Nog een kever met oranje vlekken

Gestart door Arno van Stipdonk, april 20, 2006, 18:28:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Vandaag zag ik op een stronk twee kleine kevers waarvan een exemplaar een stuk groter was dan de andere. Grootste exemplaar was bijna 1 cm. lang, de kleine een halve cm.
Is deze soort wel te determineren van deze foto?

Kevers

Kever op de rechtse foto is het kleinste exemplaar.

Th.Heijerman

... het rechter exemplaar zou inderdaad G. quadriguttatus kunnen zijn, maar het linkerexemplaar zou best wel G. hortensis kunnen zijn ... en dan zijn er nog twee andere sooren in Nedetland en ze lijken allemaal toch wel veel op elkaar, en komen ze ook nog vaak door elkaar voor ...

Theodoor Heijerman

Arno van Stipdonk

Hallo Hans en Theodoor,

Het lijken me inderdaad 2 verschillende soorten. Ik weet nu tenminste waar ik moet gaan zoeken. Hartelijk bedankt voor jullie reacties. :duim:  

Arno van Stipdonk

Heb de soorten nog eens nagezocht op het internet, de kleine kever is volgens mij inderdaad G. quadriguttatus. De waarneming heb ik hier nu op gezet:

G. quadriguttatus
De grootte van deze soort is volgens onderstaande site 3,5-5,5 mm wat overeenkomt met mijn waarneming.
Beekeeping

De andere kever lijkt me inderdaad Glischrochilus hortensis. Deze soort is echter nog niet in de database aanwezig.
Kan deze soort in de database aangemaakt worden?
Volgens dezelfde site is deze soort 4-7 mm.
De enige soort die er nog op zou kunnen lijken is Glischrochilus quadrisignatus, echter komen de oranje vakken niet zo goed overeen als Glischrochilus hortensis.

Verder weet ik ook niet of G. quadrisignatus in Nederland voorkomt.

Op onderstaande site staan mooie duidelijke foto's van beide soorten:

Keversite

Ik heb de foto van de grote kever nog even toegevoegd: