Wat voor ( bos) mieren zijn dit ?

Gestart door Cees Veenema, april 19, 2006, 20:04:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cees Veenema

1. staat waarschijnlijk onder de verkeerde rubriek maar ik kandeze niet deleten.
Groet,

Cees

Floppy

Behaarde rode bosmier (Formica rufa), volgens mij.
Meestal goed te herkennen aan de banden om het achterlijf.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Cees Veenema

Ik heb al jou waarnemingen gezien Floris over deze soort.
Goeie aanwijzing, bedankt.
Groet,

Cees

Mark van Veen

#3
Een bosmier spec. (Formica spec.). Ik kan die niet verder determineren omdat op de foto tal van details niet zichtbaar zijn. Naar mijn smaak zijn de determinaties als formica rufa op de site voorbarig (niet aan de hand van gedetermineerde exemplaren, maar gewoon als 'die algemene bosmier' opgegeven). F. sanguinea en F. polyctena zien er bijvoorbeeld bijna hetzelfde uit.

Mark
groet,

Mark van Veen

Floppy

Hallo Mark,
Kan ik dan beter dus alle door mij gemelde Behaarde rode bosmieren (Formica rufa) veranderen in Formica spec. , als ik het goed begrijp ?  :o
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Cees Veenema

CiteerHallo Mark,
Kan ik dan beter dus alle door mij gemelde Behaarde rode bosmieren (Formica rufa) veranderen in Formica spec. , als ik het goed begrijp ?  :o
Goeie vraag Floris
Groet,

Cees

Mark van Veen

CiteerHallo Mark,
Kan ik dan beter dus alle door mij gemelde Behaarde rode bosmieren (Formica rufa) veranderen in Formica spec. , als ik het goed begrijp ?  :o
De meeste kun je precieser geven. Er zijn in Nederland namelijk maar 4 koepelnestbouwers: F. rufa, F. pratensis, F. polyctena en F. truncorum. De laatste is zeldzaam en tref je iig in Zeeland niet aan (wel in Drenthe Cees ;) ). F. pratensis bouwt kleine koepels op de heide en heeft een donker borststuk. Ik heb een 'soort' Bosmier-koepelnestbouwers (Formica sensu stricto) gemaakt. Vind je een koepelnest, maar zijn de exemplaren niet gedetermineerd, dan kun je dat als beste gebruiken.

Ik heb met wat mierenwerken op schoot gezeten. Mijn conclusie is mede verwoord in http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=5916.
Ook heb ik de kenmerken van de soorten gevuld. Zie ook http://www.waarneming.nl/soort.php?id=1866...um_tm=&tab=info.

Ik hoop dat dit de determinaties ten goede komt.
groet,

Mark van Veen

Floppy

Ik zal me er eens op storten.  :D  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Floppy

Ik zal me er eens op storten.  :D  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland