Heterotoma planicornis vraagjes

Gestart door Arp, september 08, 2008, 12:36:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Onlangs zelf op een Duits forum opgestoken dat behalve Heterotoma planicornis eventueel Excentricus planicornis met dergelijke opvallende voelers rondwaart, maar dat die donkere poten zou hebben en de Heterotoma geel-groene.

Het FE distributiekaartje voor Excentricus planicornis geeft de soort voor NL en BE als "No Data" (dus niet nadrukkelijk als "Not Present").

Dankzij Thijs ben ik verder nog opmerkzaam gemaakt op Heterotoma merioptera, waarbij opvalt dat vooral veel Britse sites dit dier 'laten zien' terwijl het volgens het FE distributiekaartje een erg oostelijke verspreiding heeft. De redelijk betrouwbare site British Bugs zegt over H. planicornis: "Previously known as Heterotoma merioptera". Gardensafari zegt: "H. merioptera is een meer oostelijke soort. In heel veel insectengidsen echter staat hij afgebeeld in plaats van Heterotoma planicornis die bij ons voorkomt."

Het meest "nabije" dat ik tussen neus en lippen door voor Heterotoma merioptera kon vinden was een vermelding op een rode lijst voor het Duitse Sachsen-Anhalt.

Lig ik juist in de aanname dat:
  • Heterotoma merioptera een dermate oostelijke distributie heeft dat deze bij ons niet verwacht kan worden?
  • Heterotoma merioptera wel eens -foutief- door (Britse?) lectuur voor West-Europa gegeven is (ipv planicornis), maar dat het beslist geen synoniem ("Previously known as") is.
  • We in (Zuid?-)Nederland en vooral BelgiĆ« wellicht in de nabije toekomst wel rekening moeten houden met Excentricus p.? Of is de huidige distributie nog ver genoeg van ons verwijderd om zorgenloos alles als Heterotoma p. te kunnen afstempelen?
Van die dingen ...  <_<
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Ik ben regelmatig in Belgie mogt ik ze tegen komen dan hoor en zie je het :)

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Goyatlah

In Wachmann dl 2 staat over merioptera dat zij haar westelijkste voorkomen heeft in zuid-Polen, het uiterste oosten en zuiden van Oostenrijk en noordoost-Italie. Oudere data uit west-Europa betreffen planicornis.

Over E.planicorbis (handig, 2 min of meer verwante beesten met dezelfde soortnaam  :unsure: ): in Duitsland alleen in het zuiden tot Rheinland-Pfalz, Mainlinie en Thuringen, en afwezig in Oostenrijk.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Arp

Hoi Dolf, hartelijk dank voor het opzoeken!  :duim:

Jammer dat de verspreidingskaartjes van FE steeds hele landen tegelijk 'pakken' - geeft toch een vertekend beeld als de soort slechts in een uithoek van het land voorkomt - zelfs als je daar toch wel wat op bedacht bent.

Nou ja, dan blijft er nog wat te verbeteren over  :gap:

@Harry: Succes met zoeken - wie weet prijkt je naam binnenkort boven een artikel "Excentricus planicornis nieuw voor de Belgische fauna" ^_^  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)