Hoofdmenu

Notenkrakers

Gestart door Marc Bulte, september 07, 2008, 19:02:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marc Bulte

Vandaag bij Falsterbo in Zuid Zweden 90 Notenkrakers doortrekkend. Zou er weer een invasie op komst zijn?
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

edwin de weerd

Laat maar komen.

Vandaag 170 tussen 10.00 en 13.00 uur als ik het goed begrijp (www.skof.se), afgelopen week hadden ze daar ook al een dag met 50, vorig weekend 3 in Denemarken en ook in zuid Noorwegen al enkele meldingen.

Edwin de Weerd

Sjoerd v Wierst

Zou leuk zijn. Toch weer een nieuwe jaarsoort :D  
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

edwin de weerd

Mijn zweeds is niet zo goed maar als ik het goed begrijp was het 1 groep van 170 stuks, maar er zijn ook meerdere kleine groepjes gezien, maar misschien dat iemand die beter zweeds spreekt deze site (www.skof.se) even doorneemt.

Groet Edwin.

frankneijts

De trekresultaten van Falsterbo in 't Engels vind je hier: http://www.skof.se/fbo/index_e.html en daar zie ik 'maar' 90 exx. staan die overigens wel allemaal vandaag zijn gezien. Voor zover je in deze tabel kunt nagaan zijn dit de eerste Notenkrakers sinds 1 augustus. Maar vorig jaar tot deze tijd niet 1 dus er is wel wat aan de hand...!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Alwin van Lubeck

Ja er zit een mogelijke invasie aan te komen! In Noorwegen werden de laatste tijd ook al aanzienlijk veel vogels gezien. Tevens bereikten eerder deze week al wat vogels Denemarken! Daarbij moet worden vermeld dat het een tijd geleden was dat ze daar gezien waren. Dus ik zou zeggen duimen maar  :duim:  
Mvg,
Alwin van Lubeck

TjeerdBurger

in 1999 werden er ook hoge aantallen notenkrakers geteld maar toen bleef het bij slechts enkele waarnemingen op voornamelijk telposten (volgens de wrn.nl database dan). Maar het zou natuurlijk erg leuk zijn als er dit jaar weer eens een aantal worden gezien. Maar even bekijken hoe het zich verder ontwikkeld.

Edwin waar vond je dat bericht over 170 vogels? Ik kan het nl ook niet vinden

De boompiepers komen er trouwens ook aan! Gister al bijna 20.000 en de dag daarvoor 12.000

Marc Bulte

http://www.artportalen.se/birds/todays.asp?artid=740

Die 170 staan hier wel bij. Blijkbaar ging het om een "migration attempt" maar zijn ze halverwege de zee weer teruggevlogen. Dan komen ze niet op de falsterbo lijst die op Skof.se/fbo staat maar wel op artportalen.se.
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

edwin de weerd

Vandaag 102 ex  over falsterbo.


Gerard Troost

CiteerVandaag 102 ex  over falsterbo.
en 65 die het nog een keer probeerden. =167, ze hebben gistr vast fout geteld.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Alwin van Lubeck

Mvg,
Alwin van Lubeck

Jeroen Nagtegaal

Opvallend vind ik wel dat er vandaag rij veel Gaaien in de lucht waren, een voorbode?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gerard Troost

Citeerhttp://www.artportalen.se/birds/inventerin...tr.asp?lang=eng

Dit is misschien wat duidelijker
tja wat heet duidelijk (scroll scroll)....   :angel:  :whistle:

Overigens ook wel stoer die 300+ fitissen van afgelopen zondag!

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

frankneijts

CiteerOpvallend vind ik wel dat er vandaag rij veel Gaaien in de lucht waren, een voorbode?
Trek- en invasiebewegingen van Gaaien gebeuren geheel onafhankelijk van die van Notenkrakers. Invasies hebben meestal te maken met overvloed c.q. gebrek aan voedsel en wat dat betreft verschilt het dieet van deze soorten aanzienlijk. Notenkrakers van beide ondersoorten zijn in herfst en winter zeer afhankelijk van de oogst van bepaalde naaldbomen (Picus- en Picea-soorten) en Hazelnoot. Gaaien daarentegen fourageren voornamelijk op eikels in de herfst. Invasies en/of grote zwerf/trekbewegingen van Gaaien komen regelmatig voor, invasies van Notenkrakers daarentegen zijn veel zeldzamer.
Invasies van NK blijven overigens dikwijls al steken in Denemarken zoals in 1975 toen ook in de periode van 5 - 17 september grote aantallen op Falsterbo werden gezien maar verder zuidelijk nauwelijks.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Kasper S

Notenkrakers op komst?
Op de befaamde trektelpost in het uiterste zuidwesten van Zweden, Falsterbo, werden de afgelopen twee dagen trekkende Notenkrakers gezien (90 resp. 102 vogels). Hiermee zijn er nu dit seizoen al meer overgekomen dan in totaal in 2000-2007 (49 ex.). De beste jaren in 1973-2007 in Falsterbo waren 1975 (1539), 1977 (470), 1985 (436), 1988 (585) en 1995 (1763, zie www.skof.se.).
Goede trek van Notenkrakers in Falsterbo is in sommige jaren een voorbode van fraaie aantallen in ons land, zoals in 1977 en 1985 (met een piek in de tweede helft van oktober / eerste helft van november). In andere jaren komen de vogels echter niet of nauwelijks tot in ons land. Er zijn ook jaren waarin de soort in Falsterbo vrijwel ontbreekt terwijl we in ons land een (kleine) invasie hebben, een aanwijzing dat de vogels in dat jaar een andere herkomstgebied hebben. Een mooi voorbeeld is 1991 toen er 13 over Falsterbo vlogen en in Nederland meer dan 200 vogels werden gemeld.
Het zou mooi zijn als de trek in Zweden nog even doorzet en de vogels ook ons land weten te vinden.....!

Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Thijs Fijen

Leuk he, vogels kijken! Lekker onvoorspelbaar  :)  
Thijs Fijen

Gerard Troost

CiteerNotenkrakers op komst?
enz.
Wat natuurlijk van sovon.nl komt, waar tegewoordig wel vaker (naast veel andere vogelnieuwtjes) nieuwtjes over vogeltrek te vinden zijn...
http://www.sovon.nl/

Gooi het in je RSS reader, dan blijf je vanzelf op de hoogte rssfeed
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Marc Bulte

Ook in Duitsland nu een op een rare plek, in Greifswald aan de Oostduitse kust:

http://www.oamv.de/html/beobachtungen.php

Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

Marc Bulte

#18
Waargenomen door een kennis van mij:

http://waarneming.nl/waarneming/view/40342748

Ze was zeer zeker dat het er een was en heeft hem goed door de kijker waar kunnen nemen.
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

falco

Ik zag zojuist dat er de laatste dagen bij Falsterbo geen vogels meer zijn gezien...
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Marc Bulte

#20
Gaat het bij de vogel die al langere tijd in Limburg zit eigenlijk om een andere ondersoort (caryocatactes?) dan de vogel van Delfzijl? Die in Limburg lijkt op deze foto een veel dikkere snavel te hebben dan de vogel die ik zelf in Delfzijl heb gezien.
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

Jeroen Nagtegaal

Alle beesten in NL betreffen volgens mij diksnavels, Dit is ook de "tamme" ondersoort. Het mischien zijn dat er variatie is binnen het verspreidingsgebied, maar ik denk eerder adt deze foto een fotografisch effect heeft.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Marc Bulte

#22
CiteerAlle beesten in NL betreffen volgens mij diksnavels, Dit is ook de "tamme" ondersoort. Het mischien zijn dat er variatie is binnen het verspreidingsgebied, maar ik denk eerder adt deze foto een fotografisch effect heeft.
Caryocatactes is de diksnavel en de Europese broedvogel, macrorhynchos is die met de langere dunnere snavel uit Siberie die in invasies deze kant op komt en erg tam is.
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

teunvankessel

Volgens mij zijn de beesten die nu in Nederland zitten Scandanavische vogels. Alleen de grap is dat het dunsnavels lijken te zijn. Zijn er niet gebieden in Scandanavie waar diksnavels tam zijn? of zijn alleen de dunsnavels tam?
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Marc Bulte

#24
CiteerVolgens mij zijn de beesten die nu in Nederland zitten Scandanavische vogels. Alleen de grap is dat het dunsnavels lijken te zijn. Zijn er niet gebieden in Scandanavie waar diksnavels tam zijn? of zijn alleen de dunsnavels tam?
Even in de Svensson gekeken en hier staat voor de diksnavel (caryocatactes) uit Europa/W Rusland dat ze waakzaam en schuw zijn en overwegend standvogel. Van macrorhynchos uit Siberie en NO Rusland staat vermeld dat ze in late nazomer en najaar invasief gedrag vertonen en dan zeer tam zijn.
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

TjeerdBurger

CiteerVolgens mij zijn de beesten die nu in Nederland zitten Scandanavische vogels. Alleen de grap is dat het dunsnavels lijken te zijn. Zijn er niet gebieden in Scandanavie waar diksnavels tam zijn? of zijn alleen de dunsnavels tam?
ze hoeven niet uit Scandinavië zelf te komen, ze kunnen ook via Scandinavië komen

Justin Jansen

Diksnavel is geloof ik 4 keer in Nederland vastgesteld (de zuidelijke vogels) de rest zijn allemaal Noordelijke of Oostelijke vogels.
M.v.g., Justin Jansen


JohanvantBosch

#27
Citeer
CiteerVolgens mij zijn de beesten die nu in Nederland zitten Scandanavische vogels. Alleen de grap is dat het dunsnavels lijken te zijn. Zijn er niet gebieden in Scandanavie waar diksnavels tam zijn? of zijn alleen de dunsnavels tam?
ze hoeven niet uit Scandinavië zelf te komen, ze kunnen ook via Scandinavië komen
En bovendien is het in het veld volgens mij nauwelijks vast te stellen of een vogel een dun- of een diksnavel betreft. Ook al lijkt het soms zo dat de snavel van de ene vogel dikker of dunner is dan die van de andere.

Tenzij bewezen caryocatactes, lijkt het me logisch om aan te nemen dat het , zoals gebruikelijk, om siberische (dus dunsnavel, macrorhynchos) gaat.

EDIT: zie dat justin ook net heeft gereageerd - dit sluit bij elkaar aan.

Jeroen Nagtegaal

Op 8 November de laatste waarneming, Is iedereen erop uitgekeken? Of zijn ze daadwerkolijk ineens verdwenen? En waar zouden ze heen zijn?  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

CiteerOp 8 November de laatste waarneming, Is iedereen erop uitgekeken? Of zijn ze daadwerkolijk ineens verdwenen? En waar zouden ze heen zijn?
... ik zou eerder denken dat het een beetje is 'opgedroogd'...