roepende sprinkhanen

Gestart door Robert Heemskerk, september 01, 2008, 19:27:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag sprinkhanenforum,

Ik hoorde gisteren langs het fietspad in Osdorp, laat in de avond sprinkhaangeluiden (ik ga er vanuit dat het sprinkhanen waren en geen krekels - al ben ik er niet helemaal zeker van -) komen uit de struiken die tegen een flat stonden.
Het waren geen Sabelsprinkhanen (die ken ik goed) toch was het geluid vrij hard.

Heeft iemand een goede suggestie? welke sprinkhanen laat op de avond (~22.00 uur) kunnen roepen?, zo in de struiken naast de flat?

groet, Robert

Wim Bakker

Sommige sprinkhanen zingen nog tot laat in de avond, vooral als het een warme dag is geweest. Kun je het geluid beschrijven? Was het geluid onderbroken? Was het regelmatig of onregelmatig? Hoe lang duurde het geluid? Waren het tikken of ratels? Waarom geen sabelsprinkhaan, of bedoel je daarmee de Grote Groene Sabelsprinkhaan?

Wim + Floor + Wiene
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Robert Heemskerk

Het was een regelmatige tschrie...tschrie...tschrie...tschrie tschrie-tschrie tschrie...tschrie...tschrie...tschrie-tschrie

Sneller dan de bruine Sprinkhaan.
En af en toe een onderbreking of ritmesprongetje(twee tschrie's naast elkaar bijna)
Een stuk minder luid dan de grote groene sprinkhaan qua volume maar toch zeker luid en duidelijk hoorbaar vanaf een drukke weg. Ik kon er vlak voor staan want ze zaten laag in de begroeing(lage heesters)

Het leek me dat er ook in toonhoogte wel eens een andere tschrie tschrie te horen was(sommige gingen hoger..).
Het was een groep van zo'n 10 a 20 roepende sprinkhanen.
Het leek wat op de kustsprinkhaan maar die roept met veel langere onderbrekingen.

Een geluidopname is niet gelukt, er staat enkelt verkeer op..
Ik had nog niet eerder sprinkhanen (andere dan de Sabel) zo laat gehoord (22.00/22.30 uur)

Wim Bakker

Bramensprinkhaan? Die roept zelfs nog als het regent.

Maar ik ben bang dat je nog eens terug moet...

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Mark van Veen

Klinkt heel erg als huiskrekel. Die overleeft de winter in ons land niet buiten (en overleeft in gebouwen), maar zomers trekken ze er rustig op uit. Kijk maar eens op huiskrekel.
groet,

Mark van Veen

rombout

Waarom toch niet gewoon grote groene sabelsprinkhaan? Die klinken 's avonds anders dan overdag. Overdag bij zonnig weer is dat een lang aanhoudend bijna continu geluid, 's avonds of bij koud weer in van die duidelijke trage strofes. Ik heb daar meer mensen zich mee zien vergissen. Maar als je dat geluid inderdaad wel goed kent blijft haast alleen huiskrekel over.

Rombout
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

Robert Heemskerk

Huiskrekels zijn het niet, grote groene Sabelsprinkhanene ook niet.

Misschien toch een soort veldsprinkhanen...?

Bramensprinkhaan heb ik ook aan gedacht..

Ik zal er vanavond nog eens heen gaan..
Wel is het weer wat koeler nu en ik hoop dat ze nog roepen...

Ik vind het erg moeilijk om een goede roepomschrijving te geven....

han.endt

Robert,

Ik denk toch ook de Grote Groene Sabelsprinkhaan. De omschrijving past perfect op die soort. Ik hoor ze elke avond in mijn tuin. Vaak tot ver na middernacht.

Robert Heemskerk

Nee, het zijn geen sabelsprinkhanen.

Die roepen toch anders, en luider.

Sabelsprinkhanen ken ik goed, hoor ik ook veel nu. in de stad.

Wim Bakker

Je maakt het wel spannend! Ik ben benieuwd wat je gaat vinden!

Wim

Robert Heemskerk

Ik hou het zelf maar even op Bruine Sprinkhaan - Chorthippus brunneus

Wel wil ik ze wel vinden nu..

Ze zitten qua hoogte onder kniehoogte in de begroeiing..

Nu maar hopen dat ze roepen vanavond..   :whistle:

Het zijn wel late roepers...

florisbrekelmans

De enige veldsprinkhaan die ik regelmatig 's avonds (op warme zomeravonden) hoor is de krasser. Dat heb ik andere soorten veldsprinkhanen in Nederland niet horen doen. Volgens mij heb ik nog een opname van een nachtactieve krasser, die zal ik eens opzoeken. Een flat in Osdorp lijkt me overigens geen krasser-biotioop en krassers zal je 's nachts ook niet duidelijk horen naast een drukke weg, zeker aangezien het voortgebrachte geluid zachter is dan overdag. Evenmin als spitskopjes, die ook tot laat op de avond en nacht actief kunnen zijn. Als het zeker geen grote groene sabels of (uitgezette) huis- of dierentuinkrekels zijn is het ook mij een raadsel.

Haal je insectennet door de vegetatie zou ik zeggen!

Groet,

Floris