Muurhagedis op Marktplaats.nl

Gestart door Michiel Poolman, september 02, 2008, 18:25:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Michiel Poolman

Beste Forumbezoekers,

Ik zag vandaag op Marktplaats.nl een advertentie staan over Muurhagedissen helaas kan ik geen link plaatsen dat kan niet vanaf marktplaats. Je kan ze wel vinden als je zoekt op muurhagedisjes. Maar mijn vraag was nou, mogen deze mooi diertjes wel gehouden worden in Nederland? ik heb de adverteerder al gemaild hou hij er aan kwam, hij zei van een vriend en die had hem weer van een vriend <_<  Op de foto lijkt het mij de ondersoort die in Nederland voorkomt. Wat vinden jullie hier van??  ik ben zelf bang dat ze zijn weggevangen uit Limburg o.i.d.  
Met Vriendelijke Groet: Michiel

wimtegels

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Zonnekoning

Ik denk dat het een kind is, die niet weet dat het niet mag.
Zijn andere advertenties zijn vrij onschuldig (pokemon-kaarten, jonge guppies e.d.)
Misschien toch iets voor de AID, maar ik twijfel.

http://www.aid.nl/meldingmaken.htm
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

wimtegels

In dat geval is het misschien  beter om hem in een email uit te leggen dat je die dieren niet zo maar mag hebben en er zeker niet in mag handelen.

Ik denk dat ik dat maar eens ga doen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Heb hem een mail gestuurd. Even afwachten of hij reageeerd.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Zonnekoning

:duim:
Ik had even de link naar het meldformulier geplaatst, omdat die veranderd is.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

wimtegels

Ik heb tot nog toe geen reactie op de mail ontvangen. De advertentie staat nog steeds op marktplaats.

Opvallend: De opgegeven naam komt in heel Oss niet in het telefoonboek voor.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

frankw

Ik ook niet in de omgeving van Arnhem dus dat zegt niet zo heel erg veel..

wimtegels

Niet alles nee. Behalve dat je hem niet gewoon in het telefoonboek kunt vinden en dus niet zo maar na kunt gaan of hij zijn eigenlijke naam gebruikt.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Zonnekoning

#9
Dus misschien toch de AID inschakelen.
Dit kan echt niet door de beugel, omdat er mee gekweekt is.
Met Firefox 3 heb ik wel een link kunnen vinden naar de advertentie.
Zij kunnen er waarschijnlijk meer mee, omdat er een 06-nummer is.

De laatste tijd gebruik ik FF 2 omdat HisGis niet met 3 werkt, en dat gebruik ik voor het aanpassen van gebieden in Friesland.
Die laat de link niet zien.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

frankw

CiteerNiet alles nee. Behalve dat je hem niet gewoon in het telefoonboek kunt vinden en dus niet zo maar na kunt gaan of hij zijn eigenlijke naam gebruikt.
T-Dragons lijkt me niet echt zijn echte naam. Tommy heet ie. Dragons zal wel slaan op de beesten die ie verkoopt. :duim:  

wimtegels

#11
CiteerDus misschien toch de AID inschakelen.
Dit kan echt niet door de beugel, omdat er mee gekweekt is.
Met Firefox 3 heb ik wel een link kunnen vinden naar de advertentie.
Zij kunnen er waarschijnlijk meer mee, omdat er een 06-nummer is.

De laatste tijd gebruik ik FF 2 omdat HisGis niet met 3 werkt, en dat gebruik ik voor het aanpassen van gebieden in Friesland.
Die laat de link niet zien.
Ik heb eigenlijk liever dat er met gekweekt materiaal gehandeld wordt dan met wildvang.

Wat we overigens niet weten is og het om inheemse muurhagedissen gaat. Ik weet niet of er legaal uitheemse soorten verhandeld kunnen worden.

Ik vraag me trouwens ook af hoeveel energie de AID hier in wil steken. Als Tommy morgen niet gereaeerd heeft ben ik wel vn plan het te melden.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Zonnekoning

Ik ben benieuwd.
Het mag gewoon niet, en artikel 13 van de Flora en Faunawet is erg duidelijk!

http://forum.punkyfish.nl/board/www/forum...._messages/37104

Dit draadje past eigenlijk beter in het Natuurverstoord.nl forum.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

markmeijrink

Ik denk dat je eerst even bij lacerta zou kunnen informeren. (Lacerta = Nederlandse Vereniging voor Herpetologie en Terrariumkunde) www.lacerta.nl. Misschien dat zij meer weten over het kweken enz. Ook is de plaatser van de advertentie mogelijk bekend bij hun of lid.

M.v.gr. Mark

wimtegels

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

tekenaar

Voor zover ik weet worden in Nederland in het geheel geen ontheffingen afgegeven voor het kweken van inheemse amfibieen en reptielen, ook niet wanneer kwekers legaal in Duitsland gekweekte dieren willen aanschaffen (waar ze wel met ontheffing gekweekt worden door particuliere terrariumhouders).

Er is in het verleden een kweekproject geweest van Limburgse muurhagedissen, maar die werden uiteraard niet verkocht (project was bedoeld om de - toen erg kleine - populatie tijdelijk een duwtje in de rug te geven). Hiervoor hebben enkele lacerta-leden voor een periode van enkele jaren een ontheffing gehad voor het kweken van muurhagedissen, maar da's minstens een jaar of 10 geleden.

Let wel: met een aantal zuid-europese verwanten van muurhagdis wordt (legaal) op kleine schaal succesvol gekweekt.

Enkele publieke instellingen (dierentuinen, educatieve centra) hebben wel een ontheffing voor het houden van enkele (specifiek met naam genoemde) inheemse soorten, maar die zetten echt geen beesten op marktplaats.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

wimtegels

Citeer

Let wel: met een aantal zuid-europese verwanten van muurhagdis wordt (legaal) op kleine schaal succesvol gekweekt.

Door instellingen of door "gewone terrariumhouders"

m.a.w. zouden deze legaal op Marktplaats kunne komen?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

tekenaar

Door "gewone terrariumhouders" en ja, die zouden legaal op marktplaats kunnen komen. In zo'n geval zal er ongetwijfeld bij worden gezegd dat de houder/kweker in bezit is van de vereiste ontheffingen, want dat is een voorwaarde om ze legaal door te kunnen geven aan anderen (en degene die dieren overneemt kan dan ook een ontheffing aanvragen).

De kans dat nou net muurhagdisachtige beesten legaal via marktplaats gaan lijkt me echter klein, het kost een hoop tijd om een paar beestjes op te kweken, die niet veel geld opbrengen. M.a.w. de schaal waarop deze soorten worden gekweekt is zo klein dat die paar nakweekdieren meest via kennissen worden geruild.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

wimtegels

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Hieronder het aantwoord van Lacerta

Helaas, geen van de ondersoorten mag worden gehouden in Nederland. Het
Besluit Bescherming Inheemse Dier- en Plantensoorten van 1975 maakt geen onderscheid in ondersoorten, alleen in soorten. Zelfs als je nog dieren in je bezit zou hebben van voor die tijd dan mag je de nakweek hiervan niet eens in je bezit hebben. Er is slechts één keer een tijdelijke ontheffing verleent bij een project om de populatie in Maastricht op een hoger peil te brengen.

Er bestaan echter wel een hoop "lookalikes", die overigens doorgaans wel een vergunning behoeven en die iha alleen als nakweek bij andere liefhebbers moet worden aangeschaft. Te denken valt bv aan de Corsicaanse Muurhagedis Podarcis tiliguerta, of een van de Spaanse Muurhagedis-soorten Podarcis hispanica type 1, 2 of 3. Hoe makkelijk die laatsen te verkrijgen zijn is onduidelijk. Heel geschikt, de Ruïnehagedis Podarcis sicula, een iets groener type muurhagedis.

Groetjes, Jur ter Borg

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

grunsven

Mensen die zuid Europeese muurhagedissen kweken (legaal met alle papieren) zullen ook echt wel weten welke soort ze hebben en dat erbij zetten.

Het zou me eigenlijk niets verbazen als die tjiktjaks zijn. Dat zijn gekkos ( =hagedissen) en zitten veel op muren. Bovendien worden die veel gehouden en gekweekt. Maar tjiktjaks hebben niks met echte muurhagedissen te maken.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

wimtegels

Ik heb inmiddels melding gemaakt bij de AID
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Zonnekoning

Via, via zal ik de vraagsteller t.z.t. een schopje geven, omdat hij nog niet gereageerd heeft op zijn eigen vraag.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

wimtegels

#23
CiteerVia, via zal ik de vraagsteller t.z.t. een schopje geven, omdat hij nog niet gereageerd heeft op zijn eigen vraag.
Deze snap ik niet helemaal, of liever gezegd helemaal niet :o
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

Ik heb net op marktplaats aangegeven dat de advertentie in strijd is met de regels.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wimtegels

CiteerIk heb net op marktplaats aangegeven dat de advertentie in strijd is met de regels.
Leuk, gaat de AID maandag op marktplaats kijken, staat er niets meer op B)  :lol:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

#26
Citeer
CiteerIk heb net op marktplaats aangegeven dat de advertentie in strijd is met de regels.
Leuk, gaat de AID maandag op marktplaats kijken, staat er niets meer op B)  :lol:
Heb de pagina eerst gekopieerd naar Word. ;) Kan ik zo naar de AID mailen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wimtegels

Wees gerust, ik heb de gegevens ook opgeslagen :duim:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Zonnekoning

CiteerDeze snap ik niet helemaal, of liever gezegd helemaal niet :o
Je hebt een PB met tekst en uitleg, vermoedelijk 2 keer.
Ging niet helemaal goed.  :rolleyes:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

wimtegels

Citeer
CiteerDeze snap ik niet helemaal, of liever gezegd helemaal niet :o
Je hebt een PB met tekst en uitleg, vermoedelijk 2 keer.
Ging niet helemaal goed.  :rolleyes:
Ja, twee keer in goede orde ontvangen :duim:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels