Hoofdmenu

Cheilymenia

Gestart door ratje, augustus 31, 2008, 12:41:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Als ik in de Breitenbach blader en blader kom ik op een borstelbekertje uit en wel bij de vitellina. Ben ik zo verkeerd of bestaat deze niet in Nederland. Ik kan hem niet eventueel invoeren. Iemand enig idee voor me?

ratje

#1
onde de  :mic  10x vergroot. Ze stonden trouwens gewoon in het zand op een wandelpad. Koemest komt niet in frage. Paardenmest zou er door het zand kunnen zitten maar in ieder geval niet zichtbaar. In de bandensporen van een auto.

ratje

de sporen

ratje


ratje


ratje

en tot slot

Stip

Hoi Hannie,
Cheilymenia klopt denk ik wel, alleen kan ik zo de spore ornamentatie niet duidelijk zien, kun je de sporen nog een keer kunnen fotograferen ik katoenblauw?
groeten Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

ratje

CiteerHoi Hannie,
Cheilymenia klopt denk ik wel, alleen kan ik zo de spore ornamentatie niet duidelijk zien, kun je de sporen nog een keer kunnen fotograferen ik katoenblauw?
groeten Stip
Hallo Stip,
ik hoop dat dit beter is?
Vraagje: waarom katoenblauw? Ik had dit nog nooit eerder gedaan maar vind het wel mooi duidelijk.

grietaf

Hannie, die Cheilymenia heet tegenwoordig met zijn achternaam oligotricha. Misschien kun je hem dan wel invoeren.
Grieta.

Stip

Hoi Hannie,

katoenblauw kleurt de buitenste sporewandvan Cheilymenia, als je die met 1000x bekijkt zie je de ornamentatie beter. De vergroting was nu te klein om iets te zien.
daarna verwarm je je preparaat met een aansteker, even koken, als het goed is laat de buitenste sporewand dan los (typisch voor Cheilymenia)

groeten Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

ratje

CiteerHannie, die Cheilymenia heet tegenwoordig met zijn achternaam oligotricha. Misschien kun je hem dan wel invoeren.
Grieta.
dank je Grieta :duim:  

ratje

#11
CiteerHoi Hannie,

katoenblauw kleurt de buitenste sporewandvan Cheilymenia, als je die met 1000x bekijkt zie je de ornamentatie beter. De vergroting was nu te klein om iets te zien.
daarna verwarm je je preparaat met een aansteker, even koken, als het goed is laat de buitenste sporewand dan los (typisch voor Cheilymenia)

groeten Stip
Stip, ik heb even geoefend maar het lukte me (nog) niet. Lucifer eronder, kookte even. Maar volgens mij liet de wand niet los, hoewel ik er niet helemaal zeker van ben. Ik zag wel een aantal glazige "stukjes". Misschien toch per ongeluk goed??? :o  :o

Stip

Hoi Hannie,
heb je nog een foto gemaakt met 1000x vergroting?
je moet de ornamentatie echt bekijken met olie-immersie. op de eerste foto van de sporen was zoiets wel te zien evenals de sporen na het koken.
groeten Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Stip

Hoi Grieta

CiteerHannie, die Cheilymenia heet tegenwoordig met zijn achternaam oligotricha. Misschien kun je hem dan wel invoeren. Grieta.

in de monographie van Moravec heet hij weer vitellina, oligiotricha is als synoniem opgevoerd.
groeten Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

ratje

hier 2 foto's Stip

ratje

en een spoor, niet verhit

Stip

Hoi Hannie,
nu is de ornamentatie tenminste goed te zien, helaas is het niet vitellina die zou meer in de langsrichting geornamenteerd zijn. Dit is meer een netwerk. Als je de sporenmaten geeft en nog foto's van de haren (basis 1000x) zal ik morgenvroeg eens even snuffelen.
groeten Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

ratje

Stip, de sporen 1000x zijn 20x13 um. De haren fotograferen lukt me even niet, de lens is vuil en mijn ogen zijn moe. Morgen probeer ik het nog wel even. Bedankt alvast.

ratje

#18
Hoi Stip,
weer een poging gewaagd en ik denk  :unsure: dat ik hier een haar heb. Ik ben benieuwd of het allemaal lukt. Bedankt alvast

Stip

Hoi Hannie,
kun je nog eens proberen om de sporen te koken?
we moeten zeker weten of de buitenste sporewand (het blauwe netwerk) loslaat of niet want ik ben er op het moment niet meer zeker van of het een Cheilymenia is misschien een Melastiza of Neotiella.

groetjes Stip  :(  
Groeten Stip
www.helotiales.nl

ratje

CiteerHoi Hannie,
kun je nog eens proberen om de sporen te koken?
we moeten zeker weten of de buitenste sporewand (het blauwe netwerk) loslaat of niet want ik ben er op het moment niet meer zeker van of het een Cheilymenia is misschien een Melastiza of Neotiella.

groetjes Stip  :(
Hoi Stip,
ik wil dat zeker proberen, maar kun je me zeggen hoe de sporen er dan uit zouden kunnen zien? Gewoon hetzelfde model maar dan zonder blauwe rand? :rolleyes:  :rolleyes:  

Stip

Hoi Hannie,
Precies, de blauw verkleurende buitenste sporewand laat dan los en de zporen zien er kaal en glad uit.

groetjes Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

ratje

CiteerHoi Hannie,
Precies, de blauw verkleurende buitenste sporewand laat dan los en de zporen zien er kaal en glad uit.

groetjes Stip
dank je, ga ik morgen uitproberen.  :duim:  

ratje

#23
Hallo Stip,
het experiment vandaag nog een keer herhaald. Hier de foto's. Voor het verhitten.

ratje

na het verhitten

Stip

Hoi Hannie,
het ziet er niet echt naar uit dat de buitenste sporewand loslaat.
wordt het toch iets Neotiella-achtigs.
groetjes Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

ratje

CiteerHoi Hannie,
het ziet er niet echt naar uit dat de buitenste sporewand loslaat.
wordt het toch iets Neotiella-achtigs.
groetjes Stip
Dank je Stip,
dan moet ik nog even verder spitten of heb je zo een idee? :rolleyes:  

ratje

Stip zou het het Neottiella vivida-Wratsporig mosbekertje kunnen zijn?

Stip

Hoi Hannie,
ik denk het niet, op je eerste foto van de spore in katoenblauw is duidelijk een bijna helemaal regelmatig netwerk te zien i.p.v. losse wratten.
groetjes Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Stip

Hoi Hannie,
ik vind het nog het meeste lijken op Neotiella rutilans die heeft sporen met een netwerk, het enigste is dat de sporenmaat iets te kort is.
Heb je je microscoop ge-ijkt?

groetjes Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl