schimmel op mossen ed

Gestart door bruggeman, augustus 30, 2008, 20:45:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Kent iemand deze schimmel? Hij groeit vooral over mossen heen, maar ook over takje en bladeren
groet,
Ida

bruggeman

groet,
Ida

ratje

He Ida, ik heb gistern bijna hetzelfde op de foto gezet. Ik ben er ook nog niet uit. succes

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

bruggeman

#4
Hallo Gert, ik heb er naar gekeken en ik denk toch van niet want ik zie hyphen met septen, geen kristallen en iets sporigs dat te groot is. Maar ze groeien wel allebei op mossen en zijn allebei wit. Ik denk dat ik een basidium zie en dat ik het in de buurt van de trilzwammen moet zoeken. Het zal wel iets Sebacina-achtigs zijn.

Ik heb maar van een Sebacina soort gegevens (S. incrustans). De sporengrootte klopt, de ecologie als in GB niet. Volgens GB Op den in gemengde bossen op zandgrond. De mijne op mossen, takjes en dood blad in een soortenrijk loofbos op klei (er staat 2 conniferen (lariksen) in dit bos, maar heel ver van deze zwammetjes vandaan.
groet,
Ida

bruggeman

#5
Ik had het gevoel dat ik jullie nog wat verschuldigd was. Hoe wist ik toen ik het basidium zag onmiddelijk dat het een trilzwamachtige was? Het basidium van trilzwamachtigen is meer cellig (heeft septen), maar al voor ik die gezien had was het duidelijk want het is veel groter met veel langere slierten (hier niet sterigmata, maar epibasidien genoemd). Hierbij een trilzwambasidium
groet,
Ida

bruggeman

en een "gewoon" basidium
groet,
Ida

ratje

#7
Ida, mooie en duidelijke uitleg. Ik had ook foto's gemaakt en begrijp nu wat ik zag. Mijn dank is groot! Hierdoor kan ik hem nu op naam brengen en door het zoeken met google heb ik waarschijnlijk ook nog een ander soort gevonden.
Bedankt :duim:  :duim:

bruggeman

Fijn om te horen, dank je Hannie
groet,
Ida

Gert Kremer

CiteerIda, mooie en duidelijke uitleg. Ik had ook foto's gemaakt en begrijp nu wat ik zag. Mijn dank is groot! Hierdoor kan ik hem nu op naam brengen en door het zoeken met google heb ik waarschijnlijk ook nog een ander soort gevonden.
Bedankt :duim:  :duim:
De Ned. naam is dan kruipend waskorstje? weer wat geleerd,
Ook de  :duim: uit Brucht.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.