juveniel groene specht??

Gestart door ingridt, augustus 25, 2008, 20:57:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

ingridt

Al een paar dagen zit er achter in de tuin in het gras regelmatig een vogel met een egaal grijze onderkant donkerdere grijze kop en bruinsige veren met aan de onderzijde een soort van zwart witte blokjes en hij heeft een lange snavel. Ik had echt geen idee wat het kon wezen. Totdat ik hem een uur geleden in de voortuin zag zitten, we stopte met de auto en de vogel vloog een boom in en ging daar tegen de stam aanzitten zoals naar mijn weten alleen spechten dat doen. Ben binnen met een verrekijker gaan wachten.. en jaa hoor daar was hij weer, maar hij blijft bruinsig en niet groen maar heeft wel een piep klein rood petje op het midden van zijn hoofd. Als ik foto's bekijk van een groene specht lijkt deze er maar een beetje op.
Mijn vraag is nu zou het een juveniel groene specht kunnen zijn? kan die zo veel in kleur afwijken?  De juveniel spechten die in het fotoboek op deze site staan zien er  anders uit deze is echt bruiner en heeft een egaal grijze onderkant en geen gespikkelde en het rood boven op zijn kopje is echt maar ze weinig dat ik dat pas veel later ondekte.  



August

August van Rijn

ingridt

CiteerProbeer een foto te maken
:D
Dat wil ik wel proberen maar dan zal hij eerst toch wat dichterbij moeten komen.

Kasper S

Met de beschrijving zoals je hem zo geeft is het wat mij betreft een Groene specht. Of het een Juv. is kun je ( ik) zo moeilijk zeggen.
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | CuraƧao

Gert Veurink

een juveniele groene specht wijkt wel af, maar niet in het formaat van het "rode petje" Bij een juveniele groene specht vallen vooral de spikkels op buik en rug op als verschil met een adulte en een juveniel heeft veel minder zwart bij het oog. Qua beschreven petje zou je bijna aan grijskopspecht durven denken, maar de door jou beschreven zwart-witte blokjes aan de onderzijde sluiten die weer uit.
Het in het gras zitten fourageren past heel goed bij groene specht. En je (overigens behoorlijk goed gedetailleerde) beschrijving ook. Het enige dat ik niet kan plaatsen is dat het petje klein is en jij de platen van groene specht in je boek niet erg vindt lijken. Welk boek gebruik je? En kun je iets zeggen over het oog? Een groene specht heeft daar vrij veel zwart.
groet!
Gert Veurink



ingridt

Bedankt voor jullie hulp.  Volgens mij is het  een groene specht.  Nu ik hem dichterbij heb gezien is hij wel degelijk groen en is zijn onderkant niet egaal grijs.
Sorry voor mijn wazige beschrijving maar hij zat erg ver weg. Ondertussen wel wat foto's kunnen maken , niet erg duidelijk maar duidelijk genoeg om te zien dat het een groene specht is.













 

Tim Asbreuk

Het is inderdaad een groene specht
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

August

Citeer
CiteerProbeer een foto te maken
:D
Dat wil ik wel proberen maar dan zal hij eerst toch wat dichterbij moeten komen.
ik zie dat het gelukt gefiliciteerd :D  
August van Rijn