Limax cinereoniger?

Gestart door Marian en Bert, april 21, 2006, 20:56:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marian en Bert

Is deze naaktslak een Limax cinereoniger (Zwarte Aardslak, Ash-black slug)? Hij zat onder een verrrotte stam in het bos en was ca 10 cm lang.

B.v.d.
Bert

gardensafari

Het is een kielnaaktsslak. Dat is te zien aan de duidelijk opstaande lichte rand op de rug. Ik denk zelf aan Milax gagates. de zwarte kielnaaktslak. De namen zijn verwarrend, maar Limax en Milax zijn andere namen en de kielnaaktslakken behoren tot een andere familie: de Milacidae.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Marian en Bert

#2
Hoi Hans,

Ik haat slakken want ze vreten elk voorjaar opnieuw mijn moestuin leeg. Soms vang ik er wel honderd (meest van die kleintjes) op een dag. Waar ze allemaal vandaan komen???
Bert niet, die verzamelt ze, gelukkig alleen op foto's.

Bedankt voor de determinatie,
Groeten van Marian

gardensafari

CiteerHoi Hans,

Ik haat slakken want ze vreten elk voorjaar opnieuw mijn moestuin leeg. Soms vang ik er wel honderd (meest van die kleintjes) op een dag. Waar ze allemaal vandaan komen???
Bert niet, die verzameld ze, gelukkig alleen op foto's.

Bedankt voor de determinatie,
Groeten van Marian
Tsja, ik ken ook een Bert en die is al net zo nutteloos.... :D  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Marian en Bert

#4
Hoi Hans, over nutteloosheid hebben we het later nog wel eens.

Iets voor de admins(?): Kielnaaktslak spec. heet in de database Limax spec. en geen Milax spec.

Ook de Limax cinereoniger heeft een kiel en wel een met een lichtere kleur dan het overige lichaam, die bovendien tot 2/3 van het lichaam doorloopt (klopt hier redelijk); de Milax gagates is normaliter maar 6 i.p.v. 10 cm lang en gladder (en komt vooral in tuinen e.d voor).


Vr.gr. Bert

tekenaar

Wel, Milax en Limax zijn beide kielnaaktslakken. Wie weet zo snel hoe de famillie van de kielnaaktslakken heet? Dan veranderen we het.

IK ken alleen L. cinereoniger vrij aardig: bij mij (Slovenie) varieren die van die zwart tot egaal grijs of rood, maar de meeste exemplaren zijn zwart-grijs of zwart-rood gestreept. Is een typische bos-soort die je normaal gesproken niet snel in een tuin zult vinden (tenzij je middenin het bos woont).  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

gardensafari

CiteerWel, Milax en Limax zijn beide kielnaaktslakken. Wie weet zo snel hoe de famillie van de kielnaaktslakken heet? Dan veranderen we het.

Milacidae
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gardensafari

Voor zover ik weet hoort het Limax genus thuis in de familie Limacidae en de kielslakken in de familie Milacidae.

In de Limacidae zitten de Limax soorten, zoals de grote aardslak, en de kleine grijzige akkerslakken uit het geslacht Deroceras. de kielslakken zitten in de Milacidae.

Wat betreft de waarneming, neig ik er toch toe het met Bert eens te zijn. Kost moeite, uiteraard, maar een mens moet wel eens  <_<

Gelet op de lengte van 10 cm, de vindplaats in het bos en de vorm van het schild denk ik dat het eerder de Limax cinereoniger dan de Milax gagates is. Over de vindplaats had ik eigenlijk een beetje heengelezen. De lengte is curieus, want wel kort voor een rijpe zwarte aardslak, maar aan de andere kant wel wat lang voor een zwarte kielnaaktslak. Veel zegt het niet: geheel zwarte uitvoeringen kennen we van veel slakkensoorten. Maar ik ga dus ook voor de Limax cinereoniger.

Groetjes,

Hans  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

tekenaar

Nou breng je me aan het twijfelen (ik ben een erge slakkenbeginner, maar dat was al wel duidelijk). Hoe voeren we de kielnaaktslakken spec nu het beste in?  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

gardensafari

#9
Ik zou onbekende kielslakken inbrengen als Milax spec. of bij gekleurde versies Tandonia spec. Drama is alleen dat Milax heel erg variabel is.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.