zakdragers ...

Gestart door cora, augustus 14, 2008, 16:29:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

cora

Vorige week in de eifel zag ik deze twee als zakdragers uitziende kunstwerkjes hangen. Ze hingen in een kapelletje langs de weg. Zijn dit zakdragers en zo, ja weet iemand de benamming? En de eerste waar bekleed die zich nou mee?
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

cora

no 2
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

zakdrager

Cora, heb je de maten genomen?

Los daarvan lijkt de eerste het meest op Diplodoma laichartingella en de tweede op een jonge Sterrhopterix fusca. Beide zijn ook in Nederland te vinden

Henk


cora

Nee Henk, ik heb ze alleen op de foto gezet. Ik weet nog maar kort van het bestaan van deze diertjes. Maar ik kan wel vertellen dat ze allebei heel klein waren. En wat is nou waar die zich mee bekleed ?
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

zakdrager

Zakbouw en bekleding zijn belangrijke kenmerken om zakdragers te determineren omdat het verschilt per soort (of geslacht). Helaas zijn de verschillen vaak niet groot genoeg om tot op soort te determineren maar in combinatie met de lengte van de zak kun je vaak een redelijk eind komen (bij veel maar niet bij alle soorten). Daarom is het bij fotodeterminatie van zakdragers heel belangrijk dat je ook de lengte van de zak op de mm nauwkeurig opneemt. Je moet de evt. uitstekende delen overigens niet meenemen, alleen de zak zelf.

Bij jonge zakken heeft het opmeten wel minder nut omdat je dan natuurlijk nog niet weet hoe groot de zak uiteindelijk zal gaan worden, maar in combinatie met de datum van de vondst kun je soms toch nog wel iets uit afleiden.

De eerste zak op jouw foto's is bekleed met plantaardig materiaal en daarna versierd met delen van dode insecten (bijv. dekschilden van kevers). Daar maakt deze soort een hobby van.
De tweede soort is bekleed met verwelkte grassprieten e.d.

Henk

cora

Bedankt henk voor de informatie ik zal er voortaan opletten, want in vind het wel weer een heel bijzonder natuurverschijnsel, die ik voortaan zeker vast ga leggen.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot