Dubbele blaadjes aan de tormentil?

Gestart door Sjoerd Mulder, september 03, 2008, 15:04:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjoerd Mulder

In de buurt van Bakkeveen, FR, (paar honderd meter van de 'Freulevijver', in het bos) vond ik over enige honderden meters verspreid verschillende plantjes die alle kenmerken van de Tormentil vertoonde.

MAAR:
In plaats van drie deelblaadjes en twee kleinere steunblaadjes zaten er steeds zes deelblaadjes en vier steunblaadjes. Drie deelblaadjes aan de ene kant met twee steunblaadjes aan de ene kant, drie deelblaadjes met twee steunblaadjes aan de andere kant. Of nauwkeuriger omschreven: uit de stengel kwamen vier steunblaadjes, tussen het ene paar zaten drie deelblaadjes, en tussen het andere paar zaten drie deelblaadjes. De deelblaadjes overigens nauwelijks gestengeld. Dus alsof er een 'standaard' Tormentilblaadje zat mét zijn eigen spiegelbeeld (waarbij dan de stengel de spiegel is.) Als dit nog niet duidelijk is, kan ik het blad zo tekenen.

Ik heb helaas geen foto's kunnen maken, maar ik vroeg me af of dit wel vaker voorkomt? In de paar boeken die ik heb wordt consequent gesproken over drie deelblaadjes+twee steunblaadjes, en ook op afbeeldingen op internet heb ik niets dergelijks gevonden, dus het intrigeert me wel.
Overigens ben ik nog maar sinds kort mij aan het verdiepen in de wondere plantenwereld. Dus wie weet is dit een domme vraag: vergiffenis dan.