Hoofdmenu

Paedisca

Gestart door Limosa, september 10, 2008, 10:59:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

Limosa

Hoi allemaal,

Afgelopen week is er begonnen met het in kaart brengen van de winterverspreiding van de Noordse winterjuffer voor dit seizoen. De eerste uittocht vanuit de voortplantingsgebieden is begonnen. Ze zullen zich nu gaan verspreiden (afhankelijk van de wind) over Drenthe, Overijssel, Friesland en misschien Groningen en Flevoland (ze zijn tot over de grens in Duitsland aangetroffen). Om het een en ander in kaart te brengen is het leuk wanneer er mensen zijn die in die provincien wonen, of regelmatig komen, om eens extra aandacht te geven aan potentiele overwintering of doortrekplekjes te bekijken. Je kunt ze op heel veel plekken tegenkomen. Als het maar relatief beschut is, de westenwind er niet pal op staat en er redelijk wat zon bij komen kan. Bij mij in de buurt (kop van Overijssel) zitten ze in tuintjes, hoekjes in of langs maisvelden, beschutte wegbermen, langs houtwallen en in ruigtehoekjes. In 10 uur zoeken in een gebied van 2 km2 heb ik er afgelopen week ruim 200 stuks gevonden waarvan de grootste concentratie op een plek 19 stuks waren. En hierbij zijn de resultaten van de bekende overwinteringsplekken niet meegeteld. Dat zegt wel wat over de hoeveelheden die los komen (en over de grootte van de totale populatie!) De bekende overwinteringsgebieden weet iedereen te zitten, maar het is voor de soort belangrijk om ook eens te kijken naar de verspreiding buiten de kerngebieden om of daar tussenin. De verrassing kon wel eens groot zijn wat betreft de verspreiding en de aantallen. Eventuele nul-waarnemingen zijn ook waarnemingen! En tijdens de uitjes eventueel te kijken naar geschikt voortplantingswater, want de Paedisca is geen vastgeroest beest!

Het zou mooi zijn als we wat meer te weten kwamen over het verspreidingsgebied en de aantallen daarin. Binnenkort zal ik wat foto's toevoegen om een impressie te geven op wat voor knullige hoekjes ze bivakkeren en eventueel overwinteren.

Ze zijn met meer en op meerdere plekken dan men denkt!
Groeten,

Joachim

JohanvantBosch

Leuk!

Ik zag al je waarnemingen al en was onder de indruk...  ;)  

Taka

Is Utrecht ook een optie? Ik las dat ze lang geleden ook in het Utrechtse plassengebied zaten.
(Sybe)

ArjenDrost †

CiteerIs Utrecht ook een optie? Ik las dat ze lang geleden ook in het Utrechtse plassengebied zaten.
Zoekt en gij zult vinden, lijkt me.... Als ik de vorige Brachytron mag geloven, houden ze vooral een oostelijke verspreiding vanuit hun voortplantingsgebieden aan (dat zou Utrecht dus uitsluiten), maar als er niet gezocht wordt, zal er zeker niet iets gevonden worden.

Inderdaad al een leuke reeks waarnemingen, Joachim! :duim:  

Weia

Utrecht valt helaas vooralsnog niet te verwachten... Maar met twee nieuwe plekken voor bruine winterjuffer was ik in het voorjaar ook al erg gelukkig.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Limosa

#5
CiteerIs Utrecht ook een optie? Ik las dat ze lang geleden ook in het Utrechtse plassengebied zaten.
Ik geloof dat rond 1975 de laatste waarnemingen rond het Naardermeer gedaan zijn. Er is daarna wel gezocht, maar de vraag is in hoeverre dat na 1980 nog grondig gedaan is. De kwaliteit van het potentiele voortplantingswater is zeer goed alleen schort het hem, volgens een hypothese, aan de migratie tussen de voortplantingsgebied en de overwinteringsgronden die zeer moeilijk bereikbaar geworden zijn door de verstedeling tussen het Naardermeer en de heidegebieden ten oosten daarvan. Maar de vraag rijst of er niet een kleine populatie ergens aanwezig is die op dezelfde plek overwinterd als dat ze zich voortplanten. Ik heb geen idee in hoeverre de gebieden daar de laatste jaren goed onderzocht zijn, maar baat de zoektocht niet qua noordse winterjuffers dan baat het vast voor een hele hoop andere organismen die zo in kaart gebracht worden.

Dus ik zou zeggen ga er eens op uit in die gebieden en probeer het eens. Niet geschoten is altijd mis! En last but not least, wanneer je iets vind ben je in een klap een bekende libelloloog ;)

Edit: oftewel ik ben het roerend met Arjan eens!
Groeten,

Joachim

Gert Veurink

goed bezig Joachim!
groet!
Gert Veurink



ArjenDrost †

Wanneer komen die beestjes eigenlijk in hun overwinteringsgebied aan? Ik heb over 2.5 week een familieweekend in Uffelte, en dat is een mooie gelegenheid om even te ontsnappen  -_-  

Weia

Er is nogal gezocht, voorzover ik weet. Ook in de hoop op bruine winterjuffers heb ik wel op wat plekken gezocht en nu zoek ik ze niet en kom ik ze op allerlei plekken in de buurt van Utrecht tegen! De bruine dan, niet de noordse.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Limosa

CiteerEr is nogal gezocht, voorzover ik weet. Ook in de hoop op bruine winterjuffers heb ik wel op wat plekken gezocht en nu zoek ik ze niet en kom ik ze op allerlei plekken in de buurt van Utrecht tegen! De bruine dan, niet de noordse.
Op zich is het natuurlijk heel mooi om nieuwe locaties van bruine winterjuffer aan te treffen, maar het verkleint wel de kans op een populatie van noordse winterjuffers! Het opschuiven van de bruine winterjuffer naar het noorden is momenteel ook  een gevaar voor de noordse winterjufferpopulatie in de Weerribben. Tijdens zoektochten naar noordse winterjuffer worden in de loop der jaren steeds vaker bruine winterjuffers waargenomen. Een niet zo'n goede zaak in mijn ogen. De bruine winterjuffer is veel agressiever en groter dan de noordse winterjuffer waardoor de noordse winterjuffer het moeilijker krijgt, terwijl die het al niet echt heel makkelijk heeft. Enkele strenge winters zouden de populatie bruine winterjuffers aardig uitdunnen, maar ja die strenge winters lijken zich steeds minder frequent voor te doen...

Natuurlijk is het mooi wanneer een populatie zich uitbreidt maar soms/vaak gaat dat ten kostte van andere populaties....
Groeten,

Joachim

JohanvantBosch

Citeer
CiteerEr is nogal gezocht, voorzover ik weet. Ook in de hoop op bruine winterjuffers heb ik wel op wat plekken gezocht en nu zoek ik ze niet en kom ik ze op allerlei plekken in de buurt van Utrecht tegen! De bruine dan, niet de noordse.
Op zich is het natuurlijk heel mooi om nieuwe locaties van bruine winterjuffer aan te treffen, maar het verkleint wel de kans op een populatie van noordse winterjuffers! Het opschuiven van de bruine winterjuffer naar het noorden is momenteel ook  een gevaar voor de noordse winterjufferpopulatie in de Weerribben. Tijdens zoektochten naar noordse winterjuffer worden in de loop der jaren steeds vaker bruine winterjuffers waargenomen. Een niet zo'n goede zaak in mijn ogen. De bruine winterjuffer is veel agressiever en groter dan de noordse winterjuffer waardoor de noordse winterjuffer het moeilijker krijgt, terwijl die het al niet echt heel makkelijk heeft. Enkele strenge winters zouden de populatie bruine winterjuffers aardig uitdunnen, maar ja die strenge winters lijken zich steeds minder frequent voor te doen...

Natuurlijk is het mooi wanneer een populatie zich uitbreidt maar soms/vaak gaat dat ten kostte van andere populaties....
Dat is natuurlijk een mogelijkheid, maar is dit een idee of is het onderzocht en bewezen dat:
1 ze concurreren?
2 bruine winterjuffer dominant is over noordse?

Er waren nu toch 1 of 2 plekken waar beide voorkwamen? Volgens mij stond in de brachytron over paedisca toch ook een stukje over een plek in het buitenland waar paedisca, fusca en gobica alle drie naast elkaar voorkwamen (maar misschien was dit geen voortplantingslocatie).
Ik ben hier wel benieuwd naar..

Limosa

Citeer
Natuurlijk is het mooi wanneer een populatie zich uitbreidt maar soms/vaak gaat dat ten kostte van andere populaties....
Dat is natuurlijk een mogelijkheid, maar is dit een idee of is het onderzocht en bewezen dat:
1 ze concurreren?
2 bruine winterjuffer dominant is over noordse?

Er waren nu toch 1 of 2 plekken waar beide voorkwamen? Volgens mij stond in de brachytron over paedisca toch ook een stukje over een plek in het buitenland waar paedisca, fusca en gobica alle drie naast elkaar voorkwamen (maar misschien was dit geen voortplantingslocatie).
Ik ben hier wel benieuwd naar.. [/quote]
Hmm... inderdaad interessante materie! Ik zal eens kijken in mijn bronnen in hoeverre het een en ander bewezen is. De Brachytron over peadisca heb ik niet, dus daar kan ik niet uit putten maar als iemand daaruit info kan opteken hier op het forum, graag!  
Groeten,

Joachim

Goyatlah

Andere relevante literatuur is wellicht Jodicke (Binsenjungfern und Winterlibellen Europas) en deel 1 van Baden-Wurtemberg. En misschien dat er ook nog iets in Corbet (1999, 2004) staat.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

CiteerEr waren nu toch 1 of 2 plekken waar beide voorkwamen?
In het Kuiderbos plantten ze zich allebei voort, maar daar is nu alleen de noordse, dacht ik.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Gert Veurink

Citeer
Citaat van: JohanvantBosch,Sep 12 2008, 08:56 AM
Natuurlijk is het mooi wanneer een populatie zich uitbreidt maar soms/vaak gaat dat ten kostte van andere populaties....
Dat is natuurlijk een mogelijkheid, maar is dit een idee of is het onderzocht en bewezen dat:
1 ze concurreren?
2 bruine winterjuffer dominant is over noordse?

Er waren nu toch 1 of 2 plekken waar beide voorkwamen? Volgens mij stond in de brachytron over paedisca toch ook een stukje over een plek in het buitenland waar paedisca, fusca en gobica alle drie naast elkaar voorkwamen (maar misschien was dit geen voortplantingslocatie).
Ik ben hier wel benieuwd naar..
Hmm... inderdaad interessante materie! Ik zal eens kijken in mijn bronnen in hoeverre het een en ander bewezen is. De Brachytron over peadisca heb ik niet, dus daar kan ik niet uit putten maar als iemand daaruit info kan opteken hier op het forum, graag! [/quote]
Die Brachytron is volgens mij nog steeds apart te bestellen bij de NVL, wel interessant nummer. Als dat niet lukt moet je me maar mailen, ik wil best wat stukken kopiëren en opsturen of zo
groet!
Gert Veurink




Limosa

CiteerHelpt dit?

http://www.brachytron.nl/Brachytron/B%20artikelen.htm

groet,
Marijke
Dat helpt zeker!

Helemaal dit specifieke artikel uit Brachytron over de aanwezigheid/voortplanting van beide soorten in geschikt biotoop.

http://www.libellen.org/Brachytrons/B11-1.art9.pdf

In dit artikel wordt gemeldt dat de bruine winterjuffermannen dominant leken en zich agressief opstellen richting  mannetjes en tandems van paedisca. Ze probeerden actief tandems te vormen met paedisca vrouwen.

In hetzelfde artikel wordt echter ook melding gemaakt van plaatsen in Duitsland waar beide soorten zich in dezelfde voortplantingswateren voortplanten.
Misschien heeft de populatiegrootte of de grootte van het voortplantingswater een bepaald effect op gedragingen richting de andere soort. Ik kan me voorstellen dat wanneer er slechts een beperkte mate van geschikt voortplantingsbiotoop/soortgenoten is/zijn dat er een concurrentiestrijd gevochten moet worden. Waarbij Paedisca het onderspit zou delven ten opzichte van fusca. (dit is slechts een gedachtenspinsel wat ik niet met literatuur kan bevestigen)
Groeten,

Joachim

Limosa

Citeer
CiteerEr waren nu toch 1 of 2 plekken waar beide voorkwamen?
In het Kuiderbos plantten ze zich allebei voort, maar daar is nu alleen de noordse, dacht ik.
Volgens bovenstaand artikel zit Nijensleek ook erg in de buurt van voortplanting van beide soorten.
Groeten,

Joachim

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Limosa

CiteerDeze link staat fout: http://www.libellen.org/Brachytrons/B11-1.art4.pdf
:huh:  Hoe bedoel je? Ik zag die link nergens staan hierboven....
Groeten,

Joachim

Taka

CiteerIn dit artikel wordt gemeldt dat de bruine winterjuffermannen dominant leken en zich agressief opstellen richting  mannetjes en tandems van paedisca. Ze probeerden actief tandems te vormen met paedisca vrouwen.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat de meest kritieke fase is voor de soort. Is het niet zo dat het larvale stadium belangrijker is? Of de periode in de overwinteringsgebieden?

In hoeverre schaadt agressief gedrag van de Bruine winterjuffer (ook) het voortplantingssucces van de eigen soort? Wordt dat agressieve gedrag er niet uitgeselecteerd in gebieden waar de soorten door elkaar voorkomen?
(Sybe)

Goyatlah

#21
Citeer
CiteerDeze link staat fout: http://www.libellen.org/Brachytrons/B11-1.art4.pdf
:huh:  Hoe bedoel je? Ik zag die link nergens staan hierboven....
Niet hier, op de NVL-site.

[EDIT]En deze staat niet in de lijst: http://www.libellen.org/Brachytrons/B11-1.art8.pdf [/EDIT]
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Limosa

Citeer

Binnenkort zal ik wat foto's toevoegen om een impressie te geven op wat voor knullige hoekjes ze bivakkeren en eventueel overwinteren.

Bij deze een kleine update van plekken waar ik ze zoal aantref.

Vandaag weer even een half uurtje erop uit geweest en ruim zestig dieren aangetroffen waarvan 51 langs een bosrand. Ze zijn nog volop in de buurt van de voortplantingsplekken en het is de vraag of deze dieren allemaal richting de bekende heidevelden trekken of dat er toch ook een aanzienlijk deel in ruigtehoekjes overwinterd.

Een kleine foto-impressie van biotopen waar ik ze vandaag aangetroffen heb. Later zal ik proberen nog wat foto's te maken van andere biotopen waarin ze hier ruimschoots zitten.
Groeten,

Joachim

Limosa

De houtwal met 51 paedisca...
Groeten,

Joachim

Limosa

Wat meer detail.... Hier staan de kropaar stengels duidelijk op waar hier volop paedisca op aangetroffen wordt.  
Groeten,

Joachim

Limosa

Maar ook in hoekjes als deze..
Groeten,

Joachim

Limosa

En last but not least bij ons achter huis...
Groeten,

Joachim

Limosa

Ik hoop dat met deze foto's een beetje duidelijk wordt dat ze op meer plekken zitten dan alleen heidevelden. Overal waar bruin/dood plantmateriaal aanwezig is, in de luwte ligt en lekker zonnig is, kun je ze naar mijn idee aantreffen. In ieder geval in deze periode. Probeer dus tijdens jullie zoektochten ook eens stil te staan bij andere plekjes dan alleen de bekende. Snuffel eens langs een boswal, maisveld of ruigtehoekje... Wie weet!
Groeten,

Joachim

JohanvantBosch

CiteerIk hoop dat met deze foto's een beetje duidelijk wordt dat ze op meer plekken zitten dan alleen heidevelden. Overal waar bruin/dood plantmateriaal aanwezig is, in de luwte ligt en lekker zonnig is, kun je ze naar mijn idee aantreffen. In ieder geval in deze periode. Probeer dus tijdens jullie zoektochten ook eens stil te staan bij andere plekjes dan alleen de bekende. Snuffel eens langs een boswal, maisveld of ruigtehoekje... Wie weet!
Leuk!
Dank voor het toevoegen van deze foto's. Geeft een wat breder beeld.

Limosa

Bedankt Johan :duim:

Al lerende hoop ik de overige geinteresseerden ook wat mee te geven....

Om nog even verder te borduren:

Vandaag ook eventjes op pad geweest even verderop in de straat. Enkele leuke fotootjes kunnen maken.....
Hier 24 Noordse winterjuffers aangetroffen, al gedeeltelijk verstopt in de vegetatie. er vlogen er slechts drie exemplaren. Ze zaten voornamelijk in kropaar, pitrus en italiaans raai. Of zoals hier op witbol.

Groeten,

Joachim