Waarneming.nl, Beter of niet.

Gestart door Jeroen Nagtegaal, september 02, 2008, 21:15:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Ik weet dat er heel veel werk in is gegaan maar persoonlijk vind ik het er niet beter op geworden. Functies zijn weg, het raadplegen gaat lastig, en hij is trager geworden zelfs! Ik hoor ook van anderen die geluiden, en ook lijtk het dat het aantal waarnemingen drastish is gedaald na de omzetting!

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tinok

Jeroen,

Misschien moet je het even aankijken. Nieuwe software is altijd wennen en al die dingen die je noemt gaan vast nog wel beter worden. Het zijn de bekende kinderziektes en die gaan er vast nog wel uit.
Ik bewonder de mannen zeer dat ze het hoofd koel lijken te houden met alle mails met opmerkingen. Het draait nu pas 2 dagen dus wait and see :rolleyes:  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

DanielS

Ik vind het erg lastig om bij een bepaalde waarneming te komen in de nieuwe versie.

Als ik bijvoorbeeld wil zien waar precies de Kwak van vandaag is gezien:

Ik klik op de homepage op ''kwak'', ik word dan doorgestuurt naar de soort ''Kwak'', normaal kon ik hier gewoon op de of op het foto icoontje klikken, maar dat kan nu niet meer.
Als ik dan op de waarneming van het wormer/jisperveld  klik zie ik twee keer ''kwak'' staan.
Als ik dan op een van de beide kwakken druk gebeurt er niets..

Verder vind ik het er erg mooi uitzien, vind ook de foto balk rechts leuk gedaan..

Daniel
Daniel

wimtegels

Ik begrijp het idee achter de poll wel. Maar ik ben het volledig eens met Tinok.

Ik denk dat er twee factoren spelen. Enkele kinderziektes en gewenning. Het lijkt me beter de poll achter een paar maanden te houden. Of tenminste hem dan nog eens opnieuw te houden en te vergelijken met de uitkomst van deze.

Verder denk ik dat dit topic beter onde rwaarneming.nl dan onder praat maar raak kan staan.

Voor degene die zovel werk aan de nieuwe versie besteed hebben: :duim:  :duim:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

javanerkelens

Kan het ook zijn, dat je nu beter kunt zoeken naar je eigen topics of is dat een idee van mij, want ik heb gisteren en vandaag veel van mijn eigen topics terug kunnen vinden en dat ging verrassend mooi en snel..(per onderdeel....vliegen, wantsen, slakken, enz.)

Ik zal de rest ook nog effe uitproberen......, :lol:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

pia zz

Wat mij verbaasd is, dat , wanneer ik een waarneming in mijn eigen gemeente meld, niet wordt herkend, in welke provincie deze gemeente ligt en er dus ook geen melding bij mijn provincie wordt gemaakt :huh:  :(  
  groet Pia.

frankmeer

Ik ben het met Jeroen eens. Al met al vond ik de oude versie beter en mooier, zowel qua lay-out en vormgeving als qua gemaksgebruik. Een boel opties zijn moeilijker te vinden of heb ik zelfs helemaal nog niet kunnen vinden.  
Frank van der Meer

Pim

Beetje flauw vind ik het persoonlijk om na enkele dagen zo'n poll te starten terwijl programmeurs en vrijwilligers hard bezig zijn om de website voor de vele gebruikers zo mooi mogelijk te maken.

Er zijn nog veel zaken voor verbetering vatbaar, maar daar wordt dus hard aan gewerkt.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

frankw

En dat stellen we zeer op prijs hoor Pim :duim:  

Jeroen Nagtegaal

Het si een copy van Waarnemingen.be, teminste zo zie ik het. het lijkt me zeker als die als een tijdje in de lucht ia dat er al een deel kon zijn. Maar ik snap zelf ect niet dat veel functies je meerder malen moet klikken. overigens ben ik ook van de mensen die in de nieuwe versie nog geen waarneming heb ingevoerd omdat ik hem echt niet vind werken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

matthijsbroere

Weten jullie nog hoe in een ver en grijs verleden er een versie was vóór degene waar jullie zo aan gewend zijn geraakt? Ook dat was voor veel mensen erg wennen. Natuurlijk heeft de nieuwe versie van Waarneming.nl nog de nodige kinderziektes en slordigheden, maar hier wordt hard aan gewerkt  :duim:  
Matthijs Broere

frankw

Citeeroverigens ben ik ook van de mensen die in de nieuwe versie nog geen waarneming heb ingevoerd omdat ik hem echt niet vind werken.
Waarom? Het invoer scherm is nauwelijks veranderd.

Jeroen Nagtegaal

#12
Wat heb ik eraan als ik, of anderen niet eens fatsoendelijk waarnemingen kan raadplegen? Overigens is de site ook trager geworden....
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Anne Hueber †

CiteerWat heb ik eraan als ik, of anderen niet eens fatsoendelijk waarnemingen kan raadplegen? Overigens is de site ook trager geworden....
Jeroen, relax, relax.....de nieuwe versie is pas een paar dagen in de lucht, geef deze mensen, die op dit moment hééél veel werk verrichten, nu eens de kans om de startfoutjes eruit te halen. Kijk over een paar weken eens en dan kun je een poll starten, nu is het verkeerde moment en niet eerlijk naar het team toe.
Mis op dit moment ook een paar opties, maar dat zal vast wel weer binnen een paar weken in orde komen.  

gerrit.schepers

Ik ga er van uit dat kleine dingen die nog niet goed gaan door het team vanzelf opgelost worden.
Wat ik wel heel erg jammer vind is dat de excursie planner niet meer te vinden is.
Deze bruikte ik regelmatig om bij bezoek aan een gebied vooraf te kijken wat er zoal te verwachten is.
Ik heb gezien dat dit bc van het Lauwersmeer wel kan maar bij minder bekende gebieden mis ik deze funktie.
Gr. Gerrit

Thijs Fijen

Jeroen, je moet het realistisch bekijken!

Hoeveel klachten waren er op het nieuwe scherm (dat alleen per dag de waarnemingen toonden), en hoe fijn is ie eigenlijk!! Super, en nu zelfs nog beter geworden in die tussentijd.

Ik heb vantevoren al wat aangeklooid met waarnemingen.be en ben daardoor al gewend om ermee te werken. Dus ik vind de nieuwe best mooi en leuke extra dingen.

Verder dat er functies zijn uitgezet... niet echt duidelijk gemerkt maar het zal vast wel met de serverbelasting te maken hebben en ik vind het niet storend (de meeste functies zijn der wel, maar zitten ergens anders dan dat je gewend bent)

Dat je geen waarnemingen invoerd, totaal jouw eigen fout. Het scherm is totaal niet veranderd zoals hierboven al geschreven.

Het enigste wat ik wel echt als toevoeging/verbetering zou willen zien is het reeds veelbesproken 'i'tje. Ach denk ik maar, komt er wel. En anders dan moet ik maar aan dit wennen.
Thijs Fijen

Tom

CiteerIk ga er van uit dat kleine dingen die nog niet goed gaan door het team vanzelf opgelost worden.
Wat ik wel heel erg jammer vind is dat de excursie planner niet meer te vinden is.
Deze bruikte ik regelmatig om bij bezoek aan een gebied vooraf te kijken wat er zoal te verwachten is.
Ik heb gezien dat dit bc van het Lauwersmeer wel kan maar bij minder bekende gebieden mis ik deze funktie.
Gr. Gerrit
Ja de excursieplanner vond ik ook wel een handig item! Ik kon em niet meer vinden op de nieuwe versie :(

Ik moet zelf ook behoorlijk wennen aan deze nieuwe versie, zoals gezegd wellicht gewoon omdat alles nog nieuw is. Hoewel ik ook regelmatig op waarnemingen.be kijk. Ik vind het persoonlijk onzin om waarneming.nl te gaan saboteren (door geen waarnemingen meer in te voeren) omdat de site er ineens anders uit ziet.

Tom Zeegers

Tom

CiteerIk vind het erg lastig om bij een bepaalde waarneming te komen in de nieuwe versie.

Als ik bijvoorbeeld wil zien waar precies de Kwak van vandaag is gezien:

Ik klik op de homepage op ''kwak'', ik word dan doorgestuurt naar de soort ''Kwak'', normaal kon ik hier gewoon op de of op het foto icoontje klikken, maar dat kan nu niet meer.
Als ik dan op de waarneming van het wormer/jisperveld  klik zie ik twee keer ''kwak'' staan.
Als ik dan op een van de beide kwakken druk gebeurt er niets..

Verder vind ik het er erg mooi uitzien, vind ook de foto balk rechts leuk gedaan..

Daniel
Dat probleem kun je voorkomen door naast de soort op de datum ervan te klikken. Dan krijg je de info over alleen die waarneming. Heb zelf ook vaak automatisch de neiging om op de soort zelf te klikken en dan kom je inderdaad uit op alle waarnemingen van die soort.

Tom

DanielS

Citeer
CiteerIk vind het erg lastig om bij een bepaalde waarneming te komen in de nieuwe versie.

Als ik bijvoorbeeld wil zien waar precies de Kwak van vandaag is gezien:

Ik klik op de homepage op ''kwak'', ik word dan doorgestuurt naar de soort ''Kwak'', normaal kon ik hier gewoon op de of op het foto icoontje klikken, maar dat kan nu niet meer.
Als ik dan op de waarneming van het wormer/jisperveld  klik zie ik twee keer ''kwak'' staan.
Als ik dan op een van de beide kwakken druk gebeurt er niets..

Verder vind ik het er erg mooi uitzien, vind ook de foto balk rechts leuk gedaan..

Daniel
Dat probleem kun je voorkomen door naast de soort op de datum ervan te klikken. Dan krijg je de info over alleen die waarneming. Heb zelf ook vaak automatisch de neiging om op de soort zelf te klikken en dan kom je inderdaad uit op alle waarnemingen van die soort.

Tom
Je hebt gelijk ;)
Dankje :)
Daniel

birdingholland

Vooralsnog ben ik ernstig niet onder de indruk van de veranderingen, in mijn ogen nu (nog?) geen verbeteringen.

Ik ben echter in het geheel niet wanhopig, er zal ongetwijfeld gewerkt worden aan het verbeteren...

Overigens vind ik dat mensen hier wel erg vlot bovenop de kritische noot van Jeroen springen. Op dit moment is het systeem nog niet beter dan het was en Jeroen heeft IMO gelijk dat op de kaart te zetten. Ik ga ervan uit dat er aan gewerkt wordt op vele fronten, maar om dan maar helemaal geen feedback te geven wordt niemand wijzer van, ook waarneming.nl niet. En feedback hoeft echt niet altijd positief te zijn.....

Groeten,

martinharskamp

CiteerIk klik op de homepage op ''kwak'', ik word dan doorgestuurt naar de soort ''Kwak'', normaal kon ik hier gewoon op de of op het foto icoontje klikken, maar dat kan nu niet meer.
Als je nu op de datum klikt die voor 'Kwak' staat gaat het toch goed?  

J&L

Hoi,

Het is even wennen maar ik vind hem mooi/goed :duim:  

frankw

Nu ik eraan begin te wennen vind ik het een prettige site. Nog wel wat dingetjes voor verbetering vatbaar maar niets écht belangrijks

Sjoerd v Wierst

Zoals iedereen al zegt: Kwestie van wennen. Ben er ook pas achter hoe je de waarnemingen kan bekijken, maar dat went vanzelf. Verder vind ik de opmaak er frisser uitzien met die foto's aan de zijkant.
Toppie!
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

Thijs Fijen

CiteerOverigens vind ik dat mensen hier wel erg vlot bovenop de kritische noot van Jeroen springen.
Ik persoonlijk spring op deze, doelloze, uitingen
Citeeroverigens ben ik ook van de mensen die in de nieuwe versie nog geen waarneming heb ingevoerd omdat ik hem echt niet vind werken.

CiteerWat heb ik eraan als ik, of anderen niet eens fatsoendelijk waarnemingen kan raadplegen?

Invoerscherm is totaal niet veranderd en het is gewoon wennen, om het nou na 1 dag al helemaal af te kraken...
Thijs Fijen

Corryabbink

#25
Citeerom het nou na 1 dag al helemaal af te kraken...
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Alles heeft nu eenmaal tijd nodig. De beheerders zijn volop bezig alles in orde te maken. Geduld is nu eenmaal een schone zaak.
Ik vind het in ieder geval een mooie site.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

wimtegels

Stilstand is achteruitgang. Soms moet je het system onderhouden. En in een nieuwe versie zitten vrijwel altijd wat kinderziekten.

Het melden van deze ziekten en het melden van opmeringen kan een grote hulp zijn voor de mensen die aan het systeem werken.

Geef hen dan ook de tijd en de kans om daar wat mee te doen.

Bedenk daarbij dat we van deze mensen, grotendeels vrijwilligers, afhankelijk zijn om van deze prachtige site gebruik te kunnen maken.

Met alle begrip voor de waarschijnlijk tijdelijke frustraties, laten we proberen deze mensen niet op te jagen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

lily

#27
Ik wil nog even afwachten voordat ik een oordeel geef.
Ik hou zelf niet zo van veranderingen aan iets dat (in ogen) goed is of goed loopt, veranderingen wil niet altijd zeggen verbetering of gemakkelijker.
Maar het zal wel nog even puzzelen worden, voor mij dan, (kan natuurlijk ook aan mijn leeftijd liggen)  :wacko:

Lily

frankw

En Jeroen, hoe denk je er nu 2 weken later over? Voer je alweer in?

Jeroen Nagtegaal

Af en toe, Maar zeker midner dan voorheen!

Nog steeds ben ik van mening dat de site er niet op vooruit is gegaan.
er ontbreken oa functies zoals de excursieplanner die door ruim 25% als meest gebruikte functie wordt gezien!

Verder kloppen de grenzen van NL niet voldoende, kun je niet fatsoendelijk waarnemingen zien, Werkt het embargo systeem niet naar behore, is de site trager geworden, moet je meerder keren klikken voor je iets ziet en nog een aantal andere zaken!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com