Hoofdmenu

3 X hooiwagen

Gestart door blaauw7, september 02, 2008, 12:01:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Hoe meer hooiwagens ik zie destemeer ik vertwijfeld achterblijf. Is het nou die of toch die. Erg lastig hoor. Drie exemplaren waar ik geen raad mee weet. Wat zouden het kunnen zijn?
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

nummer twee:
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

en nummer drie:
Groeten,
Dick Belgers

Arp

CiteerHoe meer hooiwagens ik zie destemeer ik vertwijfeld achterblijf.
Ben blij dat ik niet alleen ben  :rolleyes:

Ik heb stapels van in grote lijnen precies deze beesten ook nog "in de wacht" staan tot ik er een keer aantoe kom mijn eigen "determinatieoverzicht" af te maken en dan te kijken of ik eruit kom  :angel:

Een wilde gok - puur buikgevoel - niks kenmerken kijken:
- Lacinius ephippiatus
- Opilio saxatilis (sub-adult???)
- Oligolophus tridens

Als ik er één goed heb ben ik gelukkig  :wacko:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hay

dag Dick, beste Arp,

Het is lastig de eerste tijd, ik weet het. Ik ben inmiddels ook al zo ver "heen" dat ik erg moet gaan nadenken hoe ik waarom iets moet uitleggen wat voor mijzelf al heel "gewoon" is... Terwijl ik me zo had voorgenomen scherp te blijven op wat me "in het begin" zo aan die krengen misleidde... Snap je? Of begin ik zo verward te klinken dat zelfs Arp kop noch kont ziet?
In elk geval kan ik Arp gelukkig maken: hij heeft nummer 2 goed, inclusief de toevoeging "subadult", dus in feite is dat voor twee goeie te tellen, waarmee ik 'm dan weer "heel gelukkig" hoop te kunnen maken.
Nummer 1 denk ik O. tridens, nummer 3 Mitopus morio.
groet,
hay

hay

Het is alweer een oudere bijdrage, maar ik dacht dat je 'm misschien gemist had, Dick,
hay

Arp

Ben niet Dick, maar moest idd ook nog eens kijken wat ik hier mis had gekleund.

Nr.1: Dat hele (Para)Oligolophus-Lacinius-Odiellus-[]Weetikveelwattus[/i]-complex moet ik eens echt voor gaan zitten, verbaasd me dus nix ...

Nr. 3:
Citeer(hier vandaan) De grote hoeveelheid stekeltjesrommel voor de ogen sluit M. morio sowieso uit
Ik weet nog dat ik hier M. morio af had laten vallen omdat ik dacht een drietand te zien en relatief korte, hoekige poten. Bij nadere beschouwing van de morio's die ik kan vinden blijkt het tandjesgebeuren idd wat meer in het midden verzameld te zijn. Helaas hebben de morio's van arages.de vrijwel allemaal fotogeamputeerde benen, maar ik ga er in het vervolg wat beter op letten. Nou maar hopen dat ik ze zelf een keer vind  -_-  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hay

Arp, je vergeet nummer 2 te noemen die je 2X goed had, en dat levert dan weer extra punten op. Je puntenkaart is nu bijna vol. Je mag nog best een cursus bij me volgen, maar voor een (goedkopere) beginnerscursus word je echt niet meer toegelaten, sorry hoor.
Ik vond je definitie van morio wel accuraat: als je denkt een drietand te zien (met tanden die zo ver uiteen staan dat je niet meer echt van een groepje-van-drie kunt spreken), dan is het vaak M. morio. In dit geval vond ik ook de zigzagrug typisch,
hay

blaauw7

Hoi Hay en Arp,
Bedankt voor julle inbreng. Het wordt steeds leuker die hooiwagens. Ik heb er nog een aantal in de wacht staan. Die komen later. M. morio moet ik inmiddels weten net zoals Opilio saxatilis.
Wat ik mij ook afvraag is in welke maten je soorten kunt plaatsen in hun habitat. Zijn er bijvoorbeeld soorten die alleen in de vegetatie zitten en niet op muren? Of maakt dat niet uit. Ik merk hier dat bijv. M. morio en P. opilio in de vegetatie zitten en niet op muren. Hier in de meidoorn zitten momenteel erg veel strekpoten, die zie ik hier ook niet op muren. Daarentegen vind ik L. rotundum en O. saxatilis , alleen op muren.
Soorten als  O. tridens, A. laevipes en in zekere zin ook R. triangularis vind je weer alleen onder of op dode takken.
:wacko:  :blink:
 
Groeten,
Dick Belgers

hay

Dag Dick,
Dat is een leuke vraag. In het algemeen (is mijn ervaring) zijn veel soorten vrij opportunistisch. Als het droog is zitten ze lager, meer beschut. Als het relatief vochtig is kunnen ze meer in open microbiotopen zitten en hoger. Mitopus is nogal vochtminnend, maar die zit inderdaad graag vooral in zeer ruige, moerassige of in elk geval niet al te sterk uitdrogende plekken. Maar P. opilio is juist wel vaak op muren te vinden.
Daarnaast moet je niet vergeten dat je overdag alleen de dagrustplaatsen inventariseert. 's Nachts wordt er gejaagd en gegeten. Allerlei soorten die overdag heel verschillende microbiotoopjes opzoeken kunnen elkaar 's nachts dus best tegenkomen. Jonge hooiwagentjes zijn lekkere snacks voor de grotere!
Best ingewikkeld hoe die concurrentie werkt, het is moeilijk er onderzoek naar te doen,
groet,
hay

blaauw7

Hoi hay,
Klinkt allemaal erg logisch en aannemelijk. Ik zal binnenkort eens kijken welke hooiwagens er s'nachts rondlopen op de muren van de steenfabriek.

Bedankt en Groeten
Dick
Groeten,
Dick Belgers

hay

Hoi Dick,
Wat ook heel goed schijnt te werken is hooiwagens lokken met een rottende banaan. s Nachts zul je dan verschillende soorten op die lokbanaan kunnen zien foerageren. Is bij de steenfabriek goed te doen!
groet,
hay
P.S. Over die biotopen wil ik nog iets toevoegen. Je vindt bepaalde soorten op bepaalde plekken. Maar daar zit ook een sterk waarnemerseffect in. Zo zit Paroligolophus agrestis ook gewoon in graslanden. Alleen vind je ze daar lastig. Aan de voet van een weipaaltje is het veel eenvoudiger zoeken.
Aan de andere kant zijn weipaal-voeten misschien wel degelijk extra in trek, bijvoorbeeld omdat veel vogels erop gaan zitten en ook wel eens een poepje laten vallen. Waar hooiwagens dan weer niet vies van zijn...

blaauw7

Hoi hay,

Dat met die banaan ga ik morgen avond eens proberen. ben benieuwd!!!
Ik ben er inmiddels ook achter dat het aan de voet van muren, palen en bomen wemeld van spinnen en hooiwagens. Ik vond vandaag weer een onbekende. Zal straks een nieuw topic daarover starten. Ook vond ik vandaag 3 Trogulussen in de tuin!! waarvan 1 juveniel.  Dat zijn toch wel mijn favorieten hooiwagens.

Gr Dick
Groeten,
Dick Belgers