaad zou de Zaagsprinkhaan op zeer zeldzaam gezet moeten worden. Kunnen de admins dit soort dingen alweer veranderen in het nieuwe systeem?

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

RoyKleukers

Slik! Zet de zaagsprinkhaan voorlopig maar op 'niet voorkomend'. De soort is wel al vlak bij de Nederlandse grens bij Vaals gevonden, maar nog niet in Nederland. Groeten,

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

leendert59

Even voor alle duidelijkheid Roy en Wim,....we waren er inmiddels al achter dat ik niet de "zaag" maar de zadelsprinkhaan heb gezien,...zie foto. Even zo goed ook een erg leuke vondst lijkt me.
Ook de zadel komt niet zo veel voor in Nederland,..doch hij is er wel.
Sterker nog,..op de plek waar ik dit ex. fotografeerde heb ik er een paar dagen later meerdere gehoord en gezien.
Rest mij nog te vermelden dat ik ooit die "zaag" wel degelijk ga vinden  :grin:

Vriendelijke groet, Leo
[size=8]Met vriendelijke groet,  [span style=\'font-size:8pt;line-height:100%\']Leo[/size][/i][/span]