onbekend insect

Gestart door Cees Veenema, april 21, 2006, 15:35:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cees Veenema

1. groot 14 mm.
Groet,

Cees

Cees Veenema

Groet,

Cees

Jelle

Het is een vrouwtje Osmia, waarschijnlijk de gehoornde metselbij, op de laatste foto zijn de hoorntjes te zien. Volledig onder de parasitaire mijten. Je krijgt er zowaar medelijden mee, maar ja, dat is de natuur.  

Mark van Veen

#3
Een Osmia rufa die vergeven is van de mijten. Vaak hebben ze er een paar, maar dit is wel heel veel. Zoveel dat de bij verdwijnt.

[soortstatus overigens gokje, rufa is nu algemeen in tuinen en ik had er zelf ook 1 met mijten].
groet,

Mark van Veen

Cees Veenema

Ik heb nog wel een paar extra foto's maar dat is denk ik allemaal van hetzelfde en minder scherp want ondanks de zware last was het beestje nog wel aardig mobiel.
Ik wil wel graag zekerhed hebben maar in ieder geval bedankt tot zover.
Groet,

Cees

Cees Veenema

#5
Hallo Mensen,

Kan ik deze waarneming invoeren als Osmia rufa of niet ?
Lijkt mij toch wel nuttig om een foto van deze Bij met een dergelijke lading Mijten in de ( foto ) data base te hebben.

Graag dus even een bevestiging.
Groet,

Cees

gardensafari

CiteerHallo Mensen,

Kan ik deze waarneming invoeren als Osmia rufa of niet ?
Lijkt mij toch wel nuttig om een foto van deze Bij met een dergelijke lading Mijten in de ( foto ) data base te hebben.

Graag dus even een bevestiging.
En invoeren bij mijten natuurlijk, al weet ik niet welke soort bij Osmia parasiteert, maar daar is misschien wel uit te komen....

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Northwinds

CiteerHallo Mensen,

Kan ik deze waarneming invoeren als Osmia rufa of niet ?
Lijkt mij toch wel nuttig om een foto van deze Bij met een dergelijke lading Mijten in de ( foto ) data base te hebben.

Graag dus even een bevestiging.
Je kunt hem natuurlijk invoeren maar 100% zekerheid dat het O. rufa is, is er niet.

Peter

gardensafari

Prima link over het onderwerp. Open het als een pdf, dan krijg je in ieder geval de foto's erbij. Hieruit blijkt dat de mijt Chaetodactylus osmiae is en die parasiteert op O. rufa en O. cornuta. Beide soorten lijken erg op elkaar, alleen is O. cornuta groter en niet zo algemeen als rufa.

http://pdf2html.spawncamp.net/pdf2html.php...1-152krunic.pdf

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Cees Veenema

Iedereen bedankt,

Geen zekerheid dus en zal hem daarom niet invoeren.
Groet,

Cees

gardensafari

Ik denk dat je hem kunt invoeren als Osmia rufa met een ? Daarnaast kun je die mijt wel degelijk invoeren: Chaetodactylus osmiae. En geloof me, die is veel interessanter dan Osmia.....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Jelle

Voer hem wel maar in als Osmia rufa. Ik had de oranje/gele haren, vooral op het 2e paar poten over het hoofd gezien. Ik heb toch nog nooit zo oranje/gele haren op poten van Osmia cornuta gezien. Het lichaam is ook vrij smal voor een vrouwtje O. cornuta. Ik ga dus ook voor Osmia rufa.