Hoofdmenu

Bronst

Gestart door Norman, september 08, 2008, 21:34:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Norman

Iemand een idee of de Edelhertenbronst al begonnen is?

Jeroen Nagtegaal

Nja, de eerst zullen nu wel langzaam aan zijn begonnen, over enkele weken is het beter,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

BartNoort

Prima tijd hoor nu! Zal heus wel goedkomen als je op de juiste plaatst staat.
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

natuurliefhebber

Op Nationaal Park de Hoge Veluwe is de bronst inmiddels al goed aan de gang, al een tijdje hoor (de bronst was daar nog nooit zo vroeg). Hoe het zit in de vrije wildbaan weet ik niet. Maar dat zal ook niet lang meer duren..
Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog

martinharskamp

http://www.veluwshert.nl/index.php?option=...=605&Itemid=113

Ik ga zaterdag weer naar de Asseltse Heide, meestal is het daar goed te volgen hoewel de herten ver weg zijn.

frankvan

jazeker, vrijdagnacht 29 augustus waren de eerste duels in het weiland met
edelherten achter mijn huis, sindsdien iedere nacht geweigekletter en gesteun.
Alleen het echte burlen moet hier nog beginnen.

Groet, Frank.
 

martinharskamp

Citeerjazeker, vrijdagnacht 29 augustus waren de eerste duels in het weiland met
edelherten achter mijn huis, sindsdien iedere nacht geweigekletter en gesteun.
Alleen het echte burlen moet hier nog beginnen.

Groet, Frank.
Opvallend, mijn ervaring is dat twee mannentjes edelhert die bij elkaar in de buurt komen juist eerst burlen. Vaak is dat al genoeg, eentje (de jongste) kiest vaak eieren voor zijn geld en gaat ervandoor. Gaat er geen een vandoor, dan wordt het pas vechten. Maar, weiland achter je huis? Zijn dat wilde Edelherten of tamme?

frankw

CiteerOp Nationaal Park de Hoge Veluwe is de bronst inmiddels al goed aan de gang, al een tijdje hoor (de bronst was daar nog nooit zo vroeg). Hoe het zit in de vrije wildbaan weet ik niet. Maar dat zal ook niet lang meer duren..
Ik geloof dat ze idd al in juli! aan het burlen waren op de Veluwe..

natuurliefhebber

Heeft iemand enig idee hoe het staat met de bronst bij Planken Wambuis en de Asselsche Heide?
Ik ben van plan zondagmorgen vroeg naar de veluwe te gaan en ben benieuwd waar ik een goede kans heb om de bronst te volgen
Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog

frankw

http://waarneming.nl/waarneming/view/2336442
Hier hoor ik ze regelmatig. (zien iets minder)

Ik denk dat als je er 30minuten voor zonsopkomst bent, je ze bijna overal in de driehoek A12 - Otterlo en de A50 wel kunt horen/zien.

martinharskamp

CiteerHeeft iemand enig idee hoe het staat met de bronst bij Planken Wambuis en de Asselsche Heide?
Ik ben van plan zondagmorgen vroeg naar de veluwe te gaan en ben benieuwd waar ik een goede kans heb om de bronst te volgen
Ik ga dus zaterdagochtend naar de Asseltse Heide. Als ik het niet vergeet zal ik hier wel effe melden hoe het was. Ik vind de Asseltse heide zelf een mooie plek om de bronst te volgen. De herten zijn meestal ver weg maar trekken zich daarom niets van je aan. Met een verrekijker of telescoop kun je het dan nog best zien. In het donker hoor je ze het best hier, mogelijk zitten ze dan dichterbij. Maar later op de dag wordt het ook drukker op de snelweg en het spoor wat een eind achter je ligt waardoor je het misschien ook minder hoort. Ook leuk is dat je op deze plek met je gezicht naar het noorden staat, waardoor je ook meteen de trekvogels goed aan ziet komen. Twee vliegen in één klap.

marbek

De beste tijd voor de bronstijd is midden september tot oktober.
Overigens zijn de excursies in de Oostvaardersplassen al helemaal volgeboekt, mocht je die willen doen.
Groetjes .....Marianne
Natuurlijk dank, en groetjes ...... Marianne

martinharskamp

CiteerOverigens zijn de excursies in de Oostvaardersplassen al helemaal volgeboekt, mocht je die willen doen.
Maar daar kun je het waarschijnlijk ook zonder excursie best zien. Vanaf de grote praambult zie je altijd wel Edelherten, daar zullen ze tijdens de bronst ook wel te zien zijn. (Ik ben er zelf nooit geweest tijdens de bronst, ik zie liever 10 Edelherten in de vrije wildbaan dan 400 bij de OVP.)

natuurliefhebber

Dank voor de reacties.

@Martin: Ik ben het helemaal met je eens dat ik liever 10 edelherten in de vrij wildbaan zie, als 400 in de OVP. Maar ook in de OVP kan je ze soms behoorlijk dicht benaderen.. ALs je wilt laten weten hoe het op de Asselse Heide was, dan zou ik dat zeer op prijs stellen.



Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog

frankw

In de OVP maak het onderhand net uit waar je staat. Grote, kleine Praambult. Jan vn den Boschpad overal herten.. :whistle:  

natuurliefhebber

CiteerIn de OVP maak het onderhand net uit waar je staat. Grote, kleine Praambult. Jan vn den Boschpad overal herten.. :whistle:
Dat klopt Frank.
Of je nu op de Grote/Kleine Praambult staat of bij het Jan v/d Boschpad, herten in overloed.
Maar ik ben nu ook een aantal keren in de Oostvaardersplassen geweest voor de vogels en ben op weg naar kijkhut de Zeearend al een aantal malen alleenlopende hinde tegenkomen (soms was er nog een 2e hinde bij). Deze kon ik tot op een meter of 10-15 benaderen.  
Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog

martinharskamp

#16
Vanochtend ben ik op de Asseltse Heide geweest. Om 6.00 uur waren er in het donker zeker 5 mannetjes dichtbij en verder weg aan het burlen. Toen het licht werd begon het ook te regenen wat het zicht nogal beperkte. Op de hei liep een vrij grote man met zeker 11 hindes waar een veel jonger mannetje bij in de buurt liep. Het grote mannetje was af en toe achter de hindes aan het drijven. Ook liep er een groter mannetje alleen en een jong mannetje van een paar jaar met 1 hinde wat hij vast nog wel in moet leveren komende dagen. Ook waren her en der nog hindes te zien waar geen mannetje bij in de buurt leek te zijn maar de hei is nogal heuvelachtig dus je ziet niet alles. Al met al zeker 20 Edelherten te zien, mij lijkt de bronst hier nog niet op het hoogtepunt. Meestal zie je dan 1 groot mannetje met veel hindes en hier en daar groepjes uitgerangeerde mannetjes. Verder enkele Witte Kwikstaarten ter plaatse, een Grote Gele Kwikstaart en een groep van 6 Grote Zilverreigers en een gemengde groep Huis- Boeren- en Oeverzwaluwen overvliegend. In het donker vlogen enkele Watersnippen over. Verder opvallend weinig trek te zien en te horen. Helaas ook geen Raven gezien of gehoord. Andere jaren zag ik die meestal wel hier.

natuurliefhebber

Hallo Martin,

Je hebt dus ondanks de regen wel een leuke ochtend gehad neem ik aan?

In ieder geval bedankt voor de informatie.
Ik zal misschien morgen "even" gaan kijken..

Groet,
Jenne
Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog

martinharskamp

CiteerHallo Martin,

Je hebt dus ondanks de regen wel een leuke ochtend gehad neem ik aan?

In ieder geval bedankt voor de informatie.
Ik zal misschien morgen "even" gaan kijken..

Groet,
Jenne
Zeker! Én een leuke middag, Kleine Spotvogel en Draaihals op de Maasvlakte!

martinharskamp

CiteerIk zal misschien morgen "even" gaan kijken..

Groet,
Jenne
En? Ben je nog geweest?

natuurliefhebber

Citeer
CiteerIk zal misschien morgen "even" gaan kijken..

Groet,
Jenne
En? Ben je nog geweest?
Martin,

Nee helaas niet. Ik ben helaas niet in de gelegenheid geweest om te kijken.
Maar zoals het nu lijkt ga ik donderdag richting de Veluwe. In ieder geval richting de Hoge Veluwe en waarschijnlijk op de terugweg even langs de Asselse Heide.

Groet,
Jenne
Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog

natuurliefhebber

CiteerDe beste tijd voor de bronstijd is midden september tot oktober.
Overigens zijn de excursies in de Oostvaardersplassen al helemaal volgeboekt, mocht je die willen doen.
Groetjes .....Marianne
Hallo Marianne,

De tijd voor de bronst hangt erg af van het gebied.
De edelherten op de Hoge Veluwe beginnen vaak begin september (dit jaar al veel eerder, want de eerste herten waren eind juli al te horen).
De edelherten op de rest van de Veluwe beginnen gemiddeld inderdaad half september, maar ook hier zijn volgens mij de herten al eerder te horen.
Volgens mij zijn de edelherten in de OVP nog even later over het algemeen.
Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog