Vlieg vs Vliegendoder

Gestart door LakeSide, september 12, 2008, 11:23:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

LakeSide

Vorige dinsdag (u weet nog wel, toen de zon scheen) was ik in de Loonse en Drunense duinen om vooral wespen to fotograferen. Ik stuitte op een nestplaats van een aanzienlijk aantal Cerceris graafwespen:




Ik zag een aantal dode vliegen liggen en dus was het wachten op een wesp die met een prooi aankwam, wat ik altijd leuke foto's vind. Na een aantal minuten kwam de eerste graafwesp met een grote vlieg als prooi aanvliegen. Maar het viel mij op dat hij zich wel zeer raar gedroeg. Nadat ik dichterbij was gekomen, zag ik dat deze wesp aangevallen werd door een aantal miniscule vliegjes, die achter de wesp aanvlogen als kleine zweefvliegjes:

Hier zwevend achter de wesp:


Hier "bijtend" en "trekkend" aan het achterlijf van de wesp:

LakeSide

Vervolgens vloog de wesp met een noodvaart weg en ik heb hem niet meer gezien.
Na wat zoeken vond ik een dode Cerceris. Het frappante hierbij is dat het volledige achterlijf leeg was (gegeten?):






Omdat de kleine vliegjes vooral het achterlijf aanvielen, denk ik dat dit het resultaat is. Maar het kan natuurlijk ook een vogel zijn geweest.

Na heel hard zoeken, vond ik een van deze vliegjes zitten boven een nest ingang. Ik heb deze foto van het vliegje kunnen maken:




Nu vroeg ik me de volgende dingen af:
- wat voor soort vliegjes zijn dit?
- vallen ze de wesp aan voor zijn prooi?
- is het uitgeholde achterlijf van de graafwesp het resultaat van een vliegenaanval?
- en zo ja, leggen ze eieren in het achterlijf of eten ze het "gewoon" op?

gerardpennards

Hoi Jaco,
De vliegjes zijn bekende parasieten van de nestelende wespen.
Ze behoren tot de familie Sarcophagidae, subfamilie Miltogramminae.
Waarschijnlijk zelfs een Miltogramma sp., maar dat weet ik niet zeker.
De vliegen zijn geen parasieten van volwassen wespen (dat was toevallig een dode wesp, opgevreten door andere beesten), maar ze proberen de buit te veroveren.
Normaliter wacht de vlieg tot hij een gelegenheid krijgt om even het hol binnen te glippen en een ei op de verlamde buit te leggen. De larve van de parasietvlieg komt dan uit en eet de wespelarve (of ei) op en ook de buit. Uiteindelijk komen er dan nieuwe parasietvliegen uit het hol.
Ik denk dat de vliegen ongeduldig zijn en de wesp proberen te storen in zijn werk, zodat ze al een ei op de buit kunnen leggen voordat deze begraven is en dus moeilijker te bereiken.
Waarschijnlijk komt de wesp uiteidelijk terug om dan de (buit)vlieg alsnog te begraven.
Groeten, Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

AndreVrijens

Dankjewel Jaco en Gerard voor deze educatieve bijdrage.
mvg.  André

javanerkelens

Ik vind dit ook een mooie mini documentaire  :duim:
En eigenlijk vind ik het ook jammer dat dit niet bewaard kan blijven op de site, om eens vaker naar te kijken. Want het verdwijnt op een gegeven moment naar blz......waar stond het ook al weer...

Misschien een idee, om een forumonderdeel te maken voor dit soort waardevolle waarnemingen!
Dan kunnen mensen hier eens wat vaker naar kijken en misschien zijn er wel meer bijzondere waarnemingen, die de moeite waard zijn om bewaard en bekeken te worden in zo'n forum onderdeel.

Meer voorstanders....?...... :grin:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

AndreVrijens

CiteerMeer voorstanders....?......
Ik ben voor!
mvg.  André

Arno van Stipdonk

#6
Me too. :duim: Erg mooi.

han.endt

Dan zouden we het topic moeten pinnen.

amvanerkelens

CiteerMeer voorstanders....?

ik ben er ook voor.

Schitterende waarneming en foto's  :duim:
en prachtige uitleg hierover.

Groet Alie  


javanerkelens

CiteerDan zouden we het topic moeten pinnen.

Wat betekend dat Han...?

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

LakeSide

Dank je voor de identificatie Gerard. Er gaat weer een wereld voor me open :)
De rest bedankt voor de reacties.

Joke: pinnen betekend dat de topic boven aan de pagina blijft staan in dit forum, zoals de andere drie waar nu "pinned" voor staat.

CORRECTIE: De wesp is de vliegendoder Mellinus arvensis.
 

David Tempelman

hi allemaal,
ik was net van plan delen uit dit verhaal bij de soortsinfo van Miltogramma te zetten.
@collega admins: is leuk om te doen hoor. de kenmerken staan nu nog even uit, maar die komen wel weer terug.
maar pinnen kan ook,
groetjes, David
met vriendelijke groet,
David

javanerkelens

CiteerJoke: pinnen betekend dat de topic boven aan de pagina blijft staan in dit forum, zoals de andere drie waar nu "pinned" voor staat.

Ach....natuurlijk, ben weer wakker hoor... :grin:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Mark van Veen

CiteerCORRECTIE: De wesp is de vliegendoder Mellinus arvensis.
Je hebt overigens twee soorten graafwespen eropstaan: de allereerste is een Cerceris, de overige inderdaad Mellinus. Zie het eerste achterlijfsegment.
groet,

Mark van Veen

LakeSide

Dank je Mark. Vandaar dat ik zo in de war was! :D Ze hadden namelijk dezelfde nestplaats.

De eerste heeft ook een prooi, maar ik kan niet zien of dat een snuitkever is.

wimtegels

Sluit me aan. Prachtige mini documantaire :duim:

Pinnen die zaak zodat ze niet in de vergetelheid raakt.

LakeSide: gefeliciteerd met het mooie verhaal en de prachtige foto"s :duim:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Louis.Boumans

#16
Heel leuk! Zo zie je maar weer dat Sarcophagidae heel diverse, interessante levenswijzen hebben!

LakeSide

In navolging van de vraag van Henk in dit topic: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...pic=69145&st=0& vroeg ik me af of deze topic nog gepinned moest worden. Zo nee, dan excuses voor het naar boven halen ervan :D

Louis.Boumans

Hallo Jaco,

Naast het pinnen op dit forum, of the soortspagina (nog beter), zou je kunnen voorstellen aan een tijdschrift, bijv Entomologsiche Berichten of Natura (KNNV, populairder, grotere oplage) om de fotoserie te publiceren met een klein verhaaltje. Deze drukken ook kleurenfoto's af.

Verder kun je natuurlijk terecht bij de clubblaadjes van de Vliegen- en de Wespenafdeling van de NEV - dat zijn resp de Vliegenmepper en de Bzzz. Maar dat zijn minder euh .. duurzame publicaties, denk ik.

groet, Louis

spinnenvrouw

Om informatieve draadjes terug te vinden kun je ook een link plaatsen bij het gepinde topic determinatiesites.  
Jacomijn Prinsen


Arp

Erg fraaie serie en een interessant onderwerp - dank!

Wellicht is het een idee om per diergroep een gepind topic te hebben met titel "Toffe Topics" ofzo, waarin we links kunnen verzamelen naar topics met dergelijke mooie series of interessante uitleg - danwel in het reeds gepinde "Determinatisites" (=> "Determinatiesites en -topics"?), maar mijn voorkeur zou er dan naar uitgaan dat iedereen links kan voordragen in het draadje en dat een admin ze dan bovenaan ergens in één overzichtelijk lijstje verwerkt, waarna de voordracht weer wordt verwijderd (een beetje zoals het "Soorten" draadje).  :unsure:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

LakeSide

Het verhaal neemt nog een wending!

Gisteren (Oisterwijkse bossen en vennen) kwam ik dit tegen:
Ik zag een Grijze zandbij (Andrena vaga) vliegen met iets in haar kielzoch. Ik dacht misschien stylops! Maar niets was minder waar. Het vrouwtje zandbij begon haar nest te graven en het vliegje dat haar volgde ging naast haar zitten, afwachtend op het resultaat. Toen de bij klaar was met graven, dichtte zij het nest. Het vliegje kwam ik actie en sprong er bovenop. Ze begon daarna zelf te graven met haar voorpoten en later met haar achterpoten. Na een tijdje verdween het vliegje in het bijennest en beide werden daarna niet meer waargenomen, dus het blijft speculeren wat er in het nest is gebeurd!

Het vliegje, naar ik aanneem weer een Miltogramma:


Voorpoten eerst:


Daarna achteruit naar beneden:


En na een tijdje alleen het kopje, waarne het vliegje verdween in de grond:


Met andere woorden. Niet alleen de wespen zijn "de sjaak", ook de zandbijen hebben last van deze vliegjes.

Nog 1 vraag. Is er een verdere identificatie mogelijk dan Miltogramma sp?

javanerkelens

Nee , dit is geen Miltogramma, maar een Leucophora sp. (Anthomyiidae)
Interessant, want ik zag ook van die grondwespjes met een Leucophora sp. en dacht toen al.....lijkt wel of ze met elkaar aan het vechten zijn, maar ben doorgelopen.....stom!
Ik zal weer eens terug gaan naar die plek.....ben benieuwd.....

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

corzonneveld

Ik zag ook Leucophora bij Andrena vaga, maar ook op mijn eigen terras bij een mij onbekende Andrena. Zie foto. De vlieg was niet bij de bij weg te slaan!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

LakeSide

Citaat van: javanerkelens op april 19, 2009, 17:59:56 PM
Nee , dit is geen Miltogramma, maar een Leucophora sp. (Anthomyiidae)
Interessant, want ik zag ook van die grondwespjes met een Leucophora sp. en dacht toen al.....lijkt wel of ze met elkaar aan het vechten zijn, maar ben doorgelopen.....stom!
Ik zal weer eens terug gaan naar die plek.....ben benieuwd.....

Joke

Zo leer je gewoon weer wat niews :)