Hoofdmenu

Tapuit.

Gestart door Cees Veenema, september 10, 2008, 22:59:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cees Veenema

Voor de determinatie van vogels maak ik gebruik van de ANWB vogelgids.
Aan de hand hiervan zijn de verschillen  met de Izabel, voor mij als beginnend vogelaar, te klein om tot een verantwoorde keuze te komen.
Ik vraag me voornamelijk af of het wit voor de ogen beige is of wit.
De foto's in de soortenbank van wn.nl zijn echter wel veel duidelijker.
Ik zou dus zeggen een gewone maar zou graag een bevestiging krijgen.
Groet,

Cees

RutgerW

Ziet er nog relatief spannend uit, maar het is een gewone vanwege donkere tint van de wang, de brede wenkbrauwstreep en de zo te zien vrij smalle staartband izabel moet meer donker hebben op de buitenste staartpennen).
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut

Mijn Birding blog

frankneijts

CiteerHallo Rutger,

Bedankt voor je uitleg.
Ik twijfel natuurlijk niet aan je beoordeling wel lijkt het me toe
dat de wenkkbrauwstreep achter het oog smaller is dan voor het oog
en ook meer wit heeft maar dat kan natuurlijk gezichtsbedrog zijn en ik heb verder ook geen referentie aan (persoonlijke) andere waarnemingen.
Ik zal hem invoeren als Tapuit.
Cees, een wenkbrauwstreep beoordelen op foto's is lastig omdat de vorm ervan afhangt van de houding van de vogel (de kop). Zeker op een foto recht of schuin van voren is het eigenlijk helemaal niet te doen. Zelfs de juiste kleur is lastig omdat e.e.a. nogal fel belicht is en lichte kleuren dan al gauw overdreven licht of zelfs wit kunnen lijken.
De duidelijke donkere centra van een aantal vleugelveren (dekveren, tertials) wijzen duidelijk op gewone Tapuit: bij Isabeltapuit zijn die centra nagenoeg gelijk van kleur (nauwelijks donkerder) als de de rest van de rug en de zomen van die vleugelveren. Daardoor lijkt de vleugel van een Isabel meer egaal bruinachtig waartegen de donkere duimvleugel erg afsteekt (want die is bij beide soorten donker).
Isabeltapuit heeft ook een wat ander model met vooral een forsere snavel en dikkere kop en iets kortere vleugels (handpenprojectie).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'