schorpioenvlieg

Gestart door AndreVrijens, september 05, 2008, 08:02:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

AndreVrijens

Deze schorpioenvlieg kwam ik tegen nabij Assen. De vleugeltekening is lichter dan de schorpioenvliegen die ik in de database tegenkom (P.communis)
Is er van deze iets te zeggen?
mvg.  André

AndreVrijens

mvg.  André

AndreVrijens

mvg.  André

Arp

#3
Met die heldere, effen, licht oranje-rode kop moet het wel een Panorpa cognata meisje zijn en ook wat er van de vleugeltekening te herkennen is wijst wel in die richting (het begin van een pterostigmale band is zichtbaar en heeft het typische knikje erin dat ik bij heel veel (alle?!) Nederlandse cognata's zie.

Wat ik een beetje 'apart' vind is:

- de vliegtijd: ik had voorzichtig voor mezelf de aanname geformuleerd dat cognata korter vliegt dan de anderen en in NL vooral rond juni-begin-juli (één generatie?) - aanname kan dus wrschnlk de prullebak in  -_-

- alle andere Nederlandse cognata die ik dit jaar zelf (en op foto's) heb gezien waren bijzonder donker getekend - maar dit is eigenlijk wel weer eerder de tekening die ik voorheen voor cognata verwacht zou hebben (op basis van foto's en literatuur - ben zelf net pas één seizoen serieus aan het kijken)

- de vleugeladering maakt me nieuwsgierig naar een scherpe foto van de subcosta - het lijkt er een heeel klein beetje op dat die heel misschien wel eens ruimschoots voor het pterostigma op de vleugelvoorrand dood zou kunnen lopen en dan zou het eigenlijk een Aulops alpina 'moeten' zijn. Maar dat is wel erg onwaarschijnlijk - mede vanwege de kopkleur, maar ook omdat ik het vermoeden begin te krijgen dat die in NL praktisch niet voorkomt.

P.S. Het is eigenlijk natuurlijk gewoon cognata: Met mijn lange tekst geef ik vooral aan wat een ongelovelijk 'onzekere' amateur/leek ik nog ben - maar zolang dat zo is formuleer ik liever voorzichtig en met uitleg en slagen om de arm  :whistle:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

AndreVrijens

Dankjewel Arp voor de uitleg. Btw, de foto is gemaakt op 31 augustus.
mvg.  André