boomvalk of sperwer?

Gestart door Folkert Jan, september 10, 2008, 10:03:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

BramtK

Lange staart pleit tegen Boomvalk, voor Sperwer. Spitse en lange vleugels pleit tegen Sperwer, voor Boomvalk. Dat lijkt een patstelling, totdat je met een andere oplossing voor je vergelijking komt natuurlijk.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Folkert Jan

ongeveer rond dezelfde tijd in hetzelfde veld gemaakt, maar niet zeker of het dezelfde vogel is, maar misschien heb je er wat aan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

TOH big day 2014
TOH big day 2013

Limosa

De achterste vogel lijkt mij een sperwer. Een geheel lichte onderkant (ondervleugels en borst, met een beetje fantasie is ook streping te zien), een lange staart en afgeronde vleugels. De vogel daarvoor lijkt mij een torenvalk: puntigere vleugels en roodbruine bovendekveren.
Groeten,

Joachim

Folkert Jan

CiteerDe achterste vogel lijkt mij een sperwer. Een geheel lichte onderkant (ondervleugels en borst, met een beetje fantasie is ook streping te zien), een lange staart en afgeronde vleugels. De vogel daarvoor lijkt mij een torenvalk: puntigere vleugels en roodbruine bovendekveren.
ja daar was ik ook wel vrij zeker van.
ik voegde de foto toe, omdat er dan misschien over de eerste foto iets gezegd kan worden of dat nu dan misschien dezelfde sperwer is, of toch misschien een boomvalk

gr, Folkert Jan Hoogstra

TOH big day 2014
TOH big day 2013

JohanvantBosch

Ik zou zeggen: beide torenvalk

RutgerW

Allebei torenvalk: vrij egaal gekleurde ondervleugel (bij sperwer heel duidelijk gestreept), geen streping op de buik, onderstaart zonder bandering. En daarbij komend, slank lichaam, met lange smalle vleugels.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut

Mijn Birding blog

frankneijts

CiteerIk zou zeggen: beide torenvalk
Natuurlijk! De achterste vogel lijkt wel een brede vleugelpunt te hebben (rechtervleugel) maar dat is een fotografisch effect. De linkervleugel is echter veel beter zichtvaar en dan kun je de handpenformule ook redelijk goed zien. Bij Sperwer is de 1e handpen (P10) veel korter dan de 2e (P9) en die weer iets korter dan P8 en P7. De handpenformule van deze vogel is prima voor Torenvalk.
Buiten dat de vleugels natuurlijk te lang en relatief te smal zijn voor Sperwer...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

He jammer Folkert Jan, ik had gehoopt dat je zelf met de oplossing zou komen.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

CiteerHe jammer Folkert Jan, ik had gehoopt dat je zelf met de oplossing zou komen.

Bram
Hé Bram, over de 1e vogel (bovenste foto) is toch nog geen uitspraak gedaan..? Dus daar kan Folkert Jan nog mee aan de slag....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

Citeer
CiteerHe jammer Folkert Jan, ik had gehoopt dat je zelf met de oplossing zou komen.

Bram
Hé Bram, over de 1e vogel (bovenste foto) is toch nog geen uitspraak gedaan..? Dus daar kan Folkert Jan nog mee aan de slag....
is niet veel eer meer aan te behalen volgens mij
bram geeft nu eigenlijk aan dat het dus geen sperwer en geen boomvalk is en dus wel een torenvalk moet zijn.

wel jammer :(

gr, Folkert Jan Hoogstra

TOH big day 2014
TOH big day 2013

BramtK

Waaruit blijkt dat ik dat aangeef Folkert Jan? Een vogel is geen Sperwer, is geen Boomvalk dus een Torenvalk!? Dat is geen determineren.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Thijs Fijen

Citeerwel jammer :(
Wat vind je jammer? Dat het geen Sperwer is, of dat jij uit Brams tekst concludeerd dat het een Torenvalk is (wat overigens geen determineren is zoals Bram zegt)
Thijs Fijen

Folkert Jan

CiteerWaaruit blijkt dat ik dat aangeef Folkert Jan? Een vogel is geen Sperwer, is geen Boomvalk dus een Torenvalk!? Dat is geen determineren.

Bram
nee klopt, maar jij geeft eigenlijk al aan dat het een torenvalk is door de combinatie van lange staart en spitse vleugel.

ik dacht niet aan torenvalk door de strepen op de borst en daarom aan een boomvalk, maar omdat ik geen rode broek kon waarnemen dacht ik ook even aan een sperwer doordat op de andere foto de achterste ook wel wat op een sperwer leek (maar dat kwam door de hoek van fotograferen)

en idd jammer dat het geen sperwer is

gr, Folkert Jan Hoogstra

TOH big day 2014
TOH big day 2013

Thijs Fijen

Citeeren idd jammer dat het geen sperwer is
Komt nog wel ;)
Thijs Fijen

Folkert Jan

Citeer
Citeeren idd jammer dat het geen sperwer is
Komt nog wel ;)
heb er al eens 1 gezien op aanwijzing van een medevogelaar, maar voer zelf alleen in als ik een foto heb :)

et een staartmees in de tuin  :D die was nieuw voor mij :P  

gr, Folkert Jan Hoogstra

TOH big day 2014
TOH big day 2013

BramtK

Citeernee klopt, maar jij geeft eigenlijk al aan dat het een torenvalk is door de combinatie van lange staart en spitse vleugel.
Ik geef niks aan, jij leidt iets af uit mijn opmerking. Kennelijk op basis van jouw eigen kennis/kunde. Hulde dus!

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs