Hoofdmenu

Duinpiepers

Gestart door frankneijts, september 09, 2008, 22:53:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

De volgers van Trektellen.nl kunnen met een paar muisklikjes gemakkelijk zien dat dit najaar (van 1 augustus t/m nu) goed is voor Duinpiepers, beter dan de jaren 2005, 2006 en 2007. De database van Waarneming.nl bevestigt dit beeld. Overigens doet dit verschijnsel zich op dit moment (!) vooral in het binnenland voor en dan nog met name in Oost-Brabant en N-Limburg.
Hoewel jaren met influxen van Duinpiepers vaker voorkomen, kun je je afvragen of dat nu ook het geval is. Als ik de resultaten van de Loozerheide als referentie neem (waar sinds 2004 door min of meer dezelfde, vaste groep ervaren vogelaars wordt geteld) is 2008 tot nu toe beduidend minder 'goed' dan 2005, iets minder dan 2007 en alleen t.o.v. 2006 een stuk beter! Daarvoor heb ik de uurgemiddelden en niet de aantallen vergeleken, vooral omdat in 2005 en 2006 aanzienlijk intensiever is geteld in de genoemde periode dan in 2007 en 2008.
Het zou dus wel eens kunnen dat het zgn. 'waarnemerseffect' een (zeer?) grote rol speelt. Dat zou kunnen bijvoorbeeld omdat op een aantal telposten de kennis van vooral de roepjes van Duinpiepers is toegenomen. Mogelijk speelt ook de toename 'sowieso' van het aantal trektellers een rol. Hiermee neemt het aantal verkeerde determinaties misschien ook toe. Immers worden veel Duinpiepers vooral op de roep gedetermineerd (en een silhouetje in de verte..) en dan ligt verwisseling met Gele Kwikstaart voor de hand. Is de determinatie zelfs uitsluitend op de roep gebaseerd dan kunnen ook mussen, jonge Kneuen (!) en nog wat vogels gemakkelijk voor verwarring zorgen.
't Is echter nog even afwachten om verdere (mogelijke) conclusies te trekken. Immers begint de trek aan de kust vaak wat later en de aantallen kunnen daar dan die van het binnenland overtreffen (opvallend in 2005, iets minder in 2006 en 2007). Volgens 'Vogeltrek over Nederland' (2002) zijn de latere trekkers (vooral die aan de kust) vooral afkomstig uit Centraal- en Oost-Euopa en die vroege trekkers in het binnenland uit N- en W-Europa. Dat lijkt me niet (meer) houdbaar omdat de populaties in W- en N-Europa erg klein zijn geworden.  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Thijs Fijen

Ik denk dat er stiekem (op de brobbelbies dan) een aantal ter plaatse zitten en die zich regelmatig laten zien..
Thijs Fijen

frankneijts

CiteerIk denk dat er stiekem (op de brobbelbies dan) een aantal ter plaatse zitten en die zich regelmatig laten zien..
Dat zou best kunnen Thijs maar het is dan nog de vraag of dat steeds dezelfde zijn. Op de Loozerheide zien we soms Duinpiepers langs de post komen die vermoedelijk elders in het terrein zijn opgestoten door wandelaars/ruiters enz.  Ook worden vaak op rustige momenten tijdens tellingen de geschikte delen van het terrein grondig afgezocht op de aanwezigheid van (o.a.) Duinpiepers. Aldus gevonden vogels (vermoedelijk 's nachts aangekomen) verdwijnen in de meeste gevallen alsnog in ZW-richting van het terrein. Althans op de Loozerheide hebben we daarom niet het idee dat bepaalde vogels of groepjes veelvuldig langer dan enkele uren overdag ter plekke verblijven.
Maar uiteraard kan dat van plaats tot plaats verschillen en ik ken de situatie op en rond de Brobbelbies niet. Probeer eens wat foto's te maken zou ik zeggen: bij zorgvuldig bekijken daarvan zijn wellicht kenmerken te zien die vogels individueel te herkennen maakt (bijv. leeftijdskenmerken al of niet in combinatie met ruipatroon en/of opvallende slijtage aan tertials, grote en middelste dekveren e.d.).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

TjeerdBurger

volgens mij zijn er al een heel aantal foto's van de duinpiepers op de brobbelbies gemaakt (toch thijs?) en zouden we de vogels idd kunnen vergelijken

Marc Bulte

Falsterbo heeft er dit jaar 8 gehad (en dan ik ga er vanuit dat ze nu zo'n beetje door zijn daar) wat 2 meer is dan in 2006 en 1 meer dan in 2007, maar aanzienlijk minder dan in 2005 en 2004 toen ze er resp. 13 en 11 hadden. Het gemiddelde van 2000-2007 ligt er op 13.
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

Thijs Fijen

Citeervolgens mij zijn er al een heel aantal foto's van de duinpiepers op de brobbelbies gemaakt (toch thijs?) en zouden we de vogels idd kunnen vergelijken
Valt best mee hoor. Ben er sindsien ook niet meer geweest (schaam schaam), dus het precieze weet ik er niet van.
Thijs Fijen

frankneijts

CiteerFalsterbo heeft er dit jaar 8 gehad (en dan ik ga er vanuit dat ze nu zo'n beetje door zijn daar) wat 2 meer is dan in 2006 en 1 meer dan in 2007, maar aanzienlijk minder dan in 2005 en 2004 toen ze er resp. 13 en 11 hadden. Het gemiddelde van 2000-2007 ligt er op 13.
Het zal duidelijk zijn dat dáár de Duinpiepers die in NL worden gezien níet vandaan komen....... Weliswaar zou (Zuid-)Zweden nog zo'n 150 - 300 paar hebben maar dat zijn al oude opgaven (1987) en inmiddels zal het bestand ook daar wel flink zijn teruggelopen. In Denemarken broeden nog ca. 10 paartjes (1998). Waarschijnlijker is dat het merendeel van de bij ons doortrekkende Duinpiepers afkomstig is uit Oost-Europa (Polen kent nog aardig wat broedparen), de Baltische staten of nog verder. Immers gaat het ook in Duitsland inmiddels slecht met die soort.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gerard Troost

CiteerWaarschijnlijker is dat het merendeel van de bij ons doortrekkende Duinpiepers afkomstig is uit Oost-Europa
Dit (b)lijkt ook wel uit het uurgemiddelden kaartje vanaf 1 aug, veel vogels in het ZO van België.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

frankw

CiteerVolgens 'Vogeltrek over Nederland' (2002) zijn de latere trekkers (vooral die aan de kust) vooral afkomstig uit Centraal- en Oost-Euopa en die vroege trekkers in het binnenland uit N- en W-Europa. Dat lijkt me niet (meer) houdbaar omdat de populaties in W- en N-Europa erg klein zijn geworden.

Kan je dat boek nog ergens krijgen? Ik ben aan het googlen en kan m alleen bij (vage) buitenlandse site bestellen. Alleen Cosmox komt mij wat betrouwbaarder over alleen die hebben m niet liggen..

teunvankessel

Vandaag 1 ter plaatse op de brobbelbies en een groepje van 4 overvliegend om 17:52
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

P1234

Maar klopt de determinatie in alle gevallen? :angel: .  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

teunvankessel

#11
Er is niet veel op te zien, maar dit is de groep van vandaag.

Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Toy Janssen

Wij zien op de Brobbelbies noord inderdaad ook veel duinpiepers in vergelijking met andere jaren. We hebben ook een aantal vogels ter plaatse gehad en nog steeds. Ik probeer te vermijden dat dezelfde vogels dubbel genoteerd worden. Omdat er de hele dag geteld wordt is dat iets eenvoudiger dan wanneer de telpost verlaten wordt. We zien regelmatig Duinpiepers overkomen terwijl de TP'ers nog aanwezig zijn. Ook hebben we al vastgesteld dat de lokale vogels soms wegvliegen en dan later terug komen op hun favoriete veldje. Moet wel zeggen dat het af en toe lastig is maar dit luxe probleem nemen we voor lief..
Met vriendelijke groet,
Toy Janssen

www.globalbirding.com

Marc

En deze is van gisteren, is ook ZW weggevlogen. Het fotograferen van de vogels valt ook niet mee (knap Teun dat je ze er zo op gekregen hebt  :duim: ), aangezien ze behoorlijk snel over het land sjezen tussen de begroeiing door.  

JohanvantBosch

#14
van trektellen.nl nog ff een overzichtje van de doortrek dit najaar (Benelux):

http://www.trektellen.nl/doortrekpatroon.a...0&taal=1&land=1

Thijs Fijen

Nu overigens weer 4 ter plaatse op de Brobbelbies
Thijs Fijen

Toy Janssen

CiteerNu overigens weer 4 ter plaatse op de Brobbelbies
Zijn er maar 3 Thijs. Overigens wel 2 doortrekkers vandaag. Beide vogels werden waargenomen terwijl de 3 duinpiepers nog aanwezig waren. Later op de dag verhuisden 2 Duinpiepers naar het veldje van de Morinellen. Op het eind van de middag vertrok de Duinpieper die achter gebleven was in zuidelijke richting. Ben benieuwd hoeveel er morgen zitten!!
Met vriendelijke groet,
Toy Janssen

www.globalbirding.com

frankneijts

#17
Na 2 goede dagen benaderen we op de Loozerheide nu het topjaar 2005. Er zijn wel duidelijke verschillen: in 2005 trok het overgrote deel (26) door in augustus en werden er in september nog 'maar' 14 gezien. Dit jaar kwamen we in augustus niet verder dan 6 maar september is nu al goed voor 20 exx. De gemiddelden per uur blijven nog steeds wat achter t.o.v. 2005 (0.23 p/u tegen 0.18 nu) maar met nòg een paar goede dagen moeten we daar toch in de buurt kunnen komen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'