fout bij Harmonia axyridis

Gestart door thijsdegraaf, september 10, 2008, 21:32:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Er gaat iets fout, als ik bij het zoeken naar een soort, naar Harmonia axyridis vraag.

http://waarneming.nl/soortenlijst.php?q=Ha...g=0&f=0&z=1&p=0

Bij de ondersoorten staan soorten twee keer aangegeven.

Tweestippelig Veelkleurig Lieveheersbeestje Harmonia axyridis f. conspicua

en

Tweestippellig Zwart Veelkleurig Lieveheersbeestje Harmonia axyridis f. conspicua

verder zie ik   Vierstippellig Zwart Veelkleurig Lieveheersbeestje Harmonia axyridis f. spectabilis    er twee keer instaan.

Ik weet niet of ik dit beter ergens anders had kunnen melden.
Men is nog bezig met de site. Dus misschien is het wel bekend.

Groet, Thijs

jan cuppen

De Nederlandse namen bij de variëteiten (let wel geen ondersoorten) van Harmonia axyridis zijn een ramp op zich. De Nederlandse namen bij deze variëteiten zouden verboden moeten worden vanwege het voorkomen van contradicties in de naamgeving.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

thijsdegraaf

#2
Toch heeft men het bij waarneming over ondersoort en niet over variëteiten, zoals ook Kees van der Krieke op stippen.nl heeft staan.
Ik denk, dat er nog eens goed naar gekeken moet worden.

Groet, Thijs

jan cuppen

Het zijn geen ondersoorten en daar hoeft echt niet meer goed naar gekeken te worden. Het is hier gewoon fout.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

David Tempelman

beste allemaal,
Dank voor jullie opmerkingen.
Ik heb de "ondersoorten", die dat zoals Jan opmerkt inderdaad niet zijn, veranderd in "variant" en enkele doublures zijn nu weg.
Van mijn kant een vraag over de status; nu staat die nog op "native". Ik kan dat veranderen in "naturalized", "naturalizing" of "exotic". Zou zelf kiezen voor "naturalizing"; is dat OK? En heeft iemand een aanmerking op hoe algemeen ze inmiddels zijn? Een van de varianten staat nu op "zeer zeldzaam", maar ik weet niet of dat terecht is.
bvd David
met vriendelijke groet,
David

jan cuppen

Drie variëteiten van Harmonia zijn erg algemeen, de zeer zeldzame variëteit is volgens mij nog nooit in Nederland waargenomen. De soort zou als exoot opgevoerd moeten worden, zeker zolang een fazant ook nog steeds als exoot in de lijsten staat. De soort is wel volledig ingeburgerd in Nederland.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

David Tempelman

dankje Jan,
heb e.e.a. aangepast,
mvg. David
met vriendelijke groet,
David

Arp

#7
De varianten (volgens een discussie elders hier op het forum was geloof ik de term "aberratie" wenselijker, maar ik kan het draadje even niet vinden??) zijn meen ik ooit toegevoegd op verzoek van Antoon Loomans - het is dus wellicht een plan om hem eens te vragen wat hij met de aberratie "axyridis" wilde?? (ik vermoed dat de aberratie ook axyridis heet en niet axyrides?!)

Qua voorkomen in NL zou in elk geval de aberratie "equicolor" veel eerder een plaats in de lijst verdienen dan "axyridis" - die komt namelijk wel sporadisch voor (zie o.a. hier) en kan nu niet worden ingevoerd, terwijl het m.i. bijkans de enige is waarvan het echt zinnig is de verspreiding te beoordelen. De anderen zitten momenteel toch al overal (daar is het hooguit interessant om de verhoudingen binnen de populaties te weten/meten, maar daarvoor is wrn denk ik iets te onnauwkeurig).

Zie ook:
dit topic
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Stippen

#8
Ik denk dat axyridis is toegevoegd omdat hij in Engeland waargenomen zou zijn.
Volgens mij is die waarneming trouwens nooit bevestigd, maar dat weet ik niet heel zeker.
Equicolor komt idd wel voor.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

David Tempelman

dag,
de variant equicolor is toegevoegd.
mbt de spelfout axyrides: kan ik nu nog niet oplossen (hij bestaat ook al met goede spelling maar die staat op 'does not occur'), maar heb dit wel gemeld bij de technici,
dank,
met vriendelijke groet,
David