Wat is dit?

Gestart door corrieke, september 06, 2008, 23:13:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

corrieke

Ik denk dat ik ergens een keer zoiets gezien heb, maar weet niet meer waar.
Wordt deze vergroeing ook veroorzaakt door een galmug?
natuurlijk de groeten van corry

Floppy

#1
Hoi Corry,

Dit zijn inderdaad zgn. Knoppergallen, gallen veroorzaakt door de agame generatie van de galwesp Andricus quercuscalicis (Burgsdorff, 1783). Deze soort is nu veelvuldig te vinden, ook op de grond. Op sommige plekken waar een paar flinke eiken bijeen staan kun je er soms honderden zien. Meestal kleven ze flink.
Ze zitten doorgaans aan de eikelrand, maar soms omvatten ze de eikel helemaal.
Ik toon hier een paar door mij waargenomen exemplaren, die toch tamelijk verschillend zijn.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

corrieke

#2
CiteerHoi Corry,

Dit zijn inderdaad zgn. Knoppergallen, gallen veroorzaakt door de agame generatie van de galwesp Andricus quercuscalicis (Burgsdorff, 1783). Deze soort is nu veelvuldig te vinden, ook op de grond. Op sommige plekken waar een paar flinke eiken bijeen staan kun je er soms honderden zien. Meestal kleven ze flink.
Ze zitten doorgaans aan de eikelrand, maar soms omvatten ze de eikel helemaal.
Ik toon hier een paar door mij waargenomen exemplaren, die toch tamelijk verschillend zijn.
Hoi Floris,

Bedankt voor je uitleg en link naar je prachtige site!! :duim:
Ga daar zeker ook meer op letten, maakte tot nu toe alleen een plaatje als ik het toevallig zag als ik naar insecten op zoek was.
Wonderlijk dat er zulke kunstzinnige creaties veroorzaakt worden. Fantastisch om te zien!
De laatste foto van je link lijkt het meest op die van mij.
natuurlijk de groeten van corry