Canon Powershot in de sloot

Gestart door Tinok, september 10, 2008, 18:12:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tinok

Hoi,

Ik heb maandag mijn 5 jaar oude Canon Powershot S50 in een modderige sloot laten vallen tijdens het bekijken van waterbeestjes. Nu had ik toevallig die ochtend nog geopperd eens naar een nieuwe te gaan kijken en dat was dus de goden verzoeken :huh:

Ik heb de camera in de vensterbank te drogen gelegd maar hij doet helemaal niks meer. Dus toen heb hem gisteren uit elkaar geschroefd (in elkaar is wat lastiger vrees ik). :angel:

Dus ik heb 2 vraagjes:
1. Denkt iemand dat deze camera nog te redden is?
2. Zo niet wat zal ik dan aanschaffen? Ik heb het topic wat Astrid van de zomer gestart is goed doorgelezen en heb daar een samenvatting van gemaakt. Maar we zijn weer wat maanden verder en wie weet is er wel iemand (Frank ik noem geen namen :wub: ) die nog wat aanvullende tips kan geven.

Super bedankt alvast.

Eisen
Compact camera die ik gebruik voor fotograferen van plantjes, insecten zoals kevers, bijen en libellen. Dus met name macro maar ook wel eens met inzoomen als de libel verder weg zit.
12x zoom of meer
ca 8 Meg aan pixels of meer
image stabilisatie is een MUST, Anti-tril-functie is onontbeerlijk
fatsoenlijke macromogelijkheden
met de handscherpsteloptie
moet in broekzak passen.
Uitklapscherm
Kaart minimaal 1gb
Accu of batterij? Mijn voorkeur is accu omdat ik dat gewend ben maar misschien zijn er wel goede argumenten tegen?

Suggesties uit het topic waren: (niet in speciale volgorde)
Canon Powershot S5 IS
Canon PowerShot A520
Canon Digital Ixus
Panosonic FZ18
Nikon Coolpix
Sony of Fuji etc hebben wellicht ook goed modellen.

Tussen 200 en 300 euro is prima voor mij.

Iemand gaf aan dat ie meer zou gaan voor de Panasonic Fz-18, niet voor de Canon s5is. Reden: de Panasonic kan meer, is beter, en kost net zoveel. Alleen heeft deze geen uitklapbaar scherm.

Afrader
Nikon Coolpix 99* serie

De Canon is me redelijk goed bevallen behalve dat hij soms dagen had dat ie perse niet op het beestje scherp wilde stellen. Dus handmatig scherp kunnen stellen lijkt me fijne optie.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

frankw

#1
1. Je camera is totall loss.  Consumenten electronica heeft een aftrek van 40-50% per jaar. Dus alles wat ouder is dan 2 jaar is niet meer intressant om te laten repareren omdat je voor zo'n 150-200 euro in de regel een vergelijkbaar of zelfs beter toestel kunt kopen.. Reparaties onder €125,- maak ik zelden tot nooit mee en dan moet je realistisch zijn: € 50,- erbij en een nieuwe halen..

2. Word lastig vrees ik. Je stelt net een combi van 'eizen' die niet in 1 camera zitten/kunnen

-Ongeveer de enige camera met veel zoom die in je broekzak past is de Panasonic TZ-2-3-4 en 5.

-Veel zoom in een échte compact camera is (nog) niet mogelijk.

-Met geen 1 van de camera's die je noemt kan je (echt goed) handmatig scherpstellen.

-De Ixus serie heeft een maximum van 3-4 x zoom.

-De A520 heeft ook 4 x zoom maar geen stabilisatie en is niet meer leverbaar.

-Alleen de Canon 5is en de Sony H-50 (Canon A650is) hebben een uitklapbaar scherm. (De nieuwe serie van Fuji ken ik nog niet dus misschien dat zij er ook 1 hebben)

-Accu of batterijen is om het even. Accu's maken in principe meer foto's voor íe leeg is. Accu's zijn wel weer duurder dan batt.
Batt. kan je, als ze op zijn, op elke straathoek wel kopen.

-Megapixels zou ik niet te veel waarde aan hechten. Het is zelfs zo dat eenzelfde camera met minder pixels bij weinig licht/hoge ISO-waarde een betere foto maakt, maar dat is een technisch verhaal.

Dus ik denk dat het een compromie moet worden. Dus helaas geen toestel wat letterlijk in je broekzak past maar een grotere. Zoals de Panasonic FZ-18 (die niet meer leverbaar is op het moment =FZ-28 geworden) of de Sony H-50 etc. Bij dat soort camera's heb je in principe wel de functie die je wilt: 8-9MP, 12-18xzoom, stabilisatie, redelijk goede macro functie (uitklapbaar scherm bij de Sony). Alleen kosten deze € 300-400,-..

Alleen het advies wat ik altijd geef is: geef liever € 100,- meer uit en zorg dat je iets hebt wat voldoet aan jouw eizen, dan dat je over een jaar denkt: "had ik toch maar die ander gekocht". Die € 100,- ben je over een jaar allang weer vergeten, maar je hebt dan wel de camera die je wilt,

Tinok

Hoi Frank,

Super bedankt voor je goede advies. Werk je in een winkel in de buurt van Amsterdam want dan kom ik hem bij jullie uitzoeken.
Ik zal de modellen die je noemt in een winkel bekijken en zien welke het beste in de hand ligt (zijn niet zo groot) en in mijn tas en jaszak past (broekzak was geen harde eis, de canon paste daar ook in).
Jammer dat mijn camera total loss is. Dacht het al wel daarom kon ik mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen hem te openen (en dan vervalt je garantie toch ook). Maar nu krijg ik hem niet eens meer dicht :huh:
Ik zal hem tzt naar het afvalstation brengen...

groetjes Tinok
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

frankw

Nee, helaas. Ik werk in Doetinchem.

Garantie geven ze zowieso maar voor 1 jaar. Maar nu kan je wel zien waarom reparaties zo kostbaar zijn. ;)  

Tinok

Frank,

Echt fijn dat je wat ideeën hebt aangereikt. Met mijn oude Canon maakte ik ook best ok foto's van insecten en dat met 3x zoom dus misschien moet ik mijn eis van 12 keer zoom maar laten vallen. De camera's die je noemt zijn erg goed en mooi maar zullen ook niet in mijn werktas passen (is een belangrijke eis, dus moet echt plat zijn). Dus liever wat platter en minder zoom dan zo'n prachtige knoeperd. Wat dat betreft lijkt de panasonic TZ5 me prima. Mijn man heeft nu ook een Panasonic en dat bevalt hem prima (lumix, ook zo'n grote).
Dus misschien gaat dat hem wel worden. Eigenlijk is alles vergeleken bij de canon nu 5 jaar later beter toch? Nu nog even kijken waar te zien en/of te kopen en dan kan ik mijn natuuravonturen weer vastleggen :rolleyes:
Nogmaals heel veel dank en jammer dat ik niet in de buurt van Doetichem woon (of hebben jullie ook een internetwinkel? of een keten waarvan een winkel hier ook in de buurt zit?)
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

marijkehuysse

De Canon Powershot S5 heeft toch ook 12 x optische zoom?
Bevalt mij prima!

groet,
Marijke

vuurvlinder

CiteerDe Canon Powershot S5 heeft toch ook 12 x optische zoom?
Bevalt mij prima!

groet,
Marijke
Mij ook! :duim:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

marijkehuysse

Is 8,5 cm plat genoeg? (schoon aan de haak)

Marijke

Tinok

He Marijke,

Wat een grote broekzak of damestas heb jij ;)
De Canon is nl iets te groot voor mijn wensen.
Ik heb net even rondgekeken op internet en ik ga morgen de panasonic TZ5 kopen. Lijkt me fijne camera. Als ik dit weekend nog wat mooie plaatjes schiet laat ik ze nog wel even zien op dit draadje.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

frankw

Nee, wij hebben geen internet winkel of filliaal in de buurt helaas. Leuk dat je t aanbied iig.

Waar wil je m gaan kopen? Pak s.v.p. niet de allergoedkoopste dat zijn meestal geen Nederlandse/Europese camera's en dat kan problemen opleveren met garantie ed.

CiteerEigenlijk is alles vergeleken bij de canon nu 5 jaar later beter toch?
Daar mag je wel vanuit gaan ja :duim:

De TZ-5 is btw een hele leuke camera, let alleen wel op dat je m niet teveel zijn eigen gang laat gaan. Deze camera's nemen regelmatig te hoge ISO-waarden en/of een te lage sluitertijd waardoor je foto's in de regel niet beter worden.

Je kan wel instellen wat de camera voor minimale sluitertijd mag gebruiken en ook wat de maximale ISO-waarde mag zijn. Hou de sluitertijd iig niet op 8/100 waar íe standaard op staat. En de ISO-waarde in principe niet boven de 400 dan komt het meestal wel goed ;)  

Tinok

Hoi Frank en Marijke,

Ik heb vrijdag de TZ5 gekocht bij Booms in Adam. De zwarte Engelse was goedkoper maar vond de zilvere mooier en die is ook nog in het nederlands.
Ben er heeeeel erg blij mee. Juist de IA stand is echt geweldig. Hij bedenkt zelf of het een landschap, gezicht of macrofoto moet worden en ik hoef nauwelijks nog wat in te stellen.

Ik zal je tips nog eens goed doorlezen Frank en de instellingen veranderen. Tot nu toe is er slechts een van de 100 foto's mislukt (overvliegende kleine zilverreigers waar ie niet op scherp kon stellen).

Dus wat mij betreft voor iemand die foto's maakt voor de determinatie tot nu toe prima aanrader. Wel nog een protectiefolie gekocht en geplakt.

We zijn een weekend gaat zeilen op de Confiance naar Schier en Lauwersmeer dus ik heb hem goed kunnen uitproberen. Zondag op het dek toen we erg schuin gingen, gleed hij nog uit mijn jaszak maar ik kon hem gelukkig op tijd grijpen. Anders had ik 2 toestellen binnen een week in het water laten vallen :huh:  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

marijkehuysse

Citeergleed hij nog uit mijn jaszak
Dus te plat!  :P

veel plezier ermee!

Marijke

Tinok

Citeer
Citeergleed hij nog uit mijn jaszak
Dus te plat!  :P

veel plezier ermee!

Marijke
He Marijke,

eigenlijk te glad(de stof van mijn regenjas in elk geval ;)  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Tinok

CiteerHoi Tinok,

Ik gebruik zelf ivm digiscopen een iets eenvoudiger (3x zoom) model dan de TZ5 en deze bevalt perfect. Ik ken nog 4 andere mensen die dezelfde camera (of een model eerder) hebben als jij nu heb gekocht en die zijn allemaal zeer enthousiast.

Goede keus!!

Groet,

Norman
Hoi Norman,

Ja hij is echt super. Heb overigens geprobeerd een foto via de scoop te maken maar dat lukte echt voor geen meter. Heb je nog tips?
Ben je er vanavond?
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

frankw

Stukje inzoomen. Op 28mm zal je nog duidelijk de randen van de scoop zien denk ik. Probeer het een met een (lege ;) ) WC-rol. Stukkie afknippen. Dan hou je m denk ik al een stuk rechter voor het oculair. Maar dit is een beetje buiten mijn kennis gebied dus misschien praat ik wel onzin nu :angel:  

Tinok

Hoi Frank,

Tnx voor de tip, ik ga het eens uitproberen.


Norman,

We hebben zaterdag excursie op Zegveld dus nee ik ga niet mee vogels kijken aan zee. Dat hebben we overigens dit weekend op schier gedaan. 5 telescopen richting noordzee en dan maar wachten op de pijlen etc. Wel een jonge jan van Gent gezien maar vond het verder niet zo leuk om te doen. Denk dat we eerst maar eens alle normale soorten op onze lijst moeten krijgen. En dan pas kan je echt blij worden van bijzondere omdat je het verschil ziet. We hadden bv een krombekstrandloper en omdat  ik het verschil nog nauwelijk zie met een gewone strandloper is het toch minder lollig :rolleyes:
Veel plezier zaterdag!
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

frankw

Wat is een Gewone Strandloper?  ;)  Die heb ik nog niet  :grin:  

Tinok

hahaa dan moet je ook eens naar schier Frank daar zitten er genoeg van bv zo eentje ;)  (niet met mijn nieuwe camera gemaakt maar met die van Christiaan Panasonic Lumix groot enzo)
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'