Welke wesp/bijen soort?

Gestart door Steef, april 21, 2006, 20:14:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Steef

Hallo ik ben nieuw hier ^_^

Ik fotografeer vaak insecten in m'n vrije tijd. Maar ik wil natuurlijk altijd wel graag weten wat ik gefotografeerd heb. Vandaar dat ik me heb aangemeld op dit forum.

Ik woon in Rozenburg, en daar vlakbij heb je het natuurgebied de Landtong. Daar heb ik vandaag deze 2 beesjes gefotografeerd. Ik heb veel gegoogled maar ik kon geen naam bij de foto's plakken. Volgens mij zijn het wel wespbijen.

Opvallende beesjes vond ik het wel. Deze had een hele mooie rode kont:





En deze had hele mooie ogen. Ze waren groenig met zwarte stippen erin. Ik vond het echt heel apart:





Ik hoop dat er iemand is die mij kan vertellen hoe deze 2 beesjes heten :)

Groetjes, Steef
Stephan Jansson | www.steefpictures.com

Steef

Stephan Jansson | www.steefpictures.com

gardensafari

Op de bovenste twee foto's staat een wespbij (Nomada spec.). Daarvan komen bij ons meer dan 40 soorten voor. Ze zijn niet met het blote oog uit elkaar te houden. Op de onderste foto's een wesp waar ik me niet aan waag.

Groetjes,

Hans  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Steef

Stephan Jansson | www.steefpictures.com

Jelle

Jawel hoor. Die eerste soort is waarschijnlijk een vrouwtje van een opvallende soort, namelijk de Geelschouderwespbij Nomada ferruginata. Van de donker gekleurde soorten met weinig geel, is de combinatie van volgende kenmerken toch specifiek: een rood achterlijf met twee gele vlekken op het 2e tergiet, donker borststuk met enkel de calli opvallend geel gekleurd, antenne met zwart scapus, 3e lid veel korter dan 4e, rode antenneleden met bovenaan zwart.
Zeker is het natuurlijk niet, een uitvergroting van de scheen van de achterpoot op de eerste foto zou al iets meer zekerheid bieden.

De tweede is een mannetje van een andere soort, moeilijker te determineren. Durf er geen naam op plakken.  

Steef

Bedankt voor verhaal! Ik heb een uitvergroting van die eerste foto. Alleen heb ik een 2 megapixelcamera, en dus is de vergroting niet geweldig. Ik hoop dat je toch er wat aan hebt.



Groeten, Steef
Stephan Jansson | www.steefpictures.com

Arno van Stipdonk

Hallo Steef,

Ik kan helaas niks over de soorten zeggen, heb hier echt geen verstand van.
Wel moet ik even kwijt dat het fantisch mooie foto's zijn!

Steef

Bedankt! ;) Fotografie is een grote hobby van mij. Over een tijdje ga ik een nieuwe camera kopen trouwens, en dan hoop ik dat er nog betere foto's komen :)  
Stephan Jansson | www.steefpictures.com

Steef

Via een ander forum ben ik erachter gekomen dat de 2e soort waarschijnlijk een mannetje Nomada sp. is.

Wat ik me trouwens afvraag is hoe onderscheid je een vrouwtje van een mannetje?
Ik denk dat ik binnenkort eens een boek ga halen voor determinatie
Stephan Jansson | www.steefpictures.com