Lygaeidae soort?

Gestart door Niek van Wijk, september 07, 2008, 15:52:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Niek van Wijk

Geacht forum,

Ik fotografeerde dit wantsej (~4 mm) vandaag in mijn kasje. Is het een lygaeidae soort? Ik vond hem lijken op foto's van Kleidocerys resedae die ik op het internet vond.

Met vriendelijke groeten, Niek

thijsdegraaf

Dat is het ook. De foto is wat donker. Bij mijn kasje zijn er ook vele.
De nimfjes leven van de zaden van de berk heb ik begrepen. Die staat bij mij vlakbij.

Groet, Thijs

Niek van Wijk

Beste Thijs,

Dank voor je reactie. Ik vond hem inderdaad erg op jouw foto's van deze soort lijken maar ik weet er zo weinig van dat ik hem zonder bevestiging van kenners als jij niet in wil voeren. Ik zou dan andere "zoekers" kunnen misleiden.

Met vriendelijke groeten, Niek

thijsdegraaf

#3
Een echte kenner ben ik nog niet hoor, maar hij heeft geen echte dubbelgangers.
Dat is ook wel eens plezierig.  :D

Niek van Wijk

En dat wist ik niet. Vermeerdering van kennis kan een enkele keer ook tot meer zekerheid leiden.
Groet, Niek

Arp

Citeerhij heeft geen echte dubbelgangers.
Poeh - ik weet niet of ik de eerste keer dat ik ze tegenkom meteen door zou hebben dat ik Kleidocerys privignus of Kleidocerys ericae voor de lens heb gehad ??  :unsure:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#6
Hoi Arp,

Ik had dit antwoord in gedachte. http://nforum.waarneming.nl/forum/index.ph...docerys+resedae
Hier is daarna nooit meer iets over gezegd.

Maar je hebt wel gelijk. Het was wat onzorgvuldig.

Groet, Thijs.

Arp

CiteerHet was wat onzorgvuldig.
Hoor je mij niet zeggen hoor  ;)

Of een beest "echte dubbelgangers" heeft is "in the eye of the beholder" - ik denk dat ze voor Berend absoluut geen dubbelgangers zullen zijn, maar voor mijzelf ben ik daar niet zo zeker van - maar misschien vergis ik me en zou ik ze ook meteen als "afwijkend" herkennen als ik ze een keer tegenkom.

Ik bedoelde dus eigenlijk meer: Als het voor jou geen dubbelgangers zijn, kan het altijd wezen dat anderen met iets minder geoefende blik er nog wel in trappen  ^_^  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#8
De gelijkende, iets donkere soort is Kleidocerys privignus (voorkomend op Els), wat volgens sommigen zelfs geen afzonderlijke soort is.
Iets waarover ik mij alvast niet uitspreek.

Deze zin van Roeland was in mijn geheugen blijven zitten. En nogmaals. Daarna is het nooit meer ter sprake gekomen.

Roeland reken ik toch wel tot de kenners. Ik vraag me nu af hoe het precies zit.
Is het wel een aparte soort of niet?

Kleidocerys ericae kende ik niet. Komt die hier voor?

thijsdegraaf

#9
Ik zie Kleidocerys ericae inderdaad bij waarnemingen Zuid-West vlaanderen staan en op Texel.
Op waarneming staat hij ook. Hij wordt als algemeen aangegeven. Met geen enkele waarneming   :D  

Arp

#10
Berend 'erkent' hier privignus in elk geval wel (o.a. hier). Voor zover ik begrepen heb van "internet" is K. ericae met heide geassocieerd (?!), maar over de verspreiding in NL heb ik geen idee - ik heb verder ook helemaal geen structurele Wantsenliteratuur - nog niet eens "lectuur" eigenlijk.

Wist alleen dat deze 'bestaan' en dat ik dus voor mezelf niet zomaar alles resedae moet noemen, maar na moet vragen of opzoeken ...  :angel:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Die hele dikke (dure !) boeken heb ik ook niet. Maar je wordt weer bedankt Arp. Weer wat geleerd. Eens worden we kenner  :lol:

Groet, Thijs