Hoe lang kan een wezel zijn adem inhouden ?

Gestart door characea, september 02, 2008, 12:57:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

characea

Hoi,

Ik wilde graag weten of mensen vaak wezels hebben zien zwemmen. Ik was nl eergsiter nogal verbaasd toen een wezel met een zeer onsierlijke duik het kroos in sprong en vervolgens echt niets meer gebeurde..behalve een gat in het verder rimpeloze kroosdek bij Woerden, ZH.

CiteerVerder een wezel gezien die de weg overstak. Ik liep toen snel naar de plek toe waar het beest of  in een ondiep slecht gemaaid greppeltje of in het aangrenzende drie vierkante m2 hoge gras verdwenen was. Na een tiental seconden stilte liep (of beter gezegt rende/schoot) de wezel nog even vlak lang mijn benen maar schrok daar blijkbaar niet heel erg van, want hij dook 60 cm verder het hoge gras in..dat ik daarna gewoon voortschrijdend en langzaam zag bewegen en hoorde knisperen..Blijkbaar een wezel op jacht. Na een traject van 3m lengte door het hoge gras schoot de wezel over een 7m2 gemaaid geklepeld stuk gras naar de slootkant toe waar zich een paar hoge pollen rietgras en kropaar bevonden.
Na een vijftal seconden sprong de wezel onsierlijk met een boogje  omhoog en belande wat vreemd als een hoefijzer in het water onder het kroos.
In dit kroos ontstond een rond gaat waarna geen enkele beweging waar te nemen was de daaropvolgende 2 minuten.
Ik wist niet dat Wezels zwommen ...! OF is het beestje nu verdronken ?
Het water en het kroos bleef bewegingloos.

lukkie

#1
ik heb wel een foto gevonden van een zwemmende hermelijn                                 hermelijn

groet luuk
Groeten, Luuk

wimtegels

Volgens mij kunnen alle marterachtigen zwemmen. Als je niets mee zag bewegen kan dat betekenen dat hij onder water weg gezwommen is. Hij is misschien al lang weer ergens de kant op gekropen terwijl je nog naar het kroos aan het kijken was.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

August

aantal jaren geleden tijdens het vissen een hermelijn zien zwemmen en toen hij mij zag dook hij onder water om langs de kant weer boven te komen (lijkt mij dat een wezel dat ook zou kunnen)

mvg August
August van Rijn

Jeroen Nagtegaal

Alle zoogdieren kunnen zwemmen, muv vleermuizen, alleen somige doen het niet erg graag.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Inge van der Wulp

CiteerAlle zoogdieren kunnen zwemmen, muv vleermuizen, alleen somige doen het niet erg graag.
Nou, dat is niet waar want apen kunnen namelijk echt niet zwemmen. Tenzij de mensen het ze aanleren.

Maar alle marterachtige kunnen wel zwemmen. Hier bij ons in het veld zwemmen ze van eilandje naar eilandje. Net waar er wat lekkers te halen is. De vossen doen dat trouwens ook veel.
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jfparie

Ongeveer twee maanden geleden zagen wij een wezel
een brede sloot over zwemmen.
Kalm en behendig.

Groeten,  jan parie

characea

#8
Citeer
Nou, dat is niet waar want apen kunnen namelijk echt niet zwemmen.
Ik dacht dat neusapen uit Indonesie ook graag zwommen. In elk geval zou volgens de literatuur eten wezels ook vissen eten..dus..

De literatuur is hier overigens zeer eenduidig over.....
De aap heeft zelfs zwemvliezen!!!!!

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=neusaap+water&meta=

wimtegels

Ik ken een heleboel mensen die vis eten maar niet zwemmen :gap:

Weer ff serieus: zwemmen alle dieren die vis eten? Of zijn er ook dieren die vis vanaf de kant vangen. Een beer vangt ook vis zonder dat hij aan het zwemmen is. Maar hij zwemt wel natuurlijk.

wel een beetje of topic :wub:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

tekenaar

#10
neusapen hebben geen zwemvliezen, maar ze zwemmen wel (niet alles geloven wat op wikipedia staat!).

Verreweg de meeste soorten apen (monkeys)  kunnen  prima zwemmen. Mensapen (apes) kunnen het echter niet (chimpansee, bonobo, gorilla's, orang-oetan's, gibbons). Mischien komt hier de verwarring vandaan?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Draak

Alle marterachtige kunnen idd zwemmen, zo ook dus de wezel, niet dat ze het graag doen, alleen om zich te verplaatsen. Ook eten ze niet graag vis, maar zullen dit zeker eten als er een tekort is aan andere prooidieren. Laten we dan de otter en europeese en evt de amerikaans nerts hier dan even buitenlaten ;-).

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog

frankmeer

Citeer..behalve een gat in het verder rimpeloze kroosdek bij Woerden, ZH.
Woerden behoort al sinds 1989 tot de provincie Utrecht...
Frank van der Meer